زوم اپتیکال دوربین مداربسته

به طور کلی زوم ZOOM به معنی بزرگنمایی است و بزرگنمایی توسط لنز دوربین انجام می‌دهد . این کار توسط جابجا شدن عدسی‌های لنزوتغییر فاصله کانونی آن صورت می‌گیرد . دوربین های مداربسته دو نوع زوم مختلف دارند : زوم اپتیکال و زوم دیجیتال که هرکدام ازاین نوع زوم ها برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد .

زوم اپتیکال  OPTICAL ZOOM چیست ؟

زوم اپتیکال زومی است که بزرگنمای بر روی تصاویر بدون افت کیفیت صورت می گیرد . زوم اپتیکال به وسیله قطعات متحرک درلنز دوربین مداربسته صورت می گیرد . زوم اپتیکال نظیر زومی است که در دوربین های استاندارد عکاسی وجود دارد و بوسیله تغییر در فاصله کانونی لنز ایجاد می شود . هرچه دامنه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، میزان بزرگنمایی لنز که معمولا با حرف x‌ نشان داده می‌ شود بیشتر می‌شود . مثلا لنز یک دوربین دیجیتال با زوم اپتیکال x12 خیلی قوی‌ تر از لنز دوربین دیگری است که زوم اپتیکال آن x6‌ است .

کاربرد زوم اپتیکال

ازدوربین ها ی مداربسته مجهزبه زوم اپتیکال معمولا برای دوربین های نصب شده در جاده ها برای تشخیص پلاک خودروها در دوربین های مداربسته پلاک خوان استفاده می شود . از دیگر کاربرد های زوم اپتیکال در دوربین های مداربسته اسپید دام می باشد . از این نوع دوربین ها که دارای زوم اپتیکال می باشند می توان برای مراکز عمومی پررفت وآمد مانند خیابان های بزرگ و شلوغ، متروها، فرودگاه ها و… استفاده کرد . می توان با استفاده از این نوع از زوم تصاویر را با وضوح بالا بزرگنمای کرد .

جهت خواندن مطالب بیشتر در بار ه دوربین های مداربسته پلاک خوان اینجا کلیک کنید : دوربین مدار بسته پلاک خوان خوردو

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته اسپید دام اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome)چیست ؟

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره کاربرد دوربین ها ی مداربسته در مکان های مختلف اینجا کلیک کنید :کاربرد دوربین مدار بسته در مکان‌های مختلف

زوم دیجیتال DIGITAL ZOOM چیست؟

زوم دیجیتال برخلاف زوم اپتیکال ازلنزهای متحرک برای بزرگنمایی تصویر استفاده نمی کند . در زوم دیجیتال بخشی از قاب تصویر توسط حسگرانتخاب می شود و سپس بزرگتر می شود تا کل فریم را پر کند . درواقع عمل بزرگنمایی بدون بزرگنمایی واقعی تقلید می شود .

کاربرد زوم دیجیتال

از دوربین های که زوم دیجیتال دارند می توان برای محیط های که نیاز به نظارت با حساسیت بالا نمی باشد استفاده کرد . زیرا تصاویری که به وسیله زوم دیجیتال بزرگنمای می شوند از کیفیت مطلوبی برخوردار نمی باشند .

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در دوربین مدار بسته

در نصب دوربین مداربسته صنعتی که دارای لنز برای مشاهده تصاویر محیط مورد نظر از لنزهای متفاوت بنا به نیاز استفاده شده، که معمول ترین آن لنز ۳/۵-۸ و ۲/۸-۱۲ می باشد برای بزرگ نمایی بیشتر می توان از لنزهای ۵-۵۰ یا ۶-۶۰و… استفاده کرد . در واقع هرچه دامنه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، میزان بزرگ نمایی لنز که معمولا با حرف X نشان داده می شود بیشتر خواهد بود . مثلا لنز یک  دوربین مدار بسته دیجیتال با زوم اپتیکال ۱۲X خیلی قوی تر از لنز دوربین مدار بسته دیگری است که زوم اپتیکال آن ۴X است . اما زوم دیجیتال در دوربین های مدار بسته چیز دیگری است در واقع زوم دیجیتال یک بزرگ نمایی جعلی است وارتباطی با فاصه کانونی لنز دوربین ندارد .

بنابراین وقتی از زوم دیجیتال در دوربین مداربسته استفاده می کنید . تصویر واقعا بزرگتر نمی شود بلکه فاصله کانونی  لنز دوربین مدار بسته ثابت مانده و از روشی به نام جاگذاری ( INTERPOLATION ) استفاده می شود تا یک سری پیکسل های اضافی براساس پیکسل های موجود در تصویر اضافه شود . این پیکسل ها با تکنیک های پردازش تصویر و فناوری موجود در لنز و تراشه پردازشگر تصویر در دوربین مداربسته محاسبه و حدس زده می شود به این ترتیب تصویر دوربین مداربسته به صورت مجازی بزرگتر می شود . استفاده از زوم دیجیتال تقریبا با بزرگ نمایی تصویر دوربین مداربسته در نرم افزارهای ویرایش عکس، برابر است و گاهی اوقات نتیجه بزرگ کردن عکس توسط این نرم افزارها خیلی بهتراز زوم دیجیتال خواهد بود .

کلام آخر:

امید است با این توضیحات توانسته باشیم تفاوت های عمده ( Optical Zoom ) زوم اپتیکال و( DIGITAL ZOOM ) زوم دیجیتال را برای درک بهتر این مفهوم، آشکار سازیم . توصیه می شود برای دوربین های مداربسته و نظارت هرچه بهتر از دوربین های با زوم اپتیکال استفاده کنید تا بتوانید تصاویری با وضوح بالا را دریافت و بررسی کنید .

خرید دوربین مداربسته مجهزبه زوم اپتیکال

جهت خرید انواع دوربین مداربسته مجهز به زوم اپتیکال، بهترین دوربین مداربسته، دوربین مداربسته منازل مسکونی، دوربین های مداربسته تحت شبکه، دوربین مداربسته AHD و… با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته منازل مسکونی اینجا کلیک کنید : خرید دوربین مدار بسته برای منزل مسکونی

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین ها ی مداربسته AHD اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته ای اچ دی (AHD CCTV)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *