منظور از منوی OSD در دوربین مداربسته چیست ؟

منوی OSD چیست ؟ کاربرد منوی OSD در دوربین های مداربسته چیست؟ آیا تمام دوربین های مداربسته منوی OSD دارند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می باشید می توانید در ادامه این مطلب با ما باشید.در این مقاله قصد داریم تعریف جامعی از منوی OSD  و کاربرد آن در دوربین های مداربسته و اهمیت آن در دوربین های مداربسته بپردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

منوی OSD چیست؟

OSD مخفف شده اصطلاح  display on screen و به معنای نمایش بر روی تصویر می باشد . دوربین مدار بسته ای که دارای منوی OSD می باشند به شما این امکان را می دهد که انجام برخی از تنظیمات اضافی را در طول نصب دوربین مداربسته فراهم سازد .از طریق این منو ( OSD ) می توانید نور و رنگ دوربین مدار بسته را تنظیم نمایید . بخش هایی از صفحه را که نمی خواهید ضبط شوند پوشش گذاری و با قابلیت هایی مثل AGC ، BLC ،HLC ، WDR را خاموش یا روشن نمایید . وجود منو OSD معمولا تاثیر نسبتا محسوسی در قیمت دوربین مدار بسته دارد .

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره تکنولوژی BLC در دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید : منظور از قابلیت BLC در دوربین مداربسته چیست ؟

پارامترهای موجود در OSDمنو

SHUTTER/AGC :که میزان حرکت شاتر را نمایش می دهد 
SYNC :همگام سازی
D-WDR: افزایش یا کاهش فیلتر WDR به صورت دیجیتال
HLC: فیلتر نور مازاد که می تواند کم یا زیاد شود HLC
BLC :فیلتر نور پس زمینه که می تواند کم یا زیاد شود
AGC: تغییر دادن کنترل به صورت خودکار یا دستی
BRIGHTNESS: افزایش یا کاهش میزان درخشندگی
SENSE-UP: افزایش یا کاهش حساسیت به نور
3D-DNR: کاهش یا افزایش نویز به صورت سه بعدی که در بعضی از مدل به شکل 2DDNR (دوبعدی)
DIGITA ZOOM: تنظیم میزان بزرگنمایی به صورت دیجیتال
DAY/NIGHT: تنظیم حالت تشخیص شب و روز به صورت اتوماتیک یا دستی 
پیشنهاد ما برای انجام کارهای شما به شکل ساده تر و مطمئن تر استفاده از دستگاه UTC می باشد که با کمی جستجو در اینترنت وبسایت هایی را خواهیم یافت که فروشنده این دستگاه ارزان قیمت هستند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره قابلیت UTC اینجا کلیک کنید :قابلیت UTC در دوربین مداربسته

منو OSDدارای دو نوع می باشد

  1. منو OSD که به صورت کارخانه ای و در سر راه سیم دوربین مداربسته تعبیه شده و از دوربین مداربسته AHD جدا نمی شود.
  2. منو OSD که به صورت جداگانه ساخته می شود و دو سر آن فیش BNC وجود دارد و کابلRG59 دوربین های مداربسته AHD اتصال پیدا میکند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مدرابسته AHD اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته ای اچ دی (AHD CCTV)

آیا تمام دوربین های مداربسته منوی OSD دارند؟

انواع  دوربین های مداربسته ای که می توانند از منوی OSD جهت تنظیمات خود استفاده کنند،دوربین های مداربسته بولت،  دوربین مداربسته دام  DOME، اسپید دام (PTZ)، دوربین های وایرلس (بی سیم) می باشند . تمامی این دوربین ها می تواند با منوی OSD و یا بدون منوی OSD  تهیه کرد.معمولا در دوربین های مداربسته که سیستم PLUG AND PLAY دارند از منوی OSD  استفاده نمی شود.زیرا با راه اندازی و نصب نرم افزار،دوربین به صورت خودکارنصب و راه اندازی می شود.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته اسپید دام اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome)چیست ؟

 جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های وایرلس اینجا کلیک کنید : آشنایی با دوربین مدار بسته وایرلس

آیا منوی OSD درسایر دستگاه ها هم وجود دارد؟

منوی OSD مجموعه از تنظیمات و دسترسی های است که علاوه بر دوربین های مدرابسته بر روی سایر دستگاه های مانند دستگاه پردازش کننده تصاویرDVR ،بر روی تلویزیون،صفحه کامپیوتر و …وجود دارد تا بتوان با استفاده از آن تنظیماتی مانند موقعیت یابی تصاویر،کنتراست و روشنایی نور تصویر و سایر تنظیمات دستگاه را انجام داد.قابلیت OSD در دستگاه های مختلف می تواند به صورت های متفاوتی باشد به طور مثال OSD در مانیتور کامپیوتر می تواند به صورت نرم افزاری باشد ویا از طریق دکمه های کنترل زیر مانیتور استفاده شود.در دستگاه های پردازش کننده DVR و NVR می تواند هم به صورت کنترل از راه دورباشد و یا می تواند به صورت دکمه باشد.

 

مزایای منوی OSD در دوربین های مداربسته

با استفاده از منوی OSD می توان تنظیمات بسیار متنوعی را بر روی دوربین ها ی مداربسته انجام داد.ازجمله این تنظیمات می توان به تغییرزبان در انواع دوربین های مداربسته اشاره کرد تا بتوان به راحتی تنظیمات دستگاه را انجام داد.تغییرات و تنظیمات دوربین ها ی مداربسته از طریق تغییر چیپست های دوربین انجام می گیرد.به صور مثال در صورتی که دوربین درمقابل یک منبع نورشدید قرار بگیرد می توان از طریق تنظیمات نور تصویر این مشکل را برطرف کرد.با استفاده از منوی OSD می توان به قابلیت های مانند جبران نور پس زمینه،سرعت شاتر،نوردهی تصویر،پوشش نقاطی که نمی خواهیم تصویر برداری شود،BLC,WDR,HLC,AGC و…دسترسی پیدا کردو تنظیمات مورد نیاز را اعمال کرد.

سخن آخر

دراین مقاله سعی کردیم به تعریف منوی OSD و تنظیماتی که می توان از طریق این منو انجام داد بپردازیم و توضیحات جامعی را در این رابطه ارائه دهیم.اگر جهت خرید دوربین مداربسته با منوی OSD  نیاز به مشاوره رایگاه داشتید می توانید با کارشناسان الکامپ با شماره 02158731 تماس حاصل نمائید.

خربد دوربین مداربسته با منوی OSD

جهت خرید دوربین ها ی مداربسته با منوی OSD با شماره تماس 02158731 تماس  حاصل فرمائید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *