نحوه عملکرد سیستم های اعلام حریق

 

تجهیزات تکمیلی سستم های اعلام حریق

تکرارگر ( Repeater ) :
در زمان هایی که تکرار علائم اعلام حریق در محل هایی غیراز محل تابلو اصلی مورد نیاز باشد از تکرارگرها استفاده می گردد . تکرارگرها دارای LED های نشانگر مشابه تابلو اصلی هستند و به ترمینال های تابلو کنترل مرکزی متصل می گردند . امکان دارد بعضی تابلوها امکانات اتصال تکرارگر را نداشته باشند . طرز اتصال آن در دیاگرام سیم کشی تابلو اصلی مشخص می گردد.

جدا کننده خط ( Line Lsolator ) :
در صورت بروز عیب با استفاده از جدا کننده های خط می توان در مدار قسمت معیوب را از قسمت سالم مدار جدا کرده و بعد از رفع عیب دوباره اتصال کامل مدار را برقرار نمود .

مگنت های نگهدارنده ( Door Holder ) :
برای جلوگیری از گسترش آتش در حین آتش سوزی بر روی درهای معینی نصب میگردد و در بروز حریق از بازماندن در جلوگیری می کند. تغذیه آن طبق استاندارد باید از منبع 24 ولت جداگانه انجام میشود نه از برق 24 ولت تابلو چون مصرف آن ها بالاست.

سیستم های صوتی اعلام حریق :
اینگونه از سیستم ها در دو نوع عادی و هوشمند ساخته شده و قادرند به طور اتوماتیک یا دستی در زمان بروز حریق پیام اعلام خطر را از بلندگوهای مربوطه پخش نمایند.

سیستم های تلفن اضطراری :
اینگونه از سیستم ها دارای یک پانل تلفن اصلی و گوشی هایی هستند که در مکانهای مورد نظر نصب میگردند . زمان خطر میشود با استفاده از گوشی ها به مرکز تلفن خبر داد یا مرکز تلفن می تواند به هر کدام از گوشی ها زنگ بزند ، ارتباط بین گوشی ها میتواند از طریق پانل اصلی تلفن برقرار باشد .

ماژول های رابط ( Interface Module ) :
در سیستم های هوشمند استفاده میگردد و برای ارتباط و شناسایی اجزای قابل دهی سیستم بکار برده میشود .

( Active End Of Line Unit (AEOL  :
در انتهای خط سیستم های اعلام حریق نصب میشود و با کمک آن میشود دتکتورهای عادی ( غیر قابل آدرس دهی ) را به سیستم های اعلام حریق هوشمند متصل کرد .

برنامه ریزی دستی ( Handle Programmer ) :
جهت برنامه ریزی اجزای سیستم های اعلام حریق هوشمند مورد استفاده قرار میگیرد . ابزار های دیگری هم مانند تست کننده مسیر ( Loop Tester ) و برد رله های کمکی و اسپلیتر زنگ و …. وجود دارد که در سیستم های اعلام حریق در صورت نیاز مورد استفاده قرار میگرد . در ادامه نحوه سیم بندی چند نوع تابلوی مرکزی اعلام حریق به عنوان نمونه آورده شده و نحوه نصب و سیم کشی پانل کنترل عادی مدل ACT آریاک به طور کامل توضیح داده شده .

دستگاه های مدل ACT 2 الی 24 زون :

پانل اصلی این دستگاه شامل قسمت های زیر است :

الف : قسمتهایی است که روی درب تابلو قرار دارند :

1-شستی ( Reset / Resound / Test Zone Lamp ) : برای دوباره راه اندازی کردن تابلو اصلی می باشد.
2-شستی ( Silence Alarms Sounders ) : برای ساکت کردن صدای بوق تابلو و آژیر می باشد.
3-شستی ( Silence Fault Sounders ) : برای ساکت کردن بیزر داخلی تابلو می باشد.
4-شستی ( Evacuate ) : برای به صدا درآوردن آژیر به صورت دستی می باشد.
   -لامپ Sounder Fault : هنگامیکه این لامپ روشن شود به معنی این است که ایراد و اشکال در مدار آژیرهای سیستم ایجاد شده است .
   -لامپ Baattery / Power Supply Fault : هنگامیکه این چراغ روشن شود به این معناست که برق ورودی سیستم ( DC OR 220 AC 24 ) دچار اشکال شده است .
-لامپ Mains On : به این معناست که تابلو روشن است و اگر فقط این لامپ روشن باشد تابلو در حالت نرمال است .
-لامپ Fire برای هر زون : زمان اعلام حریق لامپ زون مربوطه روشن میشود .
 -لامپ Fault : هر زمان خطایی اعم از اتصال کوتاه یا قطعی در زون اتفاق بیفتد روشن خواهد شد .
5 سوئیچ : جهت قفل کردن شستی های کنترلی به کار میرود .
توجه : در حالیکه برای قفل کردن شستی ها کنترلی به کار می رود .

قسمت هایی که داخل تابلو قرار دارند :
1-فیوزها
2-کانکتورها
3-ترمینال ها
4-منبع تغذیه
5-جامپرها
6-LED های نشانگر اتصال کوتاه و قطعی در زون
7-پیچ اتصال زمین
8-رله مگنت نگهدارنده
همه قسمت های فوق غیر از باطری و ترانس و رله و مگنت نگهدارنده روی برد الکترونیکی نصب شده است .

1-نصب اولیه :
کابل کشی و حصول اطمینان از تطابق آن با استاندارد BS 5839 :

اول موقعیت کلیه قسمت ها را با نقشه چک نمایید .
کابل کشی را طبق نقشه انجام بدهید .
بعد از کابل کشی دتکتورهای حرارتی و دود ، شستی ها و آژیرهای اعلام خطر را نصب نمایید .
دستگاه مرکز کنترل را طبق دستورالعمل های آزمایش مرکز کنترل آزمایش نمایید .
بعداز بازکردن درب جلوی دستگاه به شرح زیر ، جعبه اصلی دستگاه را در محل مناسب نصب فرمایید .
پیچ اتصال ارت روی برد اصلی دستگاه را شل کرده و کابلشو را از آن جدا نمایید .
سوکت PL3 را با دقت از محل اتصال آن جدا نمایید .
لولاهای درب دستگاه را از شیارهای مربوطه آن از جعبه اصلی جدا نمایید .
جعبه اصلی دستگاه را با استفاده از 4 عدد سوراخ نصب ، به دیوار پیچ نمایید .
کابل برق 220 ولت را از سوراخ های بالای جعبه وارد کنید . ورودی برق 220 ولت و سیم کشی آن می بایست طبق قوانین رایج سیم بندی IEEE و استاندارد BS5839 انجام شوند .
تا موقعی که سیم بندی امتحان نشده است هیچ دتکتوری یا آژیری را متصل نفرمایید . گاهی روی پایه دتکتور ؛ هنگامی که دتکتور روی آن نباشد مدار سیم کشی را باز می کنند ، جهت آزمایش سیم کشی بایستی ارتباط مدار باز سیم کشی را بر روی پایه دتکتور کامل نمود .
سیم های ورودی را قبل از آزمایش کامل دستگاه به تر مینال های آن وصل ننمایید .
دتکتورها را تا تمام کارهای ساختمانی ( که امکان وجود گردوغبار می باشد ) ، از پایه های آن خارج نمایید تا به دلیل ورود گردوغبار به داخل آن ها باعث ایجاد آژیر مزاحم نباشد .

2-نقشه اتصال ترمینال ها 

3- نصب تکمیلی :
زمانیکه کلیه کارهای ساختمانی تمام شده و هیچ گردوغباری نیست
اطمینان حاصل کنید که برق 220 ولت دستگاه قطع باشد .
جهت جلوگیری از وارد شدن صدمه به دستگاه در هنگام اتصال سیم ها باطریها را از داخل دستگاه برداشته و بعد از آزمایش کردن سیم بندی دستگاه مقاومت های انتهای خط را از ترمینال دستگاه باز کرده و آنها را به ترمینال های آخرین دتکتور و آخرین آژیر هر مدار وصل نمایید .
( میتوانید قبل از باز کردن مقاومت های متصل به ترمینال های دستگاه از مقاومت های داخل زیپ همراه دستگاه برای اتصال به آخرین دتکتور و آژیر
استفاده کنید و بعداز اتمام تست ، مقاومت های داخل دستگاه را برای استفاده های بعدی نگهداری کنید ) .
سپس کلیه آژیرها و دتکتورها را متصل نمایید .
کامل بودن مدار سیم کشی را به وسیله یک اهم متر چک بفرمایید .
اطمینان حاصل کنید که به هر شستی مقاومت 470 اهم متصل باشد ، در غیر این صورت به جای حالت اعلام حریق نشانگر اشکال مدار اتصال کوتاه روشن خواهد شد . ( داخل شستی های اعلام حریق آریاک ، مقاومت تعبیه شده است )
تذکر : زمان اتصال هر گونه وسیله الکترونیکی ، سیستم را به وسیله مگا اهم سنج آزمایش نفرمایید .
هنگامی که مطمئن شدید که کلیه اتصالات محکم می باشند و عایق روی سیم ها سالم است درب جلوی دستگاه را در جای خود قرار دهید ، باطری ها را داخل دستگاه قرار دهید و سیم آن را متصل نمایید و برق دستگاه را نیز وصل نمایید . حال می توانید دستگاه را بطور کامل و عملی تست کنید .
توجه : تمامی دستگاه ها فضای لازم را برای قرار دادن دو باطری 7 آمپر ساعت دارا می باشند .

 

4-آزمایش مرکز کنترل :
مرکز کنترل را قبل از متصل کردن نیز میتوان امتحان نمود .
اول اطمینان حاصل نمایید که مقاومت های انتهای خط در جای خود در ترمینال قرار گرفته اند .
دو باطری 12 ولت حداقل 2/6 آمپر ساعت ( برای 2 زون ACT – 2 ) و حداقل 7 آمپر ساعت ( برای 4 الی 14 زون ACT – 4 – 14 ) در قسمت پایین کابینت قرار داده و آنها را به وسیله سیم رابط به صورت سری متصل نمایید . باطری ها را نیز به وسیله سیم های سیاه و قرمز مربوطه متصل به برد اصلی ، به دستگاه متصل نمایید . سیم قرمز مثبت و سیم سیاه منفی می باشد ، نشانگر اشکال تغذیه ( Powei Supply Fault ) روشن شده و بازر به در خواهد آمد ( توجه داشته باشید که اتصال اشتباه باطری فیوز باطری را می سوزاند و یا ممکن است به دستگاه صدمه بزند ) . ورودی 220 ولت را به برق متصل نمایید در ایم موقعیت چراغ Mains On روشن میشود . در صورتیکه باطری ها خالی نباشد چراغ نشانگر اشکال تغذیه خاموش شونده و بازر ساکت می شوند . اگر باطریها کامل خالی و یا نا مرغوب باشد چراغ اشکال تغذیه همچنان روشن است ولی بهتراست که با باطری جدید شارژ شده است امتحان نمایید .

سوئیچ دو حالت نرمال :
تنها چراغ Mains On روشن است ، آژیرها ساکتند و دکمه های فشاری نیز عمل نمی نمایند . سوئیچ تاثیر دیگری بر روی دستگاه نمی تواند اعمال کند .
دکمه Test Zoon Lamp / Resound / Reset را فشار داده و هنگامیکه دکمه را فشار می دهید چراغ های Fire و Fault روشن میشود و بازر صدا خواهد داد . چراغ های Supply Fault / Power Battery و Sounder Fault روشن نمیشود .

آزمایش کردن کنترل آژیر :
ابتدا اطمینان حاصل نمایید که مقاومت های انتهای خط ( با کد آبی رنگ ، خاکستری ، قرمز ، طلایی یا نقره ای ) بین ترمینال های ( 5 ₌ 6 و 7 ₌ 8 ) قرار بگیرد
ترمینال های 5 و 6 را اتصال کوتاه دهید و در همین وضع ثابت بماند ، چراغ Sounder Fauit روشن میشود و بازر صدا میدهد . دکمه Sounder Fauit روشن میشود ولی چراغ Sounder Fault روشن می ماند . اتصال کوتاه را برداشته تا دستگاه به صورت نرمال شود .
این آزمایش را با مدار باز نمودن ترمینالهای 7 و 8 برای مدار بعدی آژیر تکرار شود .

آزمایش مدار کنترل دتکتور :
ابتدا اطمینان حاصل نمایید که مقاومت های انتهای خط ( با کد رنگ آبی ، خاکستری ، قرمز ، طلایی یا نقره ای ) مابین هر یک جفت ترمینالهای دتکتور 9 و 10- 11 و 12 و غیره ) قرار بگیرد.
حالتهای مدار به 4 وضعیت زیر هستند :

1-حالت نرمال : جریان کنترل مسیرهای زون از طریق مقاومت انتهای خط برقرار می باشد .
2-تکتورها و شستی ها به شکل موازی به سیم های مدار زون ها اتصال پیدا میکنند .
3-اشکال مدار باز : سیم بندب در بعضی نقاط قطع شده و جریان کنترل قابل عبور نمی باشد .
4-اشکال اتصال کوتاه : در برخی از مناطق مدار اتصال کوتاه وجود می آید که موجب عبور جریان کنترل بیش از حد خواهد شد .
5-وضعیت حریق : اتصال کوتاه تقریبی ایجاد شده که باعث زیاد شدن جریان کنترل میشود اما نه به اندازه ای که موجب اعلام اشکال اتصال کوتاه شود . اکثر دتکتورهای دود وقتی فعال شوند اتصال کوتاه تقریبی بوجود می آید در صورتی که شستی های اعلام حریق و دتکتورهای حرارتی ساده برای بوجود آمدن اتصال کوتاه تقریبی به مقاومت 270 اهم ( کد رنگ زرد ، بنفش ، قهوه ای ، طلایی یا نقره ای ) که به صورت سری وصل میشون ، نیازمن هستند .

 

اشکال مدار باز :
برداشتن یکی از پایه های مقاومت انتهای خط از روی ترمینالهای 9 و 10 ، مدار دتکتورها را باز نمایید . چراغ Fault / Zone روشن شده و بازر صدا میدهد . درون مرکز کنترل چراغ ZISO , Gen Fault روشن خواهد شد . دکمه Silence Fault Sounder را فشار داده ، بازر خاموش خواهد شد ولی چراغها روشن هستند . مدار را به حالت اولیه بازگردانید تا دستگاه نیز به حالت نرمال بازگردد .
این آزمایش را برای مدار بعدی دتکتورها با باز نمودن ترمینالهای 11 و 12 و غیره امتحان نمایید .

اشکال اتصال کوتاه :
ترمینالهای 9 و 10 را به یکدیگر متصل کنید و در همین حالت نگه دارید . چراغ FAULT / ZONE روشن میشود و بازر صدا میدهد .
دکمه Silence Fault Sounder را فشار داده بازر خاموش خواهد شد ولی چراغها روشن خواهند ماند ، اتصال کوتاه را برداشته تا دستگاه به حالت عادی برگردد.
مقاومت 470 اهم را از روی ترمینالهای 9 و 10 برداشته و اول دکمه Silence Alarm Sounder و سپس Reset / Resound / Test Zone Lamp را فشار داده دستگاه به حالت نرمال برخواهد گشت .
با اتصال یک مقاومت 470 اهم مابین ترمینالهای 11 و 12 و غیره این مورد را روی دیگر دتکتورها تست نمایید .

توجه :
1-بافشار دادن دکمه Reset / Resound / Test Zone Lamp موقعی که دستگاه در حالت اعلام حریق می باشد ( هنگامیکه Fire چشمک بزند ) تاثیری نخواهد داشت .
2-هنگامیکه آژیرهای اعلام حریق خاموش شوند ( چراغ Fire ثابت روشن میماند بازر روشن میشود و نمی شود آن را خاموش کرد ) ( Silence )
3-ری ست کردن دستگاه در وضعیت قطع آژیرها ( Silence ) هنگامی که حالت حریق وجود دارد مجدد موجب راه انداختن آژیرها میشود .

آخرین تست :
دکمه Evacuate را فشار داده ، رله خروجی آژیرها عمل می کند تا آژیرها را راه اندازی نماید .
در صورت تمایل می شود این آزمایشات را با اتصال یک آژیر ، دتکتور دود ، شستی اعلام حریق و مقاومت انتهای خط به ترمینالهای مربوطه انجام داد.

امکانات فرعی :
امکان آزمایش مهندسی ( آزمایش NON – LATCH ) :
این سری دستگاهها دارای امکاناتی می باشند که شستی های اعلام حریق ، دتکتورها و آژیرها آزمایش میشوند و به شکل اتوماتیک به حالت اولیه برمیگردند . برای انجام این تست جامپر ENG ( درون مرکز کنترل ) را از موقعیت پایین به بالا هدایت کنید. LED مربوطه روشن خواهد شد و بازر صدا میدهد که نمی شود آن را خاموش نمود.

خارج کردن زون از مدار ( ایزوله کردن زون ) :
اگر لازم باشد زون ها را بوسیله قرار دادن جامپر آن ( Z2 ISO , Z1 ISO ) در موقعیت بالا می توان از مدار خارج نمود . LED مربوطه و چراغ FAULT زون مربوطه برای نشان دادن از مدار خارج شده از زون روشن خواهد بود ، بازر صدا میدهد و آنرا میشود که خاموش نمود .هنگامیکه آزمایش تکمیل گردید جامپر را به حالت اولیه بگذارید.
کنار LED های اشکال مدار باز با حرف ( O ) و اتصال کوتاه با حرف ( S ) برای هر زون یک مقاومت جامپر ( صفر اهم ) با علامت های Z2S یا Z1S می باشند .
قطع کردن این جامپر مدار نشانگر اتصال کوتاه را از کار خواهد انداخت که امکان استفاده از دستگاه را برای شستی های اعلام حریق که مقاومت 470 اهم را دارا نمی باشد فراهم می سازد.
توجه : استفاده از روش بالا توصیه نمیشود زیرا بروز اتصالی در سیم کشی ها باعث اعلام حریق خواهد شد .

چراغ اشکال عمومی ( GENERAL FAULT LIGHT ) :
در صورت مواجهه با هرگونه مشکل این چراغ روشن خواهد شد .
این چراغ در زمانهای مختلفی روشن شده و به عملکرد معمولی مرکز کنترل ربطی نخواهد داشت .
جهت نمایش اشکالاتی که از این راه کانکتور توسعه PL2 پدید می آید به کار می رود .

عیب یابی :

هشدار : زمانیکه درب جلوی دستگاه باز شود برق 220 ولت را قطع نمایید .

مشکلاتی که ممکن است بروز نماید:

1-شستی های اعلام حریق و دتکتورهای حرارتی ساده نصب نشده ، طبق استاندارد BS5839 از اوایل ژانویه 1990 بایستی یک مقاومت 470 اهم ( با کد رنگ زرد ، بنفش ، قهوه ای ، طلایی یا نقره ای ) در داخل شستی های اعلام حریق و دتکتورهای حرارتی ساده به صورت سری نصب کنند .
2-بازر به صدا درمی آید :
هیچ نشانگر اشکال روشن نخواهد شد و با دکمه SOUNDERS FAULT نیز قطع نخواهد شد :
کنترل کنید که جامپر آزمایش مهندسی ( ENG ) در موقعیت بالا قرار نگرفته . آن را در موقعیت پایین قرار داده تا بازر خاموش شود و چراغ مربوط به آزمایش مهندسی ( کنار جامپر مربوطه ) خاموش بشود .
3-اشکال تغذیه ( POWER FAULT ) :
آیا چراغ سبز MAINS ON روشن میشود ؟ در غیر این صورت تغذیه 220 و فیوز آن را کنترل نمایید .
سیم های باطری را چک فرمایید ( باید سیم قرمز رنگ به ترمینال مثبت باطری و سیم سیاه رنگ به ترمینال منفی باطری وصل باشد ) . اگر سیم های باطری اشتباها وصل گردیده فیوز باطری میسوزد که باعث روشن شدن نشانگر اشکال تغذیه میشود .
کنترل نمایید که دو باطری 12 ولت با آمپر ساعت مناسب به صورت سری به سیستم وصل میشوند .
کنترل نمایید که کانکتورها دقیقا به بردها وصل می باشند .
کنترل نمایید که سیم های ترانس دقیقا درون ترمینال قرار داشته باشد.
چنانچه چراغ های MAINS ON و POWER SUPPLY FAULT هنوز روشن می باشند باطری ها را عوض نمایید .
4-اشکال اعلام حریق ( FIRE FAULT ) :
مدار زونی را که باعث ایجاد اشکال میشود از ترمینال جدا نموده و مقاومت صحیح انتهای خط ( با کد رنگ آبی ، خاکستری ، قرمز ، طلایی یا نقره ای) را به جای آن قرار داد.
سوئیچ را در حالت ARM قرار دهید . دکمه Silence و سپس دکمه RESET را فشار داده و در صورت رفع نمودن اشکال اعلام حریق سیم بندی را چک نمایید . چنانچه وضعیت اعلام حریق دامه پیدا کرد و اشکال برطرف نشده با فروشنده تماس حاصل نمایید .
5-اشکال زون ( ZONE FAULT ) :
مدار زونی را که باعث ایجاد مشکل شده از ترمینال جدا نموده و مقاومت صحیح انتهای خط ( باکد رنگ آبی ، خاکستری ، قرمز ، طلایی یا نقره ای ) را به آن قرار داده و در صورت رفع شدن اشکال زون ، سیم بندی را چک نمایید . دتکتور و سیم بندی را دوباره چک شود .
جامپر خارج شدن زون از مدار ( ISO ) را چک کرده که در موقیت فوق قرار نگرفته باشد .
6-اشکال آژیرها ( SOUNDER FAULT ) :
فیوزهای خروجی آژیر F3 و F4 و فیوز خروجی کمکی ( F1 ) AUX را که روی برد اصلی قرار گرفته آزمایش کرده و در صورت سوخته بودن آنها را تعویض نمایید . ( فیوز 20 میلیمتری یک آمپر )
کنترل نمایید که مقاومت انتهای خط ( 6800 سیم کشی را چک بفرمایید و خط مقاومت انتهای خط را به جای آن قرار میگیرد .
در صورت رفع اشکال آژیر ، سیم بندی را چک نمایید سوئیچ را در حالت ARM گذاشته و دکمه RESET را مجدد بزنید .
7-دکمه ها عمل نمی کنند :
سوئیچ را در حالت ARM قرار داده . دکمه Silence و سپس RESET را فشار داده و اگر خطایی باقی می ماند کانکتور اتصال سوئیچ به برد را کنترل نمایید . اگر مشکل برطرف نشد با فروشنده تماس حاصل نمایید .

بازدید سیستم 

بازدید روزانه :
ابتدا کنترل نمایید که چراغ سبز رنگ MAINS ON روشن باشد . همچنین هیچ چراغ یا آژیر دیگری روشن نماند . هر اشکال را به سرویسکار مربوطه گزارش داده و در فرم ثبت وقایع یادداشت نمایید .

بازدید هفتگی :
حالت سوئیچ بر روی ARM CONTROLS قرار داده و دکمه Reset / Resound / Test Zone Lamp را بزنید .
کنترل نمایید که چراغها روشن میشود و بازر بکار می افتد . شستی های اعلام حریق یا سنسوری را فعال نمایید تا آزمایش اعلام حریق انجام شود ، عملکرد آژیرها را کنترل نمایید . برای باز گرداندن دستگاه به حالت اولیه کلید Silence و بعد Reset / Resound / Test Zone Lamp را بزنید (دونفر برای انجام این آزمایش نیاز است ) .
هر هفته یک زون مختلف و همچنین شستی و یا سنسور متفاوتی را امتحان نمایید ، بدین ترتیب به صورت دوره ای کلیه شستی ها و سنسورها را امتحان نموده اید .
پیشنهاد میکنیم نقشه ای از ساختمان در مورد جزئیات مربوطه به محل استقرار شستی ها و سنسورها در دسترس نگه دارید .
تمامی شستی ها و سنسور ها را کنترل کنید تا مطمئن بمانید همه آنها در دسترس هستند .

بازدید فصلی :
مطالعه گزارشات قبلی و چک کردن اشکالات قبلی که به صورت صحیح برطرف شده اند.
باطری و اتصالات آن را بازدید نمایید . مثل بازدید هفتگی در هر زون یک سنسور و یا شستی را فعال کرده تا اعلام حریق قابل آزمایش باشد . برق 220 ولت را قطع کرده و قابلیت باطری برای تغذیه آژیرها را چک کنید .

بازدید سالانه :
همانند بازدید هفتگی و فصلی می ماند و به همان روش عمل میکنیم اما کلیه دتکتورها ، شستی های اعلام حریق ، آژیرها و تجهیزات کمکی را برای عملکرد صحیح کنترل نمایید .

هر دو یا سه سال یکبار :
برای کسب اطمینان از عملکرد صحیح و عدم وجود آژیر مزاحم دتکتور دود را تمیز نمایید .

هرپنج سال یکبار :
باطری های خشک را تعویض نمایید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *