تشخیص چهره ( Face Detection ) در دوربین مداربسته چگونه است؟

در گذشته دوربین های مداربسته تنها به منظور نظارت مورد استفاده قرارمی گرفت و کاربران می توانستند تصاویر ضبط شده دوربین ها را مورد بررسی قرار دهند . اما با پیشترفت صنعت دوربین های مداربسته و به روی کار آمدن دوربین های مداربسته تحت شبکه که نسل جدید دوربین های مداربسته می باشد و با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، دوربین های مداربسته دارای قابلیت های هوشمندی شدند که با استفاده از آنها کاربران به فناوری های پیشترفته ای دست پیدا کردند. یکی از این قابلیت های پیشترفته قابلیت تشخیص چهره یا FACE DETECTION می باشد. درادامه این مقاله به معرفی قابلیت هوشمند FACE DETECTION و ویژگی های این قابلیت می پردازیم . با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین مداربسته اسپیدام تحت شبکه می توانید به مقاله های سایت مراجعه فرمائید.

تشخیص چهره ( FACE DETECTION ) چیست ؟

دوربین های مداربسته تحت شبکه دارای قابلیت پردازش تصویر VCA یا ( Video Content Analytics ) می باشند . در قابلیت تشخیص چهره با استفاده ازالگوریتم‌ها براساس اجزای صورت مانند چشم و بینی تشخیص چهره را انجام می دهد . این قابلیت با استفاده از نرم‌افزاردوربین مداربسته، می‌تواند ازروبرو یا نیم‌ رخ، چهره افراد را تشخیص دهند . پس از تشخیص چهره، تصویر ثبت و پردازش می‌شود و در حافظه دستگاه یا سرور ذخیره می‌گردد . این تصاویر به همراه تاریخ و ساعت ورود و بدون نیاز به جست و جو قابل دسترسی خواهند بود .

بعد ازعملیات تشخیص نوبت به ثبت و پردازش تصویر می رسد . بدین ترتیب که از چهره فرد یا افراد مورد نظرعکس گرفته و در حافظه دستگاه ضبط یا سرورذخیره می شود و شما می توانید بدون آنکه نیاز به جستجو درفیلم ذخیره داشته باشید . علاوه براین می توانید به تمام تصاویر به همراه سایر جزئیات اعم از تاریخ و ساعت ورود افراد نیز دسترسی داشته باشید .

مزایای استفاده از قابلیت تشخیص چهره در دوربین های مداربسته

جمع آوری شواهد :

درصورت وقوع جرم میتوان با استفاده از قابلیت تشخیص چهره مدارک و شواهد مورد نیاز برای شواهد و پیگیری شناسایی ارائه داد. دوربین های مداربسته ای که قابلیت تشخیص چهره دارند می توانند تصاویری با کیفیت و جزئیات بالا را جهت بررسی ارائه دهند.

پردازش سریع تر :

تشخیص و آنالیز کردن تصاویر توسط قابلیت تشخیص چهره به طور متوسط یک ثانیه یا کمتر صورت می گیرد. بنابراین شناسایی افراد در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد.

پپشگیری از وقوع جرائم و نظارت دقیق :

با استفاده از دوربین های مداربسته ای که قابلیت  تشخیص چهره دارند می توان نظارت دقیق تر و بهتری از یک محیط داشت. زمانی که افراد از وجود چنین تکنولوژی در محیط آگاه باشند احتمال وقوع جرائم بسیار کاهش پیدا کرده و از وقوع آن جلوگیری می شود.

تفاوت تشخیص چهره Face Detection و Face Recognition دوربین مداربسته

یکی دیگرازقابلیت های هوشمند دوربین های مداربسته قابلیت شناسایی چهره یا Face Recognition  می باشد. باید دقت داشته باشید که میان قابلیت Face Recognition و قابلیت Face Detection تفاوت هایی وجود دارد. قابلیت تشخیص چهره یا Face Detection  تنها توانایی تشخیص صورت افراد از سایر سوژه ها را دارد. بنابراین امکان تشخیص میان چهره افراد مختلف دیگر در آن وجود ندارد.

اما در قابلیت    FACE RECOGNITION برای شناسای افراد از فناوری های پیشترفته تر بهره برده است . با استفاده از این قابلیت می توان تشخیص چهره های مختلف را انجام داد. به صورت مثال اگر چهره فردی شناسایی شده باشد در صورتی که فرد مورد نظر در مکانی حاضر شود میتوان با استفاده ازقابلیت    FACE RECOGNITION سوژه مورد نظر را تعقیت کند. با استفاده از این قابلیت می توان ورود افراد غیر مجاز به یک محدوده ممنوعه را شناسایی و با نصب آلارم اطلاع رسانی کرد.

کلام آخر :

قابلیت تشخیص چهره در دوربین های مداربسته یکی از مهمترین قابلیت های می باشد که در مکان های با حساسیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. در مکان ها ی مانند ایست های بازرسی، فرودگاه ها، ایستگاه های قطار، مکان های بسیار پرتردد و.. از دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره و شناسایی چهره استفاده می شود. علاوه بر استفاده قابلیت تشخیص چهره می توان از قابلیت های هوشمند دیگری مانند تشخیص حرکت ( Motion detection )، قابلیت دید در شب و.. برای بالا بردن امنیت محیط استفاده کرد .

برای خواندن مطالب بیشتر درباره اهمیت نصب دوربین مداربسته می توانید به مقالات سایت مراجعه کنید .

خرید دوربین مداربسته :

جهت خرید دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره و شناسایی چهره، دوربین های مداربسته منازل مسکونی،دوربین مداربسته AHD، دوربین مداربسته اسپید دام و ..با شماره 02158731 تماس  حاصل فرمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *