نکات مهم در هنگام خرید دوربین مدار بسته

موضوع حفاظت از جان و مال و تامین امنیت به موضوعی عمومی تبدیل شده است. به طوری که، شاهد استفاده گسترده از سیستم های امنیتی با کاربری های متفاوت در سراسر جامعه هستیم.

کاربری های تجاری، آموزشی، اداری، دولتی، تفریحی، گردشگری و … بدون در نظر گرفتن وسعت فعالیت یا کوچک و بزرگ بودن محل های مورد نظر خود به حفاظت نیاز دارند. هرچند، نیاز به امنیت و کنترل در جامعه موجب گسترش کاربرد سیستم های امنیتی شده است اما، موضوع قیمت و هزینه های خرید و نصب سیستم های دوربین مدار بسته اولین چیزی ست که کاربران و شرکت های مجری در فروش این محصولات همواره با آن سروکار دارند.

یکی از مهمترین موارد هنگام خرید سیستم های نظارتی قیمت دوربین است که همه کاربران قبل از اقدام به خرید مورد بررسی قرار میدهند. هرچه قابلیت های یک دوربین مداربسته بیشتر و سیستم آن تخصصی تر باشد قیمت بالاتری نسبت به بقیه دوربین ها دارد. البته، نوع برند خارجی و ایرانی دوربین مداربسته نیز تاثیر قابل ملاحظه ای در قیمت این محصولات دارد.

 

از جمله این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سازنده و طراح برند خارجی و ایرانی
  2. گارانتی معتبر از شرکت های وارد کننده یا فروشنده محصولات نظارتی و تجهیزات جانبی دوربین مداربسته
  3. نوع دوربین و جنس بدنه آن
  4. نوع، جنس و برند لنز دوربین مداربسته
  5. کیفیت رزولوشن تصویر
  6. سنسور تصویر
  7. کیفیت نرم افزارهای داخلی سیستم مداربسته
  8. نوع خروجی تصویر
  9. کیفیت دید در شب دوربین مداربسته
  10. دارا بودن استاندارد های کیفیت جهانی سیستم های امنیتی

موارد ذکر شده ویژگی هایی است که یک سیستم امنیتی باید از نظر فنی و فیزیکی، در هر رتبه ای از تولید، داشته یاشد.

تحلیل این ویژگی ها در یک سیستم دوربین مدار بسته ممکن است قیمت واقعی دوربین را بالاتر یا پایین تر از ارزش واقعی نشان دهد. به همین منظور شرکت الکامپ در این مقاله به تحلیل این ویژگی ها پرداخته است.

میتوان گفت عوامل موثر در قیمت دوربین به دو دسته تقسیم میشوند:

  1. عواملی که جزء خصوصیات بارز یک سیستم نظارتی است و با چشم قابل دیدن است. این ویژگی ها شامل جنس و شکل ظاهری دوربین و نیز مارک کشور سازنده محصول بر روی دوربین است.

رزولوشن سیستم دوربین مداربسته اولین موردی است که باید به آن توجه کرد زیرا، کیفیت رزولوشن و فریم تصویر خروجی دوربین مداربسته از نظر امنیتی بسیار مهم و در قیمت دوربین موثر می باشد.

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که چطور رزولوشن دوربین مداربسته را هنگام خرید تشخیص دهیم؟

بهترین روش برای تشخیص رزولوشن دوربین مداربسته رکورد کردن تصویر دوربین با دستگاه ضبط است. پس از ضبط تصویر توسط DVR تصویر را با کامپیوتر اجرا میکنیم و جزئیات تصویر را بررسی میکنیم. وضوح بهتر تصویر و کیفیت نمایش جزئیات حاکی از بهتر بودن خروجی تصویر دوربین است.

سلوشن دوربین مداربسته یا همان نوع تصویر خروجی نیز از نظر کنترل اطلاعات امنیتی برای کاربران مهم و قابل بررسی است.

از دیگر موارد مهم در قیمت دوربین مداربسته کیس دوربین از نظر جنس، طراحی و سایز دوربین است. پلاستیک یا فلزی بودن جنس کیس دوربین از اولین موارد در تعیین قیمت دوربین می باشد. همچنین، سایز دوربین نیز در قیمت سیستم امنیتی موثر است. برخی از دوربین ها پایه دار هستند که نسبت به دوربین های بدون پایه قیمت بالاتری دارند.

رنگ کیس تاثیر چندانی در قیمت دوربین نداشته و تنها جنبه سلیقه ای دارد. برند های معتبر معروف و شناخته شده ی دوربین مداربسته در جهان نسبت به سایر برند ها قیمتهای بالاتری دارند. ویژگی هایی نظیر ضد آب و گرد و غبار بودن و نیز مقاومت در برابر ضربه از دیگر موارد موثر در قیمت دوربین مداربسته است.

همچنین، کیفیت دید در شب، نوع و تعداد LED ها نیز بر تعیین قیمت سیستم نظارتی موثر می باشد. لنز دوربین، نوع و جنس آن نیز تاثیر ویژه ای در قیمت دوربین مداربسته دارد. علاوه بر این، لنزهای وری فکال و قابل کنترل قیمت بالاتری نسبت به لنزهای فیکس دارند.

  1. عواملی که جزء ویژگی های فنی یک سیستم نظارتی است و این دسته عوامل هستند که دارای اهمیت بوده و تحلیل آن ها نیازمند مشاوره با کارشناسان میباشد.

از جمله موارد فنی موثر در قیمت دوربین مداربسته و مهمترین قسمت دوربین نوع سنسور تصویر است زیرا، نور پس از عبور از لنز به سنسور برخورد میکند و با تبدیل شدن به یک موج و تصویر در دستگاه ریکوردر سیستم امنیتی ضبط میشود. سنسورهای برند معتبر سونی مانند لنز های سونی کیفیت بسیار خوبی دارند. البته اگر سنسورها کار سونی ژاپن باشد نه ساخت کشور چین.

سیگنال ها نیز در سیستم دوربین مداربسته اهمیت فوق العاده ای دارند و برند سازنده آنها مهم است.

نرم افزار های داخلی دوربین از دیگر موارد موثر در قیمت سیستم های امنیتی می باشد. نرم افزار های داخلی دوربین تاثیر زیادی بر کیفیت تصویر خروجی دارد و بررسی آن هنگام خرید بسیار مهم است.

اگر دو دوربین مختلف با سنسورهای مشابه هم را در نظر بگیریم که خروجی تصاویر گرفته شده آن ها کاملا با هم متفاوت باشد؛ باید بدانیم که این تفاوت مربوط به نرم افزارهای داخلی دوربین است. تفاوت در خروجی تصاویر دوربین های مداربسته نتیجه سرمایه گذاری سازندگان محصولات نظارتی در کاربرد نرم افزارهای داخلی دوربین است که در تعیین قیمت دوربین بسیار موثر است.

سازندگان و طراحان بزرگ دارای اعتبار جهانی در زمینه ساخت و تولید سیستم های امنیتی و تجهیزات الکترونیکی از قطعات با کیفیت بالا و طول عمر بیشتراستفاده میکنند و بالطبع، محصولات با کیفیت تر و پر هزینه تری را ارائه میدهند. در مقابل دوربین هایی در بازار وجود دارد که از مواد نامرغوب ساخته شده اند و با توجه به عمر کم از نظر اقتصادی نیز صرفه ای ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *