نرخ فریم ریت در دوربین مداربسته چیست؟

یکی از فاکتور های کیفیت تصاویر در دوربین های مداربسته، فریم  دوربین مداربسته می باشد. اما فریم ریت در دوربین مداربسته چیست؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی فریم ریت و تاثیر آن در کیفیت دوربین های مداربسته می پردازیم.با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

فریم ریت یا EPS چیست؟

فریم ریت مخفف عبارت ( Frame Per Second ) می باشد و تعداد فریمی که دوربین مداربسته در هر ثانیه می تواند ثبت کند را فریم ریت یا EPS می نامند . درواقع فریم ریت مشخص می کند در هرثانیه از فیلم چند تصویر ثابت وجود دارد . هرچه فریم ریت یک تصویر بیشتر باشد تصاویر روان تر می باشد . در مشخصات دوربین فریم ریت آن ثبت شده است و فریم ریت دوربین در قسمت تنظیمات قابل تغییر می باشد.

 

فریم ریت دوربین های مداربسته

اکثر دوربین های مداربسته تولید شده در بازار فریم ریت از ۲۵ تا ۳۰ فریم در ثانیه را ارائه می دهند، که برای اکثر کاربردهای نظارتی کافی می باشد. ولی برای ثبت حرکت اجسامی که با سرعت بالا حرکت می کنند، نیاز به FPS بالاتر است و برای رفع این نیاز، برخی از شرکت های تولید کننده دوربین های مداربسته ۶۰ فریم در ثانیه را نیز ارائه می دهند.

مفهوم “فریم بر ثانیه” به این معنی است که دوربین در هر ثانیه ۶۰ عکس می گیرد که با کنار هم قرار گرفتن این عکس ها فیلم ساخته می شود، چون در واقع هیچ دوربین مدار بسته ای همانند چشم انسان قابلیت فیلمبرداری ندارد و چیزی که ما به عنوان فیلم هنگام بازپخش توسط رکوردر در مانیتور می بینیم، عکس های اسکن شده ای است که پشت سر هم نمایش داده می شوند، درست همانند فیلم هایی که در دستگاه های آپارات قدیمی به نمایش در می آمدند. به این ترتیب دوربین های مداربسته با قابلیت ۶۰ فریم در ثانیه، برای ثبت وقایعی که سریع اتفاق می افتند, مانند اجسامی که سریع حرکت می کنند، مسابقات ورزشی و یا در بانک ها برای ثبت عملکرد دستگاه های پول شمار مناسب هستند.

تاثیر فریم ریت برکیفیت تصاویر دوربین مدار بسته

در تصاویردوربین های مداربسته که با فریم پایین حرکت می تواند موجب تار شدن شدید تصاویر و عدم امکان تشخیص جزئیات شود. حداکثر تعداد فریم قابل انتقال با استاندارد تلویزیونی  PAL مورد استفاده در ایران ۲۵ فریم در ثانیه است. این تعداد فریم میتواند یک تصویر زنده با کیفیت را برای شما تضمین کند.
تعداد فریم تصاویر یکی از خصوصیات مهم در دستگاه  DVR و دوربین های مداربسته تحت شبکه است. طبیعتا هرچه تعداد فریم تصاویر این دستگاه ها بیشتر باشد کیفیت آنها نیز بالاتر خواهد بود.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید :دوربین مداربسته تحت شبکه

ارتباط FPS در دوربین مداربسته با پهنای باند

نرخ فریم تاثیر مستقیمی بر حجم و پهنای باند دوربین های مداربسته دارد، بنابراین هرچه نرخ فریم شما بیشتر باشد ظرفیت تصاویر ضبط شده در هارد دیسک بیشتر خواهد شد و انتقال اطلاعات به پهنای باند بیشتری نیاز خواهد داشت.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره هارد مناسب دوربین ها ی مداربسته اینجا کلیک  کنید : هارد مناسب برای دوربین مدار بسته

ارتباط فریم ریت  و سرعت شاترSHUTTER SPEED

 علت اصلی تار شدن تصاویر در طول حرکت، بیشتر تحت تاثیر سرعت شاتر دوربین است تا نرخ فریم. نرخ فریم به طور معمول با روان بودن تصویر در ارتباط است و با تار شدن تصاویر رابطه ای ندارد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره شاتر دوربین های مدار بسته اینجا کلیک کنید : تعریف سرعت شاتر در دوربین مداربسته

کلام آخر:

دراین مقاله به بررسی  فریم ریت و تاثیر آن برروی کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته پرداختیم و بررسی کردیم که هر چه فریم ریت یک دوربین بیشتر باشد تصاویر آن کیفیت مطلوب تری خواهند داشت . در هنگام تهیه دوربین مداربسته باید به فریم ریت آن دقت کرد تا براساس نیاز های امنیتی خود مناسب ترین نرخ فریم ریت را انتخاب کنیم.

خرید دوربین مداربسته با فریم ریت بالا

جهت خرید  انواع دوربین های مداربسته منازل مسکونی، دوربین های مداربسته اسپید دام، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین های مداربسته AHD و .. با متخصصین الکامپ با شماره 02158731 تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما استفاده نمایید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته اسپید دام اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome)چیست ؟

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته AHD اینجا کلیک کنید :دوربین مداربسته ای اچ دی (AHD CCTV)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *