چگونه می توان از هک شدن دوربین مداربسته جلوگیری کرد ؟

نصب دوربین ها ی مداربسته با هدف بالا بردن امنیت یک محیط می باشد وازسوی دیگرهک کردن دوربین های مداربسته از بین برنده ضریب ایمنی محیط های می باشد که دوربین مداربسته درآنجا نصب می باشد . جلوگیری کردن ازهک کردن دوربین های مداربسته ازاهمیت بالای برخوردار می باشد و با استفاده ازروش ها ی خاصی می توان ازهک کردن و سواستفاده کردن از تصاویر دوربین های مداربسته پیشگیری کرد . درادامه به برخی ازروش های که جهت جلوگیری ازهک شدن دوربین های مداربسته می پردازیم . با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

هک کردن دوربین مدار بسته چیست ؟

دسترسی غیر مجاز به محدوده داده ها و اطلاعات خصوصی هر سیستمی یا یک فرد را هک کردن می گویند . هک کردن دوربین مداربسته ممکن است ازطریق دو روش صورت گیرد . برخی ازهکرها یوزنیم و پسورد شبکه ها و سیستم ها را پیدا می کنند و از طریق آن به تصاویر دسترسی پیدا می کنند و درروش دیگر از طریق نواقص موجود در شبکه به تصاویر و داده ها دسترسی پیدا می کنند .

روش های هک کردن دوربین مداربسته

هک های محلی ( Local Hacks )

دوربین ها ی مداربسته برای ارسال تصاویر خود معمولا به یک مودم داخلی متصل می باشد . اگرهکر ها به صورت مستقیم نتوانند به دوربین ها دسترسی پیدا کنند، ازطریق شبکه به دوربین های مداربسته می توانند نفوذ کرده و درنهایت دسترسی داشته باشند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره انتخاب بهترین مودم برای انتقال تصاویر دوربین مداربسته کلیک کنید .

هک از راه دور ( Remote Hacks )

دوربین های مداربسته تحت شبکه که ازطریق آدرس IP آنلاین واینترنت تصاویررا انتقال می دهند ممکن است از طریق نام کاربری و گذرواژه های پیش فرش سیستم که بسیاری ازکاربرها آن را تغییرنمی دهند وازتائید ( TFA ) پشتیبانی نمی کنند وارد سیستم شوند .

حملات انباشته ( Brute Force )

این نوع ازهک کردن با استفاده ازالگوریتم های صورت می گیرد که می توانند تعداد زیادی از گذرواژه ها را در ثانیه روی دستگاه تست کنند . زمانی که یک سازمان ازیک گذرواژه پیش فرض ساده مانند 1234، 0000، PASSWORD و .. استفاده می کند میتوان با استفاده ازاین روش دوریبن های مداربسته راهک کرد .

حمله تزریق کد

 در این روش برای هک دوربین‌های مداربسته ازطریق تزریق یا وارد کردن کد مخرب به سیستم دوربین، هکرمی تواند کنترل دوربین را به دست گیرد .

علائم هک شدن دوربین مداربسته

  • اگر کاربرنتواند تنظیمات دستگاه را وارد کند و رمزعبوردوربین غیرفعال شود به این معنی است که هکرها دوربین مداربسته شما راهک کرده و کنترل آن را در دست گرفته اند .
  • اگر تنظیمات دستگاه تغییر کرده و تصاویر دوربین منتقل شده باشد، می تواند نشانه هک شدن دوربین مداربسته باشد .
  • اگر سرعت ارسال تصاویر به دلیل افزایش ترافیک کاهش پیدا کند می تواند هشداری برای هک کردن دوربین های مداربسته باشد .

راهکارهای برای بالا بردن امنیت سیستم دوربین مداربسته

با استفاده از برخی از راهکارهای ساده و توجه به برخی ازنکات میتوان امنیت دوربین های مداربسته را بالا برد . درادامه به این راهکارها اشاره خواهیم کرد :

اعمال تغییرات در نام کاربری و رمز عبور پیش فرض دستگاه DVR یا NVR

یکی ازساده ترین روش های هک کردن سیستم دوربین های مداربسته، اسکن کردن اطلاعات پیش فرض دستگاه های NVR  و DVR می باشد. هکرها می توانند با دسترسی به این اطلاعات به راحتی به سیستم دوربین مداربسته نفوذ کنند . یکی از متداول ترین اشتباهات کاربران، عدم تغییر نام کاربری ورمزعبور پیش فرض می باشد، زیراهکرها می توانند با صرف زمان زیادی برای امتحان کردن نام کاربری های متفاوت به رمز دستگاه دسترسی پیدا کنند . به همین دلیل توصیه می شود برای جلوگیری از این مشکل از یک رمز عبور قوی و یک نام کاربری ویژه استفاده کنید . پیشنهاد می شود درزمان انتخاب نام کاربری ازنام ها ساده استفاده نکنید وهمچنین برای رمزعبورازتاریخ های تولد، ازدواج یا شماره تلفن استفاده نکرده وازالگوریتم های کوتاه و معمولی نیز استفاده نکنید .

جهت آموزش تغییر پسورد دستگاه DVR کلیک کنید .

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره طریقه ریست کردن رمز یا پسورد دستگاه DVR کلیک کنید .

به‌روزرسانی سیستم عامل دستگاه  DVR و NVR

برای جلوگیری کردن ازهک شدن دوربین های مداربسته می توانید سیستم عامل های دستگاه های ضبط کننده DVR و NVR را به روزرسانی کرده وازورژن جدید این سیستم عامل ها که مشکلات وباگ های سیستم قبلی را ندارند استفاده کنید . با به روزرسانی سیستم عامل ایمنی دستگاه تامین شده و همچنین سیستم آپدیت می شود .

جهت خواندن مطالب بیشتردرباره تفاوت دستگاه DVR و NVR کلیک کنید .

عدم استفاده از اینترنت عمومی

استفاده ازمودم ها واینترنت های عمومی مانند اینترنت مشترک دررستوران ها وکافه ها که در دسترس عموم می باشد می تواند احتمال نفوذ هکرها را بالا ببرد . پیشنهاد می دهیم ازاینترنت های عمومی برای سیستم دوربین های مداربسته استفاده نکنید تا احتمال خطر هک کردن کاهش پیدا کند .

عدم استفاده از اینترنت عمومی

اگر بر روی  تنظیمات دستگاه ذخیره کنند تصاویر DVR  و NVR یا مودم  گزینه ای تحت عنوان ( Encryption ) یا رمز نگاری وجود داشته باشد می توانیم با فعال کردن این گزینه دسترسی هکر ها به سیستم و تصاویر دوربین مداربسته را محدود کنیم .

کلام آخر:

دوربین های مداربسته جهت تامین امنیت و ایمنی محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین استفاده از روش های که در جلوگیری از هک شدن این سیستم ها تاثیر گذار می باشد ازاهمیت بالای برخوردارمی باشد . توصیه می کنیم در زمان راه اندازی سیستم های امنیتی ودوربین های مداربسته به موارد امنیتی که اشاره کردیم استفاده کنید .

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید انواع دوربین مداربسته منازل، دوربین مداربسته تحت شبکه، دوربین مداربسته AHD، دوربین مداربسته اسپید دام و… با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید .



بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *