میزان ضبط تصاویر دوربین مدار بسته بر روی هارد دستگاه DVR

میزان ضبط تصاویر دوربین مدار بسته بر روی هارد دستگاه DVR

دوربین مدار بسته تصاویر ارسالی خود را بصورت آنالوگ به دستگاه ضبط تصاویر یا DVR  ارسال مینماید و دستگاه   DVR  این تصاویر را با فرمت های تصویری مختلف و دلخواه کاربر بر روی هارد دستگاه ذخیره میسازد تا شما بتوانید هر زمان که نیاز دیدید تصاویر را مرور نمایید، مقدار زمانی که یک دستگاه DVR  می تواند تصاویر دوربین مدار بسته را ذخیره نماید، وابسته به چند المان است. که عبارتند از تعداد و فضای ذخیره هارد، فرمت ضبط، کیفیت ضبط، فرِیم ریت و..غیره می باشد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دستگاه DVR اینجا کلیک کنید : انواع دستگاه DVR

دراین مقاله قصد داریم به عواملی که درمیزان ذخیره سازی تصاویر دوربین های مداربسته برروی هارد تاثیر می گذارند ونحوه تاثیر گذاری آنها بپردازیم.با ما درادامه این مطلب همراه باشید.

هارد دوربین مدار بسته

در هنگام خرید یک سیستم مدار بسته برای محیط مورد نظرتان حتما باید موارد بسیاری را قبل از تهیه هارد مناسب در نظر بگیرید که مهمترین آنها تعداد دوربین مدار بسته و مدت زمان ضبط مورد نظرتان و مواردی دیگر همچون استفاده از حالت تشخیص حرکت میباشد.در کل میتوان گفت هرچه فضای هاردی که تهیه می نمایید بیشتر باشد برای ضبط های طولانی مدت تر و با کیفیت بالاتر مناسب تر خواهد بود.

DVR  ها بسته به اندازه  متفاوتی که دارند می توانند هارد های متفاوتی را برای کاربری های خاص در خود جای دهند . بعضی دستگاه ها می توانند تا ظرفیت ۱۲ ترابایت پشتیبانی کنند . هاردها معمولا از ۵۰۰ گیگا بایت شروع شده و تا چندین ترابایت در فروشگاه ها موجود میباشند و شما بسته به نیازتان میتوانید تهیه نمایید.

جهت  خواندن مطالب بیشتر درباره هارد مناسب دوربین مداربسته اینجا کلیک کنید : هارد مناسب برای دوربین مدار بسته

 

نوع ذخیره سازی تصاویر

تعیین نوع فرمت ذخیره سازی تصاویر بر روی دستگاه DVR تاثیر بسیار زیادی بر میزان ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته دارد، به طور معمول از دو گزینه معمول در این تنظیمات استفاده می شود که عبارتند از : حالت ۲۴ ساعته و حالت تشخیص حرکت یا Motion Detection

حالت ۲۴ ساعته :  

به معنای تصویربرداری ۲۴ ساعته دوربین  است . در این حالت ضبط تصویر هیچ زمانی  متوقف نمی شود. و این یعنی تمام مدت در حال پر کردن فضای هارد است.

حالت تشخیص حرکت یا Motion detection :

بهترین گزینه برای محیط های دارای ساعت کاری محدود است. مثلا شرکت هایی که دارای ساعت کاری ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر فعالیت می کنند، با این آپشن می توانند مقدار زیادی از فضای هارد خود را در ساعات تعطیلی شرکت که حرکتی جلوی دوربین  مشاهده نمی شود ذخیره کنند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره تشخیص حرکت یا Motion Detection اینجا کلیک کنید : تشخیص حرکت دوربین مداربسته-motion detection

کیفیت ذخیره سازی تصاویر

شاید خیلی مورد کاربردی نباشد اما برنامه ها و تنظیماتی برای کاهش کیفیت ذخیره سازی تصاویر دوربین مدار بسته وجود دارد که معمولا برای مکان های با حساسیت امنیتی کم استفاده میشود و باعث افزایش چشمگیر کمیت ضبط تصاویر میشود . هرچه کیفیت تصاویر ضبط شده بالاتر باشد فضای بیشتری از هارد اشغال می شودو بنابراین هارد در مدت زمان کمتری پر خواهد شد.

 فریم ریت یا FPS

به طور پیش فرض ویدیو ها با نرخ ۲۵ فریم بر ثانیه ضبط می شوند که به آن حالت زمان واقعی یا real time نیز گفته میشود.اما برای داشتن تصاویر با کیفیت مناسب فریم ریت ۱۵ فریم در ثانیه نیز کیفیت ایده آلی به ما ارائه خواهد داد البته امکان از دست دادن بعضی جزییات نیز وجود دارد که در محیط های با امنیت بالا توصیه نمیشود.در کل میتوان گفت تعداد فریم بیشتر مساوی با داده بیشتر و در نتیجه مساوی با زمان ذخیره سازی کمتر است.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره فریم ریت یا FPS اینجا کلیک کنید : فریم ریت در دوربین مداربسته FPS

فرمت ذخیره سازی تصاویر

دستگاه های DVR جهت ذخیره سازی تصاویر از فرمت های مختلفی مانند MPEG1 ،MPEG2 ،JPEG ،H264 و…استفاده می کند که هرکدام از این فرمت ها در مقایسه با یکدیگر نسبت های فشرده سازی متفاوتی دارند به طور مثال فرمت H264 نسبت به فرمت JPEG کارآمدتر می باشد و می توان حجم تصاویر بیشتری را با آن فشرده سازی کرد.هرچه حالت فشرده سازی تصاویر بهینه تر باشد می توان از حجم ذخیره سازی هارد در مدت زمان بیشتری استفاده کرد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره فرمت ذخیره سازی H264 اینجا کلیک کنید : منظور از H . 264 در سیستم های دوربین مداربسته چیست ؟

 

رزولوشن ذخیره سازی تصاویر

رزولوشن تصاویر در میزان ذخیره سازی تاثیر بسیار زیادی دارد و میزان پیکسل در اینچ تصاویر هر چه بیشتر باشد میزان فضایی که از هارد دستگاه دی وی آر اشغال میکند افزایش می یابد. به طور معمول رزولوشن تصاویر دوربین های مدار بسته بر روی ۳۵۲ * ۲۴۰ قرار میگیرد و این رزولوشن فقط برای ضبط تصاویر می باشد و نمایش آنلاین تصاویر با حداکثر کیفیت خواهد بود.

محاسبه میزان مصرف هارد دوربین مدار بسته

به طور کلی می توان میزان ضبط تصاویر دوربین مدار بسته را با فرمولی خاص محاسبه نمود،  در یک روند متداول یک سیستم دوربین مداربسته به ازای هر دوربین در هر روز به طور میانگین شش گیگ از فضای ذخیره سازی را در حالت “تشخیص حرکت” به خود اختصاص می دهد . در حالت ذخیره سازی ۲۴ ساعته این مقدار به ۱۰ گیگ در هر دوربین در یک روز می رسد.

مثال:

تشخیص حرکت:

۴ دوربین و ۵۰۰ گیگ هارد درایو: ۶ گیگ * ۴دوربین= ۲۴ گیگ در روز =< تقریبا ۲۰ روز تصویر برداری

۲۴ ساعته:

۴ دوربین و ۵۰۰ گیگ هارد درایو: ۱۰ گیگ * ۴دوربین= ۵۰ گیگ در روز =< تقریبا ۱۲ روز تصویر برداری

کلام آخر:

انتخاب هارد با حجم مناسب در سیستم دوربین های مداربسته از اهمیت بسیار بالائی برخوردار می باشد و در صورتی که حجم هارد به درستی انتخاب نشود می تواند مشکلات بسیارجدی امنیتی و همچنین هزینه های اضافی درآینده را برای کاربران ایجاد کند.

خرید هارد دوربین های مداربسته و دوربین مداربسته

جهت خرید هارد دوربین های مداربسته در حجم های مختلف، دوربین  های مداربسته اسپید دام، دوربین های مداربسته تحت شبکه، دوربین های مداربسته AHD، دوربین های مداربسته منازل مسکونی، بهترین دوربین ها ی مداربسته و…با شماره ۰۲۱۵۸۷۳۱ تماس حاصل فرمائید .

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین ها ی مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته تحت شبکه

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین مداربسته منازل مسکونی اینجا کلیک کنید : خرید دوربین مدار بسته برای منزل مسکونی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *