اصطلاحات دوربین مداربسته

در هنگام خرید هر محصولی با یک سری از اصطلاحات و عبارات روبه رو می شویم که نشان دهنده مشخصات یا قابلیت های آن محصول می باشد، داشتن آگاهی و اطلاعات کافی برای خرید بهترین و مناسب ترین محصول ضروری می باشد. یکی از محصولاتی که قبل از تهیه آن نیاز به اطلاعات دارید دوربین  های مداربسته می باشند. در این مقاله به اصطلاحات و کلمات اختصاری که در زمان خرید دوربین های مداربسته مطرح می شود می پردازیم. باما در ادامه این مقاله همراه باشید.

اصطلاحات رایج دوربین های مداربسته 

IP66 و IP67 :

این عدد نشان دهنده درجه استاندارد بدنه دوربین مداربسته می باشد  اگر بر روی مشخصات  کارتن دوربین مداربسته این عدد نوشته شده باشد نشان دهنده آن است که این دوربین  دارای بدنه  ضد گرد و غبار و رطوبت می باشد.ابن دوربین ها مناسب نصب در محیط های بیرونی می باشند. جهت خواندن مطالب بیشتر درباره IP 66 اینجا کلیک کنید:منظور از استاندارد IP 66 در دوربین مداربسته چیست ؟

FPS یا فریم ریت در ثانیه ( frame per second ) :

به تعداد یا نرخ فریم ریت یک تصویر در ثانیه گفته میشود. ۳۰، FPS  یعنی تصویری که در یک ثانیه ۳۰ فریم را عبور می دهد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره FPS یا فریم در ثانیه اینجا کلیک کنید : فریم ریت در دوربین مداربسته FPS

VGA:

یک نوع رابط انتقال تصویر خروجی از دستگاه DVR  به نمایشگر monitor می باشد که تصاویر را به صورت آنالوگ انتقال میدهد.

Sata interface :

رابط یا پورت sata  در هارد دیسک های کامپیوتر برای انتقال داده ها از هارد به مادربرد  استفاده میشود. sata استانداردهایی دارد که مفصلا به آنها خواهیم پرداخت.

H264 :

نوعی از فرمت های فشرده سازی تصاویر است که از خانواده mpeg4 می باشد. این فرمت در دستگاه  DVR رایج می باشد. جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دستگاه DVR اینجا کلیک کنید:انواع دستگاه DVR

OSD Menu :

برخی دوربین ها مداربسته  دارای منوی OSD  می باشند که تنظیمات رنگ و نور دوربین را میتوان از آن منو تنظیم کرد.جهت خواندن مطالب بیشتر درباره منوی OSD اینجا کلیک کنید:منظور از منوی OSD در دوربین مداربسته چیست ؟

TVL (tv line ) :

به تعداد خطوط افقی تصویر تولید شده توسط دوربین های مداربسته آنالوگ ( TVL ( TV LINE گفته میشود. هر چقدر تعداد این خطوط بیشتر باشد تصاویر از کیفیت و وضوح بالاتری برخوردار می باشند.

Motion Detection :

برخی از دستگاه های DVR این قابلیت را دارند و می توان این قابلیت را در دستگاه DVR فعال کرد. با استفاده از این قابلیت در صورت روی دادن حرکت رو به روی دوربین و تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION با استفاده سنسور ها، تصاویر بر روی هارد ذخیره می شود و در صورتی که حرکتی وجود نداشته باشد تصاویررا می توان  به صورت زنده تماشا کرد.

optical zoom :

زوم اپتیکال زومی است که توسط تغییر فاصله کانونی لنز دوربین انجام میشود و با استفاده از این زوم کیفیت تصویر از بین نرفته و می توان تصاویر بسیار با کیفیتی را دریافت کرد.جهت خواندن مطالب بیشتر درباره زوم اپتیکال optical zoom اینجا کلیک کنید:زوم اپتیکال دوربین مداربسته

HDCVI :

 HDCVI نام یک سری از دوربین های مداربسته داهوا می باشد که شرکت داهوا  برای دوربین های خود که بر روی بستر تکنولوژی HD هستند نام گذاری کرده است.این دوربین ها سیگنال های  تصویر و صدا را با فرکانس پایین و بطور همزمان روی کابل کواکسیال ارسال کنند و همچنین دارای کیفیت تصویر HD می باشند.این دوربین ها ارتقا پیدا کرده دوربین های مداربسته آنالوگ می باشند.

Bullet :

این دوربین های مداربسته یکی از پرکاربرد ترین انواع دوربین های مداربسته می باشند که دارای بدنه ی مکعب مستطیل شکل می باشند و این دوربین مدار بسته است که معمولا برای نصب در محیط های بیرونی ( outdoor ) مورد استفاده قرار می گیرند.

Auto Track :

قابلیت AUTO TRACK یکی از قابلیت های هوشمند دوربین ها مداربسته تحت شبکه می باشد و کاربرد آن دنبال کردن سوژه ها ویا جسم متحرک می باشد.

ANPR :

مخفف عبارت Automatic number-plate recognition می باشد. این فناوری جهت پلاک خوانی دوربین های مداربسته به کاربرده می شود.

DHC:

این تکنولوژی عکاسی در دوربین های مداربسته پلاک خوان می باشد.

DNR :

مخفف digital noise reduction  می باشد که به معنی کاهش نویز تصویر بصورت دیجیتال می باشد. DNR در دوربین های مداربسته  در دوربین های مداربسته از اهمیت بالای برخوردار می باشد و جهت بالا بردن کیفیت تصاویر استفاده می شود.

fixed focal:

لنزهای  با فاصله کانونی ثابت که قابلیت زوم ندارند.

POE:

مخفف عبارت Power over Ethernet است و برای ارسال همزمان داده و برق از طریق یک کابل در دوربین های مداربسته تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.جهت خواندن مطالب  بیشتر درباره POE در دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید:poe در دوربین مدار بسته

IR :

نور مادون قرمز یا Infra-Red یکی از قابلیت های دوربین های مداربسته می باشد، که جهت دید در شب دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. این نورها برای چشم انسان مرئی نمی باشد، ولی به وسیله دوربین مداربسته قابل تشخیص می باشند.

Indoor :

به فضاهای مسقف گفته می شود.

Outdoor :

به فضا های بدون سقف گفته می شود.

Lux :

شدت روشنایی با واحد لوکس بیان می شود.

BLC :

قابلیت BLC مخفف عبارت Back Light Compensation می باشد و کاربردآن در  حذف نورهایی که در پشت تصویر قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد

Pinhole :

به نوعی از دوربین های مداربسته بسیار کوچک یا  مینیاتوری گفته می شود.

PTZ :

دوربین های مداربسته اسپید دام یا  PTZ نوعی از دوربین های مدار بسته می باشندکه با نام های دیگری مانند دوربین های مداربسته اسپید دام یا دوربین های گردان شناخته می شوند.این نوع از دوربین ها جهت استفاده در محیط های بزرگ و گسترده می باشد. این نوع از دوربین های دارای امکانات فراوانی مانند بزرگنمایی اپتیکال ( بدون افت کیفیت ) و حرکت افقی و عمودی لنز به طرفین می باشند.

تکنولوژی WDR:

WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Range  می باشد. تکنولوژی WDR یکی از قابلیت های دوربین های مداربسته می باشد که با استفاده از آن می توان در صورتی که یک منبع نور شدید در تصویر وجود داشته باشد و باعث تیرگی تصویر شده باشد می توان با اصلاح نور در تمامی تصویر، تصویری با نور و وضوح مناسب ارائه دهد.

A/D :

تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال

CIF :

یکی از قالب های  نشان دادن روزلوشن یا تفکیک پذیری تصویرمی باشد.

Contrast :

اختلاف بین تاریک ترین و روشن ترین پیکسل.

CCD :

مخفف Charge Couple Device  می باشد و نوعی سنسور تصویر است.برای اطلاعات بیشتر در مورد حسگرCCD اینجا را ببینید.

CMOS :

نوع دیگری از سنسور تصویر که در مقاله مقایسه حسگر CMOS و حسگر CCD می توانید اطلاعات کامل در این زمینه کسب کنید.

Frame :

فیلم از عكس های ثابتی به نام فریم تشكیل می شود.به تعداد تصویر تشکیل دهنده یک فیلم در ثانیه ، فریم در ثانیه می گویند و با نماد Frame Per Second ( fps ) نمایش داده می شود.

dual stream :

برخی دوربین ها بصورت همزمان می توانند ۲ تصویر و با دو رزولوشن متفاوت را انتشار دهند.دوربین های مداربسته تحت شبکه تا ۳ رزولوشن مختلف را همزمان انتشار می دهند.جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید:دوربین مدار بسته تحت شبکه

IR Cut filter :

در واقع یک المان مکانیکی می باشد که در نور آفتاب روشن جلوی سنسور تصویر را می گیرد و باعث می شود نورهای زائد در تصویر نمایش داده نشود.

Local Storage:

دوربین هایی که قابلیت ضبط داخلی دارند.

Sense Up:

در این تکنولوژی به کمک پردازش تصویر،کاربر می تواند سرعت شاتر دوربین را بصورت دیجیتالی پایین آورده و در نتیجه نور بیشتری به لنز برسد.به کمک Sense Up می توانیم در شرایط نوری کم حساسیت تصویر بالاتری فراهم کنیم. برای اطلاعات بیشتر sense up چیست را مطالعه فرمایید

IK10:

این استاندارد که اخیرا مطرح شده است برای جلوگیری از اقدامات خرابکارانه و وارد کردن صدمات فیزیکی به دوربین می باشد.

کلام آخر :

در این مقاله به اصطلاحات رایج در دوربین های مداربسته پرداختیم، باید توجه داشته باشید قبل از تهیه و نصب دوربین های مداربسته باید از دانش کافی جهت تشخیص قابلیت های مورد نیاز جهت تامین امنیت محیط مورد نظر خود باشید.

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید انواع دوربین های مداربسته HD و تحت شبکه، دوربین های مداربسته اسیپد دام، خرید دوربین های مداربسته منازل مسکونی، تجهیزات مورد نیاز نصب دوربین با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *