سنسور دوربین مدار بسته

سنسور دوربین مداربسته 

امروزه پیشرفت های شگرفی در ساخت دوربین های مدار بسته صورت پذیرفته است و قدرت و کیفیت تصاویر روز به روز در حال پیشرفت و به روزرسانی می باشد . مهمترین بخش هر دوربین مدار بسته و قلب آن حسگر یا سنسور دوربین می باشد . دوربین مدار بسته وظیفه تبدیل نور به سیگنال های دیجیتال را برعهده دارد. درحال حاضر دو نمونه از این نوع حسگرها مورد استفاده در دوربین های مدار بسته قرار می گیرند . در این مقاله قصد داریم به معرفی دونوع سنسور مورد استفاده در دوربین ها ی مداربسته و ویژگی های آنها بپردازیم.

سنسور یا حسگر دوربین چیست؟

سنسور یا حسگر دوربین مداربسته مانند چشم عمل می کند . یک سنسورنور را دریافت کرده و به سیگنال الکترونیکی تبدیل می کند . انواع سنسورها در اندازه های ۱٫۳ اینچ و ۱٫۸ اینچ وجود دارند که این اندازه در مشخصات سنسور درج شده است . یه این اندازه ،فرمت اندازه گیری سنسور می گویم که مشخص کننده زاویه دید سنسور، فرمت سنسور، شکل و اندازه سنسور می باشد . در هنگام انتخاب دوربین مداربسته باید به فرمت سنسور توجه کنیم تا  بتوانیم مناسب ترین انتخاب را انجام دهیم.

 انواع سنسور ها

همان طور که اشاره شد در حال حاضر از دونوع سنسور در دوربین های مداربسته استفاده می شود . سنسور CCD  و سنسور CMOS هر دوی این سنسورها از کیفیت مطلوبی برخوردارمی باشند ولی تفاوت های نیز در ساختار های این دو نوع سنسور وجود دارد . سنسور CMOS  به دلیل قیمت مقرون به صرفه تربودن قیمت، اندازه کوچک و مصرف انرژی  کمتر بشتر مورد استفاده قرار می گیرد و سنسور CCD سنسور گرانتری می باشد زیرا هزینه تولید آن بالاتر می باشد . ولی تصاویر که با این سنسور دریافت می شوند از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند. هر یک از این سنسور های دوربین مدار بسته در طیف خاصی از نیازمندی کاربران مورد استفاده قرار میگیرد که ما در ادامه کاربردهای این حسگرها را توضیح خواهیم داد.

 

سنسور CMOS در دوربین های مداربسته چیست ؟

CMOS  مخفف عبارت Complementary Metal Oxide Semiconductor می باشد . در سنسورهای CMOS  از فناوری اسکن تصویراستفاده می شود . دراین فناوری مقادیری از هر پیکسل به دست آمده و سپس آن مقادیر اسکن می شود و در نتیجه اسکن مقادیر بیشتری از دیتای تصویر در دسترس می باشد .

سنسور CCD در دوربین مداربسته چیست ؟

CCD مخفف عبارت charged-coupled device می باشد . در دوربین های مداربسته CCD از قابلیت WDR بالای برخودارمی باشند . بنابراین این دوربین ها در شرایط نوری کم هم عملکرد مناسبی دارند . سنسور CCD از شاتر رولینگ استفاده می کنند و به این معنی می باشد که دوربین از بالا تا پائین در معرض دید قرار می گیرد . همچنین سنسور های CCD از شاتر گلوبال بهره می برد وبه این معنی می باشد که سنسور از بالا تا پائین در معرض دید قرار می گیرد . سنسورCCD در برابر لرزش کمتر حساس هستند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره تکنولوژی WDR اینجا کلیک کنید : تکنولوژی WDR چیست ؟

The image sensor of Dslr camera

تفاوت های سنسور  CCD و  CMOS

 سنسور های CCD از تعدادی فتودیودها تشکیل شده اما سنسورهای CMOS از ترانزیستور اثر میدان به نام CMOS تشکیل شده اند.

سنسورهای CMOS نسبت به نویز حساس تر بوده و در نتیجه سنسورهای CCD کیفیت بالاتری درانتقال اطلاعات دارند.

سنسور های CMOS بسیار کم مصرف تراز سنسور های CCD هستند .

اکثر دوربین های مداربسته ارزان قیمت خانگی سنسور های CMOS دارند اما دوربین های مداربسته گرانقیمت دارای سنسورهای CCD می باشند.

هر دو سنسور کارشان تبدیل نور به سیگنال های الکتریکی است . در سنسور CCD علاوه بر سنسور تصویر نیاز به مدارها مانند آمپیلی فایر، Digitizers  مدار اصلاح است . به همین علت حجم نوع دوربین های مدار بسته نمی تواند زیاد کوچک باشد.اما سنسور CMOS این گونه نیست و می تواند تمامی این مدارها را در تراشه کوچک خود جا بدهد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره برطرف کردن نویز دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید : برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته

دقت سنسور دوربین مدار بسته

دقت سنسور دوربین مداربسته برحسب مگاپیکسل در اینچ میباشد. تصور کنید یک پیکسل از یک سنسور تشکیل شده باشد. هرچه مگاپیکسل یک دوربین مداربسته  بالاتر باشد قدرت تفکیک آن دوربین مداربسته بالاتر است یا به عبارتی تصویر درابعاد بالا کمتر نقطه نقطه شده و می توان آن را درابعاد بزرگتری نمایش داد. دوربین های مداربسته بالاتر از ۴ یا ۵ مگا پیکسل دارای سنسور های از نوع CCD بوده و برای مصارف حرفه ای استفاده میشوند.

تکنولوژی CCD در دوربین مداربسته دارای رشد افزایشی درطراحی وسایل و کالا ها و تکنولوژی تولید بوده و سایز پیکسل ها و جریان تاریک برای تصاویر دوربین مداربسته کاهش یافته و عملکرد ولتاژ (اتلاف توان) کم شده و سیگنال های ارسالی از دوربین مداربسته بهتر و بهینه تر جابه جا می شوند.

مزایای CMOS نسبت به  CCD

  • نسبت سیگنال به نویز در دوربین مداربسته CMOS بالاتر بوده و در نتیجه کیفیت تصویر بهتر میباشد.
  • سرعت پاسخ دهی پیکسل های دوربین مداربسته  CMOS بالاتر از CCD است.
  • اجزا و قطعات دوربین مداربسته CMOS ساده و کوچکتر از CCD بوده و در نتیجه ارزان تر از آنهاست.

 

کلام آخر:

در حال حاضر سنسور های CMOS به دلیل قیمت و کیفیت مناسبی که دارند از محبوبیت زیادی برخوردار می باشند.این سنسورها به نسبت سنسور های CCD از پیشترفت تکنولوژی سریعتری برخودار می باشند و به نظر می رسد سنسور های CMOS جایگزین مناسبی برای سنسور های CCD می باشند.

خرید دوربین مداربسته با سنسورهای CMOS و  CCD

جهت خرید انواع دوربین های مداربسته با سنسور های CCD و CMOS، دوربین های مداربسته منازل مسکونی، دوربین های مداربسته اسپید دام، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین های مداربسته AHD، دوربین های مداربسته تحت شبکه و… باشماره ۰۲۱۵۸۷۳۱ تماس حاصل فرمائید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته اسپید دام  اینجا کلیک کنید :دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome)چیست ؟

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین  ها ی مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته تحت شبکه

2 thoughts on “سنسور دوربین مدار بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *