قابلیت تعقیب هوشمند ( Smart Tracking ) در دوربین مداربسته چیست ؟

نصب دوربین های مداربسته با هدف نظارت و حفظ امنیت محیط های مختلفی مانند منازل مسکونی، ساختمان های اداری، مجتمع های تجاری و… می باشد . انتخاب صحیح دوربین های مداربسته یکی ازمراحلی می باشد که باید با آگاهی ودقت بالا انجام شود، زیرا اگر انتخاب درستی با توجه به نیاز های امنیتی صورت نگیرد مجمموعه مورد نظر با هزینه های بالای روبه رو خواهد شد . نسل جدید دوربین های مداربسته تحت شبکه یکی از مجهزترین وبه روز ترین دوربین های می باشند که با استفاده از قابلیت های هوشمند می توانند امنیت محل مورد نظر شما را به طور کامل تامین کنند .

قابلیت تعقیب هوشمند یا ( Smart Tracking ) یکی از قابلیت های هوشمند در دوربین های مداربسته تحت شبکه می باشد که در دوربین های مداربسته اسپید دام ( PTZ )  به کاررفته است . دوربین های مداربسته اسپیددام دارای قابلیت چرخش 360 درجه و زوم اپتیکال می باشند و ازاین رو این دوربین ها برای نظارت فضاهای گسترده بسیار مناسب می باشند . دوربین ها ی اسپید دام با استفاده از قابلیت ( Smart Tracking ) می توانند به راحتی محیط اطراف را به طورکامل مورد نظارت قرار دهند .

نحوه عملکرد تعقیب هوشمند یا Smart Tracking

نحوه عملکرد قابلیت تعقیب هوشمند یا Smart Tracking براساس پارامترهای از پیش تعریف شده سوژه و هدف مورد نظر می باشد که طبق الگوریتم های تجزیه و تحلیل فریم های تصویر عمل می کنند . این قابلیت از نرم افزار های خاصی استفاده می کنند که با استفاده ازآن در صورتی که سوژه در محدوده دید معین دوربین مداربسته قرار بگیرد، دوربین به صورت خودکار سوژه را تعقیب می کند . قابلیت تعقیب هوشمند به بهبود کارایی دوربین های مداربسته اسپید دام را بسیارافزایش می دهد.

این قابلیت برای محیط های که ازحساسیت امنیت بالای برخودارمی باشند بسیار پرکاربرد می باشد و می توان به صورت هوشمند فضای مورد نظر را مورد بررسی و نظارت دقیق قرارداد.

نحوه فعال سازی و تنظیمات تعقیب هوشمند

قابلیت تعقیب هوشمند دردوربین مداربسته ( PTZ ) باعث افزایش و بهبود کارای این دوربین ها می شود . این قابلیت به طور پیش فرض در تنظیمات دوربین غیرفعال می باشد  و برای فعال کردن این قابلیت میتوان از طریق تنظیمات گزینه مربوطه را فعال کرد . باید توجه داشته باشید، که دوربین های مداربسته با برند های مختلف از تنظیمات و گزینه های متفاوتی برخودارمی باشند، اما به طور کلی تنظیمات دوربین  به صورت Configuration –> Advanced Configuration –> PTZ –> Smart Tracking خواهد بود.

نحوه شناسایی سوژه در دوربین هوشمند

نحوه شناسایی سوژه از طریق دوربین های مداربسته تحت شبکه با روش های متفاوتی صورت می گیرد . در ادامه به روش های متفاوت شناسایی دوربین های مداربسته می پردازیم :

Manual ( دستی ):

در این حالت کاربر می تواند به صورت دستی یک سوژه را برای دوربین تعریف کرده و دوربین به صورت خودکار در محدوده دید خود آن سوژه را تعقیب کند .

Region Entrance / Exiting Trigger ( فعال شدن با ورود یا خروج سوژه از یک ناحیه )

در حالتRegion Entrance  به جای یک خط فرضی، یک ناحیه  به صورت مجازی بر روی نرم افزار تعیین می شود و با وارد شدن سوژه به محدوده مورد نظر آلارم هشدار فعال شده و سوژه مورد نظر را تعقیب می کند .

Line Crossing Trigger ( فعال شدن با عبور سوژه از خط )

در حالت Line Crossing Trigger  یک خط فرضی به صورت نرم افزاری کشیده شده و تعیین می شود و در صورتی که سوژه از این خط عبور کند آلارم دوربین فعال می شود .

Object Removal Trigger ( تشخیص حذف اشیا از تصویر )

نحوه عملکرد این قابلیت بر اساس حذف یک شی ثابت دریک محدوده تعیین شده می باشد و با تشخیص آن آلارم هشدار فعال می شود . ازاین قابلیت درمحیط ها یی مانند موزه ها که دارای اشیا گرانبها و قیمتی هستند و به طور ثابت درآن قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد .

Unattended Baggage Trigger ( تشخیص کالا یا اشیا رها شده )

در این حالت می توان  با استفاده از نرم افزارهای هوشمند اشیا یا اجسامی که برای مدت طولانی دریک محدوده مشخص رها یا گذاشته شده اند را شناسایی کند .  این روش مناسب محیط های عمومی پرتردد مانند ایستگاه های قطارو مترو، فرودگاه ها و .. به منظور شناسایی عوامل احتمالی خرابکاری یا بمب گذاری می باشد .

مزیت تعقیب خودکار سوژه در دوربین مداربسته

استفاده از دوربین های مداربسته با قابلیت تعقیب هوشمند می تواند در بالا بردن امنیت محیط های مختلف و همچنین پیشگیری از وقوع جرائم بسیارموثر باشد . این قابلیت معمولا درمحیط های مانند ایستگاه های قطار، فرودگاه ها، بانک ها، پارکینگ ها، پایگاه های نظامی و… مورد استفاده قرارمی گیرد . مزیت استفاده از این قابلیت هوشمند، نظارت هدفمند و هوشمند  می باشد. ازجمله مزیت های استفاده ازتعقیب هوشمند در محیط های مختلف عبارتند از :

  • تعقیب سوژه به صورت  هوشمند
  • استفاده ازقابلیت  زوم اپتیکال برای بررسی دقیق بر روی سوژه
  •  تنظیم میزان حساسیت ردیابی
  •  استفاده ازروش های متفاوت تعقیب هوشمند براساس نیاز های امنیتی
  • استفاده ازقابلیت تشخیص حرکت ( Motion Detection )
  • صرفه جویی درتعداد دوربین های نظارتی

کلام آخر :

استفاده ازدوربین های مداربسته با قابلیت تعقیب هوشمند یا ( Smart Tracking ) درمحیط های که ازحساسیت بالای امنیتی برخودارمی باشند میتواند در بهبود عملکرد نظارت و تامین امنیت دوربین های مداربسته بسیارموثر باشد . توصیه می شود اگر قصد تهیه دوربین مداربسته برای محیط های با امنیت بالا را دارید از دوربین های مداربسته با قابلیت های  تعقیب هوشمند ( smart tracking )، قابلیت تشخیص چهره ( Face Detection )، تشخیص حرکت یا ( Motion Detection ) و ..  باشد تا بتوانید با استفاده ازاین قابلیت های هوشمند به صورت کارآمد تری امنیت محل مورد نظررا تامین کنید .

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید انواع بهترین دوربین های مداربسته ، دوربین مداربسته منازل مسکونی، دوربین مداربسته AHD و… با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *