تکنولوژی WDR چیست ؟

کیفیت بالا و نور مناسب در تصاویر دوربین های مداربسته جهت بازبینی و بررسی آنها، از اهمیت بالای برخوردار می باشد. زیرا در صورتی که جرمی صورت گیرد و یا حادثه ای رخ دهد بررسی  دقیق تصاویر دوربین های مداربسته جهت شناسایی افراد مجرم و پیدا کردن علت حوادث به کار برده می شود. از این رو اگر نور تصاویر دوربین مداربسته اگر زیاد باشد و باعث سیاه شدن تصویر و یا سفید شدن تصاویر بشود، نمی توان از تصاویر دوربین های مداربسته استفاده ای کرد. به  همین دلیل شرکت های بزرگ تولید کننده دوربین های مداربسته، تکنولوژی به کار گرفتند که این مشکل را برطرف کنند.

در ادامه این مقاله به معرفی تکنولوژی WDR و نحوه عملکرد آن می پردازیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تکنولوژی WDR در دوربین های مداربسته چیست ؟

WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Rangeمی باشد و به معنی بازه داینامیکی وسیع و بالا می باشد. تکنولوژی WDR در واقع یک مکانیزم بهبود دهنده کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته در شرایط نوری خاص می باشد. تکنولوژی WDR نشان دهنده  میزان توانایی دریافت تصویر دوربین مداربسته در شرایط نوری متفاوت می باشد. در واقع هرچه این دامنه داینامیکی بزرگتر باشد،نشان دهنده توانایی بیشتر دوربین در دیدن تصاویر با اختلاف نور در محیط است. اکثر دوربین های مداربسته دامنه ای  حدود 50db را دارا می باشند. دامنه دینامیکی چشم انسان در حدود 100db است.

به بیان ساده تر تکنولوژی WDR در دوربین مداربسته تکنولوژي برای جبران مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض نور و کنتراست بالای نور است.

انواع WDR در دوربین های مداربسته

تکنولوژی WDR در دوربین های مداربسته به چهار دسته تقسیم بندی می شود:

  • WDR
  • D-WDR
  • L-WDR
  • S-WDR

WDR (Wide Dynamic Range)

در این نوع ازتکنولوژی WDR دوربین مداربسته دارای دو سنسور تصویر CCD می باشد، که به  نسبت  شرایط نوری محیط یکی از سنسور ها با سرعت Exposure بالا و  سنسور دیگری با سرعت Exposure پایین شروع به تصویر برداری می کند و در نهایت پردازشگر با ترکیب این دو تصویر یک تصویر میانگین که از تعادل نوری مناسبی برخوردار می باشد و درآن هم از قسمت های پر نور تصویر و هم از قسمت های تاریک تصویر استفاده شده است به دست می آید.به طور مثال یکبار سنسور تصویر با سرعت ۱/۶۰ ثانیه و بار دیگر با سرعت ۱/۱۲۰ ثانیه تصویربرداری می کند و این تصاویر به دست آمده با یکدیگر تلفیق می شوند و یک تصویر با جزئیات بیشتر به دست می آید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره سنسور های دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید:سنسور دوربین مدار بسته

 

D-WDR

در برخی از دوربین های مداربسته تکنولوژی DWDR به کار رفته است. قابلیت DWDR در واقع همان قابلیت WDR به صورت دیجیتالی می باشد. این قابلیت نیز به اصلاح تنظیمات نور به صورت دیجیتالی می پردازد. قابلیت های DWDR فاقد چیپ های پردازنده تصویر است و از طریق نرم افزار این کار را انجام می دهد. به همین دلیل خروجی آن مشابه قابلیت WDR نمی باشد.

L-WDR

در این نوع از WDR از یک سنسور تصویر CCD استفاده می شود و نحوه عملکرد آن به این صورت می باشدکه اگر به طور مثال دوربین مداربسته  در فریم های فرد با کاهش سرعت Exposure و افزایش Gamma نور و وضوح نواحی  از تصویر که  تیره  هستند را افزایش می دهد و در فریم های زوج با افزایش سرعت Exposure و کاهش Gamma وضوح نواحی روشن تصویر را بهبود می بخشد. سپس این دو تصویر را با هم تلفیق کرده ویک تصویر بالانس شده ای را تولید می کند. متاسفانه این روش باعث کاهش نرخ فریم دوربین مداربسته به نصف می شود و مثلاً دوربین مداربسته ای که در حالت عادی ۳۰ فریم در ثانیه تصویر برداری می کند درحالت L-WDR با نرخ ۱۵ فریم در ثانیه تصویر برداری خواهد کرد. به همین خاطر است که نام Low-Frame WDR برای این نوع از WDR انتخاب شده است.

S-WDR

در تکنولوژی S-DWR   از یک سنسور تصویر  Dual Scan CCD استفاده می شود و به نسبت سایر WDR ها از قیمت بالاتری برخوردار می باشد. این نوع از سنسور های  CCD همزمان دو تصویر یکی با Exposure بالا و یکی کمتر تهیه می کند و با احتساب زمان تلفیق حدودا ۱/۴ نرخ فریم کمتر از Single Scan CCD ها صرف تهیه تصویر می کند و همین باعث می شود که نرخ فریم کلی فقط ۳/۴ حالت عادی باشد.

 

 

 

کلام آخر :

می توان گفت کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته مهمترین فاکتوری است که در کاربرد دوربین های مداربسته از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به همین دلیل باید زمانی که می خواهیم یک دوربین مداربسته را انتخاب کنیم با قابلیت ها و تکنولوژی ها به کاررفته آن به خوبی بررسی کرده تا بعد از نصب و راه ااندازی  دچار مشکلات سیاهی یا سفید شدن تصاویر نشویم. دوربین های مداربسته  پیشترفته امروزی علاوه بر تکنولوژی WDR دارای سایر تکنولوژی های DNR، قابلیت دید در شب، دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION و ..می باشند که در هنگام تهیه دوربین مداربسته ی می توانند از داشتن چنین قابلیت های اطمینان حاصل می کند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره  قابلیت تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION دوربین های مداربسته  اینجا کلیک کنید :تشخیص حرکت دوربین مداربسته-motion detection

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید انواع دورببین های مدابسته با تکنولوژی WDR، دوربین های مداربسته اسپید دام،دوربین های مداربسته منازل مسکونی، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین های مداربسته تحت شبکه، دوربین های مداربسته AHD و… با شماره 02158731 تماس فرمائید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته منازل مسکونی اینجا کلیک کنید :خرید دوربین مدار بسته برای منزل مسکونی

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته منازل تحت شبکه اینجا کلیک کنید :دوربین مدار بسته تحت شبکه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *