تفاوت دوربین های آنالوگ و تحت شبکه

دوربین های مداربسته از لحاظ تکنولوژی به کار رفته در آنها به سه  دسته دوربین های مداربسته آنالوگ، دوربین های مداربسته AHD و دوربین های مداربسته تحت شبکه تقسیم بندی  می شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه و تفاوت های این دو نوع دوربین های مداربسته بپردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

دوربین های مداربسته آنالوگ چیست؟

دوربین های مداربسته آنالوگ، دوربین های هستند که سیگنال های ویدیوی را به صورت امواج آنالوگ به دستگاه DVR منتقل کرده و سپس این امواج آنالوگ در دستگاه DVR پردازش شده و به صورت امواج دیجتال بر روی هارد داخل دستگاه DVR ذخیره می شوند. دوربین های مداربسته آنالوگ در واقع نسل اولیه دوربین های مداربسته می باشند. استفاده از دوربین های مداربسته آنالوگ تقریبا منسوخ شده است.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دستگاه DVR اینجا کلیک کنید :انواع دستگاه DVR

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست ؟

دوربین های مداربسته تحت شبکه نسل جدید دوربین های مداربسته می باشد که از جدیدترین تکنولوژی های هوشمند دوربین های مداربسته بهره می برد. انتقال داده ها در دوربین های مداربسته تحت شبکه از طریق پروتکل شبکه انجام می شود.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید :دوربین مدار بسته تحت شبکه

تفاوت های دوربین ها ی آنالوگ و تحت شبکه 

تفاوت های دوربین های مداربسته آنالوگ و دوربین های مداربسته تحت شبکه را می توان براساس چندین فاکتور بررسی کرد :

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در کابل کشی

 در دوربین های مداربسته تحت شبکه جهت اتصال به دستگاه NVR از کابل شبکه CAT6 استفاده می شود. برای اتصال دوربین های مداربسته آنالوگ به دستگاه DVR از کابل کواکسیال RG59 استفاده می شود. در دوربین های مداربسته تحت شبکه از روش دیگری برای تامین انرژی برق مصرفی دوربین و همچنین داده ها از قابلیت POE استفاده می کنند. در این روش برق مصرفی دوربین و داده از طریق یک کابل به صورت مشترک منتقل می شوند.

جهت خواندن مطالب بیشتر دربارهPOE در دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید: poe در دوربین مدار بسته

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره کابل شبکه CAT6 اینجا کلیک کنید: کابل شبکه (Cat 6 ( SFTP چیست ؟

تفاوت دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در پردازش تصاویر

همانطور که اشاره شد دوربین های مداربسته آنالوگ برای پردازش امواج آنالوگ آنها را به دستگاه DVR فرستاده و پس از پردازش تصاویر و تبدیل آنها به تصاویر دیجیتال، آنها را بر روی هارد که در دستگاه DVR تعبیه شده است ذخیره می کند. در دوربین های مداربسته تحت شبکه برعکس دوربین های مداربسته آنالوگ، پردازش تصاویر در خود دوربین مداربسته صورت می گیرد و سپس تصاویر بر روی هاردی که در دستگاه NVR تعبیه شده است ذخیره می شود.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره تفاوت دستگاه DVR و دستگاه NVR اینجا کلیک کنید : تفاوت دستگاه DVR با NVR

 تفاوت هـزیـنـه در دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

به دلیل تکنولوژی پیشترفته ای که در دوربین ها ی  مداربسته تحت شبکه به کاررفته است و همچنین کیفیت تصاویر بسیار بالا، از قیمت تمام شده بالاتری برخوردار می باشند. دوربین های مداربسته آنالوگ برخلاف دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار می باشند و دلیل استقبال افراذ از این نوع از دوربین ها قیمت پائین و کیفیت مناسب این نوع از دوربین ها می باشد.

تفاوت قابلیت های دوربین های مداربسته آنالوگ و تح شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه از قابلیت های هوشمندی مانند قابلیت تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION، قابلیت تشخیص چهره، قابلیت تشخیص پلاک در دوربین های مداربسته پلاک خوان و …می باشد. این قابلیت ها مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری عمیق می باشند و از پیشترفته ترین تکنولوژی های بهره می برند.

دوربین های مداربسته آنالوگ دارای قابلیت زیادی نمی باشند و از  قابلیت قدیمی و معمولی مانند قابلیت دید در شب بهره می برند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره قابلیت تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION  اینجا کلیک کنید : تشخیص حرکت دوربین مداربسته-motion detection

تفاوت کیفیت تصاویر در دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

کیفیت تصویر در دوربین های مداربسته تحت شبکه به دلیل تکنولوژی و لنز ها پیشترفته ای که در آن به کار رفته و همچنین به  دلیل روش انتقال داده ها که از طریق پروتکل شبکه انجام می شود از کیفیت تصاویر بسیار بالاتری در حدود ۶ تا ۲۰ برابر بالاتر از دوربین های مداربتسه آنالوگ می باشد.

در دوربین مدار بسته آنالوگ، کیفیت تصاویر با TV line نشان داده می شود. اما اگر بخواهیم کیفیت تصاویر دوربین مداربسته آنالوگ را براساس رزولوشن را نشان دهیم این دوربین ها از کیفیتی برابر با ۰.۵ مگاپیکسل  برخوردار می باشند. به دلیل کیفیت پائین تصاویر این نوع از دوربین ها در صورت بزرگنمایی تصویر نمی توان تصاویر با جزئیات زیاد و با کیفیتی را دریافت کرد.دوربین ها ی مداربسته تحت شبکه تا رزولوشن 24 مگا پیکسل کیفیت در بازار موجود می باشند که  این تصاویر از کیفیت بسیار بالای برخوردار می باشند.

دوربین‌های مداربسته  تحت شبکه به دلیل  استفاده از کابل شبکه و انتقال بر روی بستر شبکه، دچار مشکلات نویز تصویر نمی شوند. در حالی که در دوربین‌های  مداربسته آنالوگ، اگر کابل کواکسیال دچار آسیب شوند تصاویر دچار افت کیفیت و نویز خواهند شد.

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه در انعطاف‌پذیری

دوربین مدار بسته تحت شبکه انعطاف پذیری زیادی در انتقال داده ها دارند. انتقال داده ها  در این نوع دوربین ها از طریق کابل شبکه،بی سیم ( با استفاده از WIFI )،فیبر نوری انجام می شود. این تنوع در انتقال داده ها نصب  و انعطاف پذیری این نوع از دوربین های مداربسته را بیشتر می کنند. در دوربین های مداربسته آنالوگ، انتقال داده ها توسط کابل کواکسیال صورت می گیرد که این باعث انعطاف‌پذیری پایین در نصب و اجرا  این نوع از دوربین های  مداربسته می شود.

تفاوت امنیت انتقال داده در دوربین ها ی مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه به دلیل کدگذاری و رمزگذاری ویدئوی در ارسال ویدئو ها از امنیت بسیار بالای در انتقال داده های دوربین دارند. دوربین های مداربسته آنالوگ، امواج آنالوگ دوربین را به صورت ساده منتقل می کند و از امنیت بسیار پائینی برخوردار می باشند.

کلام آخر:

دوربین های مداربسته آنالوگ یکی از قدیمی ترین تکنولوژی های به کار رفته در دوربین های مداربسته می باشد که به ندرت در حال حاضر از آنها استفاده می شود. در حال حاضر نسل ارتقا پیدا کرده دوربین های مداربسته آنالوگ، که دوربین ها ی مداربسته AHD می باشند مورد استفاده قرار می گیرند. دوربین های مداربسته AHD به نسبت دوربین های مداربسته آنالوگ از کیفیت تصاویر بسیار بالاتری برخودار می باشند و به دلیل قیمت مقرون به صرفه آنها به نسبت دوربین های مداربسته تحت شبکه از استقبال بیشتری برخودار می باشند. دوربین های مداربسته تحت شبکه به دلیل داشتن قابلیت های هوشمند و کیفیت تصاویر بسیار بالا از قیمت بسیار بالاتری برخودار می باشند و اکثرا در محیط های که از حساسیت های بالای امنیتی برخودار می باشند مانند ایست های بازرسی، برخی از ارگان ها و …مورد استفاده قرار می گیرند.

به دلیل تفاوت های زیادی که این دو نوع از دوربین های مداربسته دارند، توصیه می کنیم قبل از تهیه دوربین مداربسته از تمامی خصوصیات این دوربین ها آگاهی کافی داشته باشید تا بتوانید مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته AHD  اینجا کلیک کنید :دوربین مدار بسته AHD

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید انواع دوربین های مداربسته اسپید دام تحت شبکه، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین های مداربسته منازل مسکونی و … با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *