دوربین مدار بسته چیست؟

کلمه دوربین مداربسته مخفف واژه لاتین “Closet Circuit Television ” یا CCTV است که معنی تلویزیون  مداربسته می باشد و به دوربین هایی گفته میشود که در جای خود ثابت هستند .
دوربین مداربسته به تمامی دوربین هایی گفته میشود که در محل خود ثابت هستند و تصویر را به یک یا چند محل ارسال می نمایند . اغلب این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار برده می شود از معانی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفراس را هم می توان نام برد .

تاریخچه دوربین مدار بسته

اولین سیستم مداربسته در سال 1942 میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان به منظور مشاهده پرتاب موشک های V2 نصب گردید . مسئول نصب این سیستم یک مهندس آلمانی “والتر بروچ” بود . امریکا نخستین تبلیغ دوربین مداربسته در سال 1949 مرتبط با محصولی بنام “وریکون” در تبلیغات بکار برد، سپس سیستم های ضبط تصاویر دوربین های مداربسته در بعضی پایگاه های فضایی بزرگ جهت ضبط تصاویر پرتاب موشک ها بکار برده شد .
نخستین رو نمایی از دوربین مداربسته درسال 1973 در اماکن عمومی امریکا اتفاق افتاد . هنگامی که در میدان تایمز نیویورک اولین دوربین مداربسته به جهت جلوگیری از جرایم در این محل نصب گردید ولی کاهش چشمگیری در بروز جرایم اتفاق نیفتاد. در سال 1980 دوربین های مداربسته در سطح گسترده ای در سراسر امریکا مخصوصا در مرکز های عمومی بکار برده و بنظر می رسید استفاده و نصب دوربین های مداربسته راهی به صرفه در مقایسه با بکارگرفتن از نیروی پلیس برای تشخیص جرایم می باشد .
به مرور زمان بعضی از مشاغل مخصوصا آنهایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند هم به نصب دوربین مداربسته اقدام نمودند . دستگاه های ضبط تصاویر دوربین ها در سال 1990 تنها با قابلیت “ضبط بعد از شناسایی حرکت” وارد بازار گردید به طوری که استفاده از دوربین مداربسته در این کشور بسیار رواج پیدا کرد . تا قبل از آن دستگاه های ضبط تصاویر تا حد زیادی از نظر میزان حجم ذخیره و قابلیت ها بسیار محدود بودند . پلیس دوربین های مداربسته زیادی را در نیمه دوم سال 1990 در سطح شهرها بخصوص مراکز عمومی، مدارس و پروژه های ساختمانی نصب نمود .
در انگستان هم استفاده از دوربین های مداربسته بسیار مرسوم گردید و اولین محلی که در این کشور دوربین های مداربسته نصب شد شهر “تورفولک” انگستان بود . استفاده از دوربین های مداربسته در بسیاری از کشورها رواج پیدا کرد در دهه میلادی بین 1990 تا 2000 بود .

دوربین های مداربسته چه کاربردی دارند ؟

عمده ترین و اصلی ترین کاربرد دوربین های مداربسته در سیستم های نظارتی و حفاظتی می باشد ولی کاربردهای آن تنها به سیستم های حفاظتی محدود نمی باشد ؛ کاربردهایی از قبیل کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی و تصویربرداری نا محسوس و…می باشد.

دوربین مداربسته و جلوگیری از ارتکاب جرایم 

استفاده از دوربین های مداربسته در جلوگیری از ارتکاب جرم بسیار گستره می باشد . جلوگیری از جرایم رانندگی تا جرایم جنایی و استفاده نامحسوس از دوربین های مداربسته مخفی هم بسیار رواج پیدا کرده ؛ برای مثال دوربین های دستگاه های خودپرداز را می شود نام برد که جهت تشخیص جرایمی مانند وارد کردن اتفاقی رمز کارت اعتباری کاربردی است .
طی آخرین آمار تحقیقاتی از شهر های بزرگ امریکا و انگلستان نشان داده بعد از نصب دوربین های مداربسته در پارکینگ ها 51 درصد از آمار جرایم کمتر شده و در فرودگاه ها میزان کاهش جرایم 23 درصد و در سایر مراکز عمومی روی هم رفته این مقدار 7 درصد می باشد .

کاربرد صنعتی دوربین های مداربسته 

دوربین مداربسته در کارخانجات صنعتی هم در مکان ها یا مراحلی از کار که حضور فیزیکی انسان بسیار خطرناک و دشوار یا حتی غیرممکن می باشد هم استفاده می شود . در کارخانجاتی مانند کارخانه های شیمیایی با نیروگاه های هسته ای در مراکز صنعتی استفاده از دوربین های مداربسته اسکن خط تولید و دوربین های مداربسته ضد انفجار و حرارتی بسیار رواج دارد .

کاربرد دوربین مداربسته در کنترل ترافیک 

در حال حاضر اکثر کشور های جهان از دوربین های مداربسته جهت کنترل ترافیک وسایل نقلیه در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گرفته است، که می توان کنترل میزان ترافیک در خیابان ها و ارسال اطلاعات توسط GPS به راننده هایی که قصد دارند از مسیر همان خیابان ها را دارند اشاره کرد . نظارت تصادفات و همچنین شناسایی جرایم رانندگی حداقل کاربرد های دوربین مداربسته در کنترل وسایل نقلیه می باشند . تشخیص و شناسایی به صورت اتوماتیک پلاک خودروها از آخرین دستاوردهای دوربین های مداربسته در این قسمت می باشد .

دوربین مداربسته و امنیت نقل و انتقالات 

استفاده از دوربین های مداربسته در نقل و انتقالات عمومی برای جلوگیری از حوادثی که امکان دارد در مکانهایی که خارج از دید می باشند صورت گیرد مورد استفاده قرار می گیرد . به طور مثال استفاده از دوربین مداربسته در متروها برای کنترل درها برای ورود و خروج مسافرین به منظور اطمینان از اینکه مسافر از در عبور کرده و یا موارد مشابه در اتوبوس ها و قطارهای شهری .

انواع دوربین های مداربسته 

 به طور کلی دوربین های مداربسته از لحاظ تکنولوژی به کار رفته در آنها به دو دسته دوربین های مداربسته AHD و دوربین های مداربسته تحت شبکه تقسیم بندی می شوند. دوربین های مداربسته AHD در مکان های مورد استفاده قرار می گیرند که حساسیت های بالای امنیتی نداشته باشند و همچنین نیازی به بررسی دقیق تصاویر وجود نداشته باشد.  در دوربین های مداربسته تحت شبکه از تکنولوژی های بسیار پیشترفته ای استفاده شده است، این دوربین ها از کیفیت تصاویر بسیار بالایبرخودار می باشند و مناسب محیط های می باشد که نیاز می باشد تصاویر با دقت بالای بررسی شوند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین ها ی مداربسته AHD اینجا کلیک کنید :دوربین مدار بسته AHD

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید :دوربین مدار بسته تحت شبکه

انواع دوربین های مداربسته از لحاظ شکل ظاهری 

پرکاربردترین دوربین های مداربسته به صورت کلی به دو دسته دوربین های مداربسته بولت و دوربین های مداربسته دام تقسیم بندی می شوند. دوربین های مداربسته دام ( DOME ) به دلیل شکل بدنه آنها جهت نصب و همچنین مقاوت بدنه کم، مناسب محیط های داخلی می باشد. دوربین های مداربسته بولت ( BULLET ) از لحاظ ظاهری مکعب مستطیل شکل می باشند و به دلیل نوع پایه نصب آنها و همچنین مقاوت بالای بدنه آنها، مناسب نصب در محیط های بیرونی می باشند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته دام و بولت اینجا کلیک کنید :منظور از دوربین بالت (BULLET ) و دام (DOME ) چیست؟

قابلیت های دوربین های مداربسته 

دوربین های مداربسته بر حسب تکنولوژی به کاررفته در آنها از قابلیت های متفاوتی برخوردار می باشند. یکی از مهمترین قابلیت های کاربردی در دوربین ها ی مداربسته قابلیت دید در شب دوربین مدار بسته می باشد که با استفاده از آن می توان در زمانی که نور محیط کم باشد و یا در تاریکی شب تصاویر را مشاهده کرد. یکی دیگر از قابلیت های مهمی که در دوربین های مداربسته تحت شبکه وجود دارد قابلیت تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION می باشد که با استفاده از آن می توان از هارد برای مدت زمان بیشتری استفاده کرد. 

کلام آخر :

دوربین های مداربسته از کاربرد های بسیار زیادی برخودار می باشند که با داشتن دانش و آگاهی کافی می توان بهترین عملکرد را از انواع دوربین های مداربسته دریافت کرد. در این مقاله به معرفی دوربین های مداربسته و کاربرد های آنها پرداختیم، امید است با استفاده از مطالب مفید این مقاله بتوانید مناسب تری انتخاب را در نوع دوربین ها ی مداربسته داشته باشید.

خرید دوربین های مداربسته

جهت خرید انواع دوربین های مداربسته اسپید دام، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین های مداربسته منازل مسکونی و …با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائيد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *