منظور از H . 264  در سیستم های دوربین مداربسته چیست ؟

دوربین های مداربسته در 7 روز هفته وبه صورت 24 ساعته در حال تصویر برداری و سپس فشرده سازی تصاویر بر روی هاردی که در دستگاه DVR در دوربین های مداربسته AHD و در دوربین های مداربسته تحت شبکه در دستگاه NVR هستند. به همین جهت فشرده سازی تصاویر دوربین ها یکی از مهمترین عواملی می باشد که در مقدار فضای ذخیره هارد و مدت زمان ذخیره اهمیت فراوانی دارد. فشرده سازی تصاویر  در دوربین مدار بسته به منظور کاهش و  یا حذف داده های غیر ضروری در تصاویر می باشد، که با استفاده از  کدک صورت می گیرد. کدک ها نرم افزار یا سخت افزاری  هستند که امکان ذخیره سازی، پخش تصاویر ویدئویی را برای دوربین های مداربسته را فراهم می کند. با استفاده از کدک های فشرده سازی می توان مقدار تصاویر بیشتری را بر روی هارد دیسک  دوربین مداربسته، دستگاه NVR یا دستگاه DVR و یا کارت حافظه  MicroSD  ذخیره کرد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دستگاه DVR یا دستگاه ضبط کننده تصاویر دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید :انواع دستگاه DVR

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره هارد دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید :هارد مناسب برای دوربین مدار بسته

فرمت فشرده سازی H.264 چیست؟

در سیستم دوربین های مداربسته H.264 یک فرمت ویدئویی می باشد که در زیر مجموعه فرمت MPEG4 قرار دارد با این تفاوت که نسبت به آن دارای حجم کمتری است .

بطور معمول برای دستگاه های ضبط دوربین مداربسته از این فرمت مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر ذخیره با حجم کم موجب می گردد فضای هارد دیسک دیرتر پر شده و زمان بیشتری را در حافظه خود نگهداری می نماید و همچنین کیفیت اصلی تصاویر حفظ می گردد .

آیا H . 264  یک برند در صنعت سیستم های مداربسته به شمار می آید ؟

خیـــر، هنگام روشن شدن برخی از دستگاه های DVR,NVR آرم H.264 روی صفحه نمایان می شود ؛ به این علت که آن دستگاه دارای برند و مارک خاصی نمی باشد و به جای صفحه خالی فرمت ضبط آن را قرار داده اند که به اصطلاح به این دستگاه ها NO NAME بی نام هم می گویند . اکثر این دستگاه ها ساخت چین هستند و دارای کیفیت و دوام مطلوبی هم نمی باشند. متاسفانه امروزه در بازار ایران بسیاری از این دستگاه ها یافت می گردد که به دلیل ارزان قیمت بودن و عدم آگاهی خریداران متاسفانه بیشترین فروش و بیشترین آمار خرابی را دارا می باشند.

 

دلیل محبوبیت فرمت H . 264

دلیل به وجود آمدن کدک H.264 به وجود آمدن یک کدک با ویژگی  حجم کمتر و کیفیت بالاتربود. به دلیل بالا رفتن حجم فیلم ها بخاطر کیفیت و مشکلات ذخیره کردن و خصوصا جابجایی و انتقال از شبکه ؛ این فکر را در ذهن بوجود آورد که یه کد گذاری جدیدی انجام شود و نتیجه این کد گزاری، کدک H.264 شد که خیلی سیستم ساده ای نسبت  به بقیه کدک ها دارا می باشد . فرمت H.264 همچنین برای دستگاه های player کوچک مانند mpeg4 و یا موبایل ها هم مناسب می باشد و به راحتی می توان آن را  منتقل کرد.

قابلیت های H . 264 و تفاوت و یا مقایسه با سایر فرمت ها

اخیرا پیشرفت هایی در تکنولوژی فشرده سازی با فرمت H.264 کیفیت تصویر بهتری را به کاربران ارائه کرده که در حقیقت، تراکم تصویر H.264 جوابگوی تمام نیازهای کاربران می باشد و در سطح گسترده ای توسط شرکت های بزرگی همچون apple، Intel، Blue Ray ،Sony و تامین کننده های ماهواره مانند Direct TV و DVB ( Digital Video Broadcast ) مورد تایید و استفاده قرار گرفته و مزایای H.264 خصوصا در زمان ارتباط با دی وی ار ها برای کاربران سیستم های دوربین مداربسته نظارت تصویری مهم تر و کاربرد بیشتری را دارد. ولی مزایایی که نصب کنندگان و تامین کننده های سیستم های دوربین مداربسته نظارت تصویری را در ارتباط با H.264 به خود جلب کرده که شامل موارد زیر است :

1.مدت زمان ضبط آن

H . 264 فرمت فشرده سازی برتر را در مقایسه با دیگر موارد و روش ها تامین می نماید. این بخش مقایسه ای میان مدت زمان ضبط در H.264 و دیگر تکنولوژی های تراکم تصویر با استفاده از یک هارد GB  160 در رزولوشن 720*480 با 30 فریم بر ثانیه موجود است که مشاهده می فرمایید :

Records 77 hours

H.264

 

Records 44 hours

MPEG4

 

Records 13 hours

JPEG2000

جهت کاهش هزینه ها و افزایش ضبط بیشتر ، تعداد تصاویر را برای آرشیو کردن افزایش می دهد .

2.چرا رزولوشن تصاویر و سرعت دستگاه ها از بین می رود

راه های سابق جهت فشرده سازی به کاربران این امکان را می داد تا تصویری را با کیفیت عالی در میزان فریم real-time ضبط کند ولی فضای بیشتری از هارد را اشغال نموده است . مشابه با MPEG4 فرمت H.264 از تکنولوژی بهتری برای کاهش چشمگیر میزان زیادی از تصاویر ضبط شده اضافی استفاده می نماید. این فرمت 30 فریم از تصویر را به عنوان نمونه دریافت نموده، تا از دریافت کامل تصویر به درستی و کیفیت بالای آن اطمینان پیدا کند چون دیگر روش های فشرده سازی ضبط از 1 یا 2 فریم به عنوان رفرنس استفاده نمایند .

3.دیدن تصاویر از راه دور و بهبود بخشیدن به مانیتورینگ

 مزیتی که H.264 از آن برخوردار است ذخیره فضای هارد می باشد که توانایی کنار هم قراردادن کیفیت بالا و اشغال فضای هارد کم تر انتقال تصویر یکپارچه ای را فراهم می نماید در حالی که برای روش های فشرده سازی دیگر میزان فریم های کم تری مورد استفاده قرار گرفته علاوه بر این دیدن تصاویر زنده یا real-time دیگر مزیتی می باشد که این تکنولوژی را برای کاربران فراهم می سازد. 

 

 

کلام آخر : 

فرمت های فشرده سازی در دوربین های مداربسته از اهمیت بالای برخودار می باشند، زیرا هرچه میزان فشرده سازی این فرمت ها بیشتر باشد می توان از فضای ذخیره سازی هارد به مدت بیشتری استفاده کرد. در زمان تهیه دوربین مداربسته به فرمت فشرده سازی دوربین های مداربسته توجه کنید تا در ذخیره سازی تصاویر دچار مشکل نشوید.

خرید دوربین مداربسته با فرمت H.264

جهت خرید انواع دوربین مداربسته با فرمت فشرده سازی H.264، دوربین های مداربسته اسپید دام، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین مداربسته منازل مسکونی، دوربین های مداربسته تحت شبکه و …با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

 

4 دیدگاه ها

    • با درود فراوان
      مشکل بزرگ دستگاه های نو نیم همین هست که نمیتوان مشخص کرد کدام آپگرید برای آن مناسب هست
      مستوانید دستگاهتان را برای شرکت ارسال کنید تا آپگرید های موجود روی آن تست شود

  • سلام سوال فنی
    چرا دستگاه فلش نمیخواند در زمان بکاب گرفتن لطفا راهنمایی بفرمائید ممنون
    نوع دستگاه KGUARDمدل ۲۶۴ که ۲پورت جلو دارد ممنون 09127173345

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *