تعریف سرعت شاتر در دوربین مداربسته

یکی از اصلی ترین عواملی که مقدار نو و کیفیت  تصاویر در دوربین های مداربسته را کنترل می کند شاتر دوربین مداربسته می باشد. در این مقاله به معرفی شاتر در دوربین های مداربسته و سرعت شاتر در دوربین های مداربسته و سایر ویژگی های آن می پردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

شاتر چیست؟

دوربین های عکس برداری قدیمی، از نوار یا فیلم برای گرفتن عکس استفاده می کردند. برای گرفتن عکس این فیلم باید به مقدار زمان معینی در معرض نور محیط قرار می گرفت. اگر مدت زمان برخورد نور به فیلم از زمان مورد نظر کمتر می بود عکس کم نور و تاریک می شد و اگر برخورد نور از زمان مورد نظر طولانی تر می شد عکس اشباع می شد ( کاملا سفید رنگ می شد ). برای تنظیم زمان برخورد نور به فیلم از دریچه ای به نام شاتر استفاده می کردند.

در دوربین های مداربسته نیز از شاتر به عنوان پرده ای متحرک برای کنترل زمان نور ورودی به سنسور های تصویر استفاده می شود. برای گرفتن عکس در این دوربین ها پس از فشار دادن دکمه، شاتر برای مدت زمان مشخصی باز شده و سپس دوباره بسته می شد. به مدت زمان باز بودن شاتر، زمان شاتر یا shutter time می گویند.

 

سرعت شاتر چه تاثیری بر روی عکس می گذارد؟

مدت زمان باز بودن شاتر بسته به نوع فیلمی داشت که شما برای عکاسی انتخاب می کردید. فیلم های حرفه ای تر معمولا مدت زمان شاتر کمتری داشتند. اما این زمان شاتر بر روی برخی خصوصیات عکس هم تاثیر می گذاشت.
زمانی که شاتر باز می شد، اگر جسمی در عکس تا پیش از بسته شدن شاتر حرکت می کرد در تصویر تار به نظر می رسید. پس هرچه زمان شاتر کمتر باشد امکان تار شدن اجسام متحرک در تصویر کمتر است. این مشخصه برای عکس برداری از مسابقات ورزشی، حیوانات و اتفاقات فیزیکی خاص بسیار با اهمیت بود.

آیا دوربین مداربسته هم شاتر دارد؟

دوربین مداربسته شاتر فیزیکی ندارد. در واقع چیپ تصویر دوربین همیشه در معرض نور است. اما همانطور که میدانید دوربین فیلم متحرک را از طریق گرفتن تعداد زیادی فریم در یک ثانیه می سازد. هر یک از این فریم ها در حقیقت یک عکس هستند. پس دوربین مداربسته دائم در حال گرفتن عکس از محیط است، در نتیجه با وجود اینکه شاتر فیزیکی ندارد اما زمان شاتر دارد.
زمان شاتر یک دوربین مداربسته، به مدت زمانی گفته می شود که برای دوربین طول می کشد تا یک تصویر را بسازد.

سرعت شاتر دوربین مداربسته به چه المان هایی وابسته است؟

سرعت شاتر دوربین مداربسته به دو مشخصه اصلی وابسته است:

  • حساسیت سنسور تصویر به نور: هرچه حساسیت سنسور تصویر دوربین مداربسته به نور بیشتر باشد زمان کمتری لازم دارد تا یک تصویر را بسازد.
  • میزان نور محیط : هر چه نور محیط بیشتر باشد، چیپ تصویر می تواند در زمان کمتری تصویر را بسازد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره سنسور دوربین مداربسته اینجا کلیک کنید :سنسور دوربین مدار بسته

 اندازه گیری سرعت شاتر در دوربین مداربسته

در دوربین های مداربسته سرعت شاتر بر اساس یک کسر از ثانیه تعریف محاسبه و تعریف می شود.  شاتر دوربین مداربسته در مدت زمان بسیار کوتاهی باز و بسته می شودو با اندازه گیری این زمان می توان سرعت شاتر را اندازه گیری کرد. نشان دادن  زمان باز بودن  شاتر به صورت شاتر/1 نمایش  داده می شود.به طور مثال سرعت شاتر می تواند  1/25 ثانیه تا 1/50000 ثانیه نشان داده شود.

سرعت شاتر دوربین های مداربسته  به حدی بالا می باشد که با چشم انسان قابل دیدن نمی باشد. انواع سرعت شاتری که در دوربین های مداربسته استفاده می شود براساس طولانی بودن سرتعت شاتر و یا سرعت بالای شاتر برای مصارف گوناگون استفاده می شود.

 

تغییر سرعت شاتر دوربین مدار بسته

برای تغییر سرعت شاتر دوربین های مدار بسته هم می توان به صورت دستی و هم می توان به صورت اتوماتیک انجام گیرد.  برا ی تغییر دادن سرعت شاتر به صورت اتوماتیک Shutter Speed  دوربین به صورت خودکار و با توجه به سرعت سوژه، سرعت شاتر را تغییر می دهد. در حالت  تغییر سرعت شاتر به صورت دستی می توان تنظیمات سرعت شاتر را از قسمت تنظیمات دوربین مداربسته انجام داد. درحالت تنظیمات دستی سرعت شاتر هم  می توان هم Shutter Time دوربین مداربسته و هم سرعت دیافراگم را بر روی دوربین مداربسته تنظیم کرد.

با پیشترفت تکنولوژی ها ی به کار رفته در دوربین های مداربسته تحت شبکه و دوربین های مداربسته AHD و قابلیت های هوشمندی که در آنها به کار رفته است. این دوربین ها می توانند به صورت خودکار و به صورت هوشمند نیاز به تغییر سرعت شاتر را تشخیص داده و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید :دوربین مدار بسته تحت شبکه

قابلیت تغییر سرعت شاتر در دوربین ها ی مداربسته پلاک خوان

قابلیت تغییر سرعت شاتر به صورت پیشترفته در دوربین های مداربسته پلاک خوان به کار گرفته شده است.  امنیت تردد خودروها برای محیط های که از حساسیت های بالای امنیتی برخودار می باشند از اهمیت بالای برخوردار می باشد. محیط های مانند اتوبان ها، پارکینگ ها و جاده ها و …مکان ها ی هستند که پلاک خودروها را چه در حال حرکت و چه در حالت توقف ثبت می کند

در دوربین ها ی مداربسته پلاک خوان با استفاده از قابلیت سرعت بسیار بالای باز شدن شاتر می توان پلاک خودروهای که در سرعت بسیار بالا تردد می کنند را ثبت کرد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته پلاک خوان خودرو اینجا کلیک کنید :دوربین مدار بسته پلاک خوان خوردو

کلام آخر :

سرعت شاتر دوربین های مداربسته یکی از فاکتور های بسیار مهمی می باشد که باید در هنگام تهیه دوربین ها ی مداربسته به آن توجه کرد. توصیه می شود قبل از تهیه و نصب دوربین مداربسته از مشاوره رایگان کارشناسان نصب الکامپ بهره مند شوید. جهت ارتباط با کارشناسان الکامپ با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید انواع دوربین های مداربسته با سرعت شاتر بالا، دوربین های مداربسته منازل مسکونی، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین مداربسته اسپید دام و … با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره بهترین دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید :بهترین دوربین مدار بسته

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *