دوربین مداربسته حرارتی چیست و چه کاربردی دارد ؟

دوربین های مداربسته حرارتی یکی از انواع دوربین های مداربسته می باشد که ازشکل حرارتی تصاویربه جای نوراستفاده می کند. این نوع ازدوربین های مداربسته درمحیط های که ازامنیت بسیاربالای برخوردارمی باشند مورد استفاده قرارمی گیرند.

در ادامه این مقاله به معرفی دوربین ها ی مداربسته حرارتی وکاربرد آنها می پردازیم، درادامه این مقاله همراه ما باشید.

دوربین مداربسته حرارتی چیست ؟

دوربین مداربسته حرارتی یا ( Thermal CCTV Camera ) ، یکی ازانواع دوربین مداربسته می باشد  که درشکل گیری تصاویردوربین، شکل حرارتی محیط واجسام به جای نورمورداستفاده قرارمی گیرد. این دوربین های مداربسته با نام دوربین های مداربسته گرمایی نیزشناخته می شوند.

عملکرد دوربین های مداربسته حراراتی چگونه است ؟

عملکرد دوربین های مداربسته حرارتی به این صورت می باشد که با استفاده از یک لنز، پرتوهای گرمایی که ازاجسام و محیط ساطع می شود را روی چیپ تصویرمتمرکز می کند . سنسورهای دوربین ها ی مداربسته حرارتی برخلاف دوربین های مداربسته معمولی که به نور حساس هستند، به پرتوهای نوری حساس می باشند.

درچیپ تصویردوربین های مداربسته حرارتی ازدیودهای حساس به پرتوهای گرمایی استفاده می شود.  پس از برخورد پرتوهای گرما به دیودها، مقداری از ولتاژ با توجه به شدت آن ایجاد می شود . این ولتاژ ها درنهایت به سیگنال های آنالوگ تبدیل می شود و از این طریق سیگنال های آنالوگ می توان تصاویردوربین حرارتی را برروی یک نمایشگر مشاهده کرد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره عملکرد دوربین مداربسته در دمای بسیار بالا و پائین کلیک کنید .

کاربرد دوربین های مداربسته حرارتی

به طورکلی بیشترین استفاده ازدوربین ها ی مداربسته حرارتی مربوط به مسائل امنیتی می باشد. استفاده ازدوربین های مداربسته حرارتی درعملیات های پلیسی که عمدتا درتاریکی انجام می شود، جهت نظارت های امنیتی می تواند بسیارموث قرارگیرد . استفاده ازدوربین ها ی مداربسته حرارتی ودریافت اطلاعات حرارتی محیط می تواند دربالا بردن امنیت یک محیط بسیارموثرباشد . از دیگرکاربردهای دوربین های مداربسته حرارتی می توان به کاربرد آن در صنعت پزشکی، صنایع، محیط زیست، آتش نشاتی، جنگل بانی و… می باشد .

جهت خواندن مطالب بیشتردرباره اهمیت نصب دوربین های مداربسته کلیک کنید.

کاربرد دوربین ها ی حرارتی (  Thermal) در صنعت

یکی ازکاربرد های اصلی دوربین ها ی مداربسته حرارتی درصنعت استفاده ازاین دوربین ها برای تشخیص و جلوگیری ازمشکلات وخرابی های ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی می باشد. با استفاده ازدوربین های مداربسته حرارتی می توان ازآزمایش های گسترده وهمچنین هزینه های بالا برای عیب یابی ماشین آلات جلوگیری کرد. همچنین استفاده ازاین دوربین ها باعث افزایش بهره وری وکاهش زمان تعمیرماشین آلات صنعتی می شود.

یکی دیگرازکاربرد های دوربین ها ی مداربسته حرارتی درصنایع استفاده ازاین دوربین ها درکارخانه های می باشد که دارای فضای با بخارآب یا روغن هستند ونمی توان ازدوربین های مداربسته معمولی دراین فضا ها استفاده کرد.

 کاربرد دوربین های حرارتی در کنترل ترافیک

یکی دیگرازکاربرد های دوربین ها ی مداربسته حرارتی در کنترل ترافیک می باشد. کاربرد این دوربین ها به این صورت می باشد که زمانی که درچهارراه ها تعداد زیادی ازاتومبیل درحال تردد باشند دوربین ها با تشخیص عبوراتومبیل ها، چراغ ها برای عبور اتومیبیل ها سبزمی کند وزمانی که تعدادعابران پیاده بیشترچراغ های راهنمایی برای عابران سبزشده تا بتوانند عبورکنند. با استفاده ازاین دوربین ها دیگرنیازی به کنترل دستی چراغ ها ی چهارراه ها نمی باشد .

جهت خواندن مطالب بیشتردرباره نکات مهم در خرید دوربین های مداربسته کلیک کنید .

 پالت رنگ ها در دوربین مداربسته حرارتی

دردوربین حرارتی برای نمایش درجه حرارت محیط و اجسام  ازرنگ های مانند قرمز، نارنجی و زرد برای درجه حرارت بالاو از رنگ های آبی وبنفش برای نشان دادن درجه حرارت پائین استفاده می شود . چشم انسان برای دیدن تصاویراین دوربین ها می تواند این ترکیب رنگ های متضاد را تشخیص دهد . ازدوربین ها ی حرارتی درمواقعی که چشم انسان ودوربین مداربسته نتواند وجود انسان یا حیوان را در محیط تشخیص دهد استفاده می شود .

مزایای دوربین ها ی مداربسته حرارتی

  • تشخیص موجودات زنده و خودرو ها توسط دوربین ها ی مداربسته حرارتی تا برد بسیار بالا
  • می توان با استفاده ازدوربین های مداربسته حرارتی درشرایط بد آب وهوایی وجود انسان، حیوانات، خودرو ها و… را شناسایی و موقعیت مکانی را پیدا کرد.
  • تصاویردوربین های حرارتی تحت تاثیر سایه یا نور قرارنگرفته و تغییری نمی کنند.
  • می توان برای دوربین های حرارتی الگوی رفتاری تعیین کرد. به این صورت که زمانی که منبع گرما حرکت می کند دوربین می تواند حرکت منبع گرما را تشخیص داده و مکان آن را به کاربر اطلاع می دهد.
  • دوربین ها ی مداربسته حرارتی برای فیلم برداری حیات وحش مورد استفاده قرارمی گیرد.
Screenshot

معایب دوربین ها ی مداربسته حرارتی

  • قیمت بالا این دوربین ها یکی ازمعایب دوربین ها ی مداربسته حرارتی می باشد.
  •  دوربین های حرارتی (  Thermal ) ازرزولوشن محدودی برخوردارمی باشند و بنابراین درتشخیص جزئیات تصویر ممکن است با مشکل روبه رو شوید.
  • با توجه به اینکه تصاویراین دوربین هابه صورت حرارتی می باشد، نمی توان هویت اشتخاص را تشخیص داد.

کلام آخر :

بیشترین کاربرد دوربین ها ی مداربسته حرارتی درموارد امنیتی می باشد . با توجه به قابلیت ها ی که دوربین ها ی حرارتی دارند می توان ازاین نوع ازدوربین ها برای مصارفی مانند صنایع ،پزشکی ، حیات وحش و .. استفاده کرد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته سولار کلیک کنید.

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید انواع دوربین مداربسته حرارتی، دوربین ها ی مداربسته منازل مسکونی، بهترین دوربین های مداربسته ، دوربین ها ی مداربسته اسپید دام و … با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *