دوربین مدار بسته ضد انفجار و آتش سوزی و کاربرد آن

دوربین مداربسته ضد انفجار و آتش سوزی و کاربرد آن

استفاده از دوربین های مداربسته رو به افزایش می باشد و به همین دلیل باید هنگام تهیه مناسب ترین دوربین برای محیط خود، دانش و آگاهی خود را نسبت به ویژگی های دوربین ها بالا برده تا بتوانید مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.گاهی استفاده ا ز دوربین ها مداربسته در شرایط محیطی سخت که احتمال خطرهای مانند انفجار یا آتش سوزی وجود دارد مانند پالایشگاه ها، یا کارخانه های صنعتی  و …صورت می گیرد به همین جهت قبل از تهیه دوربین مداربسته برای این محیط ها باید اطلاعات کافی درباره نوع دوربین های که در این مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد و ویژگی ها ی دوربین را داشته باشیم . در این مقاله سعی میکنیم اطلاعاتی کاربردی از نحوه استفاده از دوربین های مدار بسته ای که مناسب محیط های مختلف و پر خطر می باشند را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید انتخاب مناسبی را جهت تهیه سیستم دوربین مداربسته داشته باشید.

استفاده از دوربین مدار بسته در محیط کم خطر

یکی از مهمترین عوامل انتخاب یک سیستم مدار بسته مناسب محیطی است که قرار است دوربین مدار بسته در آن نصب شود و مورد استفاده قرار گیرد، مطمئنا اینطور نیست که همیشه دوربین های مدار بسته در محیط هایی سالم و کم خطر مانند درون منزل یا محل کار نصب شوند، در اینگونه مکان ها معمولا بسته به بزرگی محیط از دوربین هایی با استاندارد IP معمولی تر استفاده میشود که چندان نیازی به مقاومت در برابر رطوبت یا دمای خیلی بالا و خیلی پایین ندارند و قطعا قیمت مناسب تری هم دارند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره استاندارد IP اینجا کلیک کنید : استاندارد IP چیست؟

استفاده از دوربین مدار بسته در محیط با خطرهای محیطی

در مورد مکان هایی که کمی پیچیدگی بیشتری دارند مانند حیاط یا محیط بیرون کارگاه ها و یا هر محیطی که خطراتی بیشتر از محیط آرام مسکونی یا شرکتی دارا باشد بسته به نوع خطرات موجود باید دوربین مدار بسته ای با استاندارد IPمناسب تهیه نمایید و این خود نیاز به مشاوره با متخصصین این زمینه دارد که حتما به شما پیشنهاد میکنیم بدون مشاوره اقدام به خرید دوربین مدار بسته برای محیط های پر خطر اعم از گرد و خاک زیاد دمای کم یا زیاد محیط یا در معرض برف و باران بودن و یا عوامل دیگر ننمایید زیرا حتما روزی از انتخاب اشتباه خود پشیمان خواهید شد.

استفاده از دوربین مدار بسته در محیط بسیار پر خطر

و اما در مورد مکان هایی که بسیار پر خطر می باشند مانند پتروشیمی ها یا محیط های نظامی و امنیتی ما نیاز به سیستمی فوق قوی داریم تا بتواند سخت ترین اتفاقات ممکن را تاب بیاورد و بدون مشکل به کار خود ادامه دهد، در چند سال اخیر دوربین های مدار بسته ای با فناوری بسیار قوی به بازار آمده است که در برابر انفجار و آتش سوزی نیز مقاوم بوده و برای این محیط نیز مناسب میباشد.

دوربین های ضد انفجارو آتش سوزی چیست؟

دوربین های ضد انفجار برای موقعیت های مکانی بسیار پر خطر وسخت استفاده میشود و همچنین مکان هایی که بالقوه در معرض خطر انفجار قرار دارند . این مکان ها شامل معادن ،کارخانه ها و … می باشند . این دوربین ها برای دوام بسیار بالا بدنه در برابر آتش و انفجار( ناشی از نشت گاز یا انفجار دینامیت یا فاکتورهای دیگر که منجر به انفجار میشوند ) بسیار مقاومند شناخته شده اند. جنس بدنه این دوربین ها از فولاد ضد زنگ و استیل می باشد که در برابر صدمات ناشی از انفجارو پرتوهای ماوراء بنفش، بخارنمک و سایر آلودگی ها مقاوم می باشند. بسیاری از این سازمان ها و ساختمان ها نزدیک اقیانوس ها بنا شده اند بنابراین این دوربین ها باید نسبت به زنگ زدگی و تغییرات آب و هوا مقاوم باشند. دوربین های ضد انفجار غالبا از فولاد ضد زنگ ۳۰۴ یا ۳۱۶ مطابق با استانداردهای UL- IEC-JIS و CNS  ساخته شده اند. برد تمامی دوربین های ضد انفجار بین  IP66 تا IP67 می باشد و معمولا محفظه آنها از ATEX   و یا NEMA,Type 4 می باشد . دوربین های ضد انفجار معمولا در نوع ارتباط، لوله ها و مواد مربوط برای نصب خاص هستند و از مواد ضد آتش استفاده میکنند و در عوض اگر انفجاری صورت گرفت و سیم رابط دوربین در آتش افتاد ، سیم ها باید از موادی ساخته شده باشند که دود سمی از خود منتشر نکنند و تا حد ممکن غیر قابل اشتعال باشند .

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره استاندارد IP66  اینجا کلیک کنید : منظور از استاندارد IP 66 در دوربین مداربسته چیست ؟

عملکرد دوربین های ضد انفجار

دوربین های ضد انفجار نقش بسیار مهمی در بررسی و یافتن علت انفجارو آتش سوزی و پیگیری کردن حادثه با ارائه دادن تصاویر دارند.گرما یکی از علت های بروز انفجار وآتش سوزی می باشد با نصب حسگر های حرارتی و نشت گاز دردوربین های مداربسته می توان از بروز حادثه و انفجارجلوگیری کرد. بعضی ازاین نوع دوربین ها دارای لنزحرارتی می  باشند که با استفاده ازآن ها می توان محل دقیق افزایش دما را تشخیص داد.

ویژگی های دوربین های مداربسته ضد انفجاروآتش سوزی

دوربین های مداربسته ضد انفجارو آتش سوزی دارای ویژ گی های می باشند که به آنها می پردازیم:

کیفیت بالای تصاویر

دوربین های ضدانفجار و آتش سوزی دارای قابلیت های می باشند که باعث می شود از کیفیت تصاویربسیار بالایی برخوردار باشند.این دوربین های از قابلیت های مانند زوم اپتیکال ( زوم بدون افت کیفیت )، فوکوس اتوماتیک برروی تصاویر، حساسیت بالا نسبت به نورو…برخوردار می باشد.این دوربین ها در محیط های با نور بسیار کم هم می توانند عملکرد بسیار خوبی داشته باشند وتصاویر بسیار با کیفیت با وضوح بالا ورنگی ارائه دهند.

بدنه مقاوم دوربین

جنس محفظه محافظت کننده بدنه دوربین از جنس فولاد زنگ نزن و استیل می باشد . ضخامت دیواره محفظه بیش از ۳٫۵ میلی متر می باشد و مقاومت بدنه برابر با ۱٫۵ برابر حداکثر فشارداخلی می باشد.این محفظه مقاوم باعث می شود در صورت وقوع انفجار دوربین دچار آسیب و تغییر شکل نشود.

قابلیت های هوشمند

دوربین های مداربسته ضد انفجاردارای قابلیت های هوشمندی می باشد که در صورت فعال شدن آلارم هشدار این قابلیت ها از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری می کند.این دوربین ها دارای قابلیت های هوشمندی مانند تشخیص حرکت یا ( Motion Detection ) ،تشخیص عبوراز خط یا محدوده ( Line crossing ) و تشخیص آلارم کاذب و…می باشد که تکمیل کننده نیاز های امنیتی می باشند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION در دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید : تشخیص حرکت دوربین مداربسته-motion detection

دسترسی از راه دور

این دوربین ها به کاربران این امکان را می دهند تا بتوانند ازراه دوربه داده ها دسترسی داشته باشند.این امکان امنیت کاربران را تامین می کند.

کلام آخر:

استفاده از دوربین های ضد انفجار می تواند نقش اساسی در پیدا کردن و بررسی علت انفجار و حادثه در مراکز پر خطر باشد و می توان از تصاویر آنها جهت پیگیری حادثه استفاده کرد.بنابراین استفاده از دوربین های ضد انفجار یک امر بسیار ضروری در مناطق پر خطر می باشد.

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید دوربین های مداربسته ضد انفجار، دوربین های مداربسته منازل مسکونی، دوربین ها ی مداربسته AHD، بهترین دوربین مداربسته، دوربین مداربسته تحت شبکه و … شماره ۰۲۱۵۸۷۳۱ تماس حاصل نمائید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *