عملکرد دوربین های مداربسته در دمای بسیار بالا و پائین

در دوربین های مداربسته  مانند سایر دستگاه های الکترونیکی از قطعات الکترونیکی آسیب پذیری استفاده شده است . عملکرد دوربین مداربسته  و قطعات آن در دما های بسیار بالا و پائین دچار اختلال می شود. در زمان نصب دوربین مداربسته باید به دمای محیط نصب دوربین توجه داشت تا در عملکرد دوربین اختلالی ایجاد نشده و عمر مفید دستگاه نیز کاسته نشود. برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را از کارکرد دوربین های مداربسته دریافت کنید نیاز است که به برخی نکات در هنگام نصب دوربین های مداربسته دقت داشته باشید.

بازه دمای دوربین ها ی مداربسته

دوربین های مداربسته مختلف در بازه  های دمای متفاوتی دارند و هرکدام در محدوده دمای مخصوص به خود می توانند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. می توانید محدوده دمای هر دوربین های مداربسته را در کاتالوگ و مشخصات دوربین مداربسته مشاهده کنید تا با توجه به محدوده دمای دوربین نصب را انجام دهید. در کاتالوگ عددی برای محدوده دمای هر دوربین نوشته شده است که نشان دهنده مناسب ترین دما جهت کارکرد درست می باشد . این دما نشان می دهد که دوربین در چه حداکثر و حداقل دما ی می تواند بدون بروز مشکل کار کند.

اغلب لنز‌ها  دارای بازه دمایی بین 20 ـ درجه سانتیگراد تا 50+درجه سانتیگراد هستند. با توجه به نوع دوربین یا لنز، بازه دمایی می تواند متفاوت باشد. بنابراین باید دقت داشته باشیم  قبل از استفاده و نصب دوربین های مداربسته کاتالوگ آنها را مطالعه کرده و از بازه دمای دوربین مداربسته اطلاع داشته باشیم تا بهترین عملکرد را از دوربین های مداربسته دریافت کنیم.

محافظت دوربین مداربسته در دمای بالا

برای اینکه دوربین مداربسته را از دمای بالا محافظت کنید باید در نصب دوربین مداربسته به  چندین نکته دقت داشته باشید. یکی از مهمترین نکاتی که در نصب دوربین مداربسته باید به آن دقت داشته باشید این است که دوربین رار در معرض مستقیم نور خورشید نصب نکنید و در صورتی که دوربین را در فضای باز و در معرض نور خورشید نصب کردید از سایبان و محفظه مخصوص جهت خنک نگه داشتن دوربین استفاده کنید. لازم به ذکر است علاوه بر گرمای محیط که عملکرد دوربین را مشکل رو به رو می کند، خود دوربین مداربسته نیز از خود گرما تولید می کند و برای اینکه این گرما روی دوربین تاثیر نداشته باشد می توانید از فن های خنک کننده در کنار دوربین استفاده کنید تا دمای دوربین را کنترل کرده و دوربین دچار مشکل نشود.

تاثیر دمای بالای محیط بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته

شاید این سوال به وجود آید که دمای بالای محیط چگونه بر کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته تاثیر می گذارد؟ دمای بالای محیط در واقع بر روی لنز دوربین تاثیر می گذارد، به این صورت که جنس لنز پلاستیکی می باشد، لنز دوربین های مداربسته شفاف می باشد ولی به مرور زمان در اثر گرمای زیاد محیط از شفافیت لنز کاسته شده و لنز مات می شود و در نهایت از کیفیت  تصاویر دوربین های مداربسته کاسته می شود. بنابراین افت کیفیت تصاویر دوربین مداربسته در مناطق گرمسیری  قرارگرفتن عدسی و  لنز دوربین مداربسته دز  نور خورشید و یا هوای بسیار گرم می باشد.

تاثیر وزش باد بر کیفیت دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته ای که در فضای باز نصب می شوند در معرض وزش باد قرار دارند، وزش باد باعث پراکنده شدن ذرات گرد و غبار در اطراف لنز دوربین مداربسته می شود و این ذرات بر روی لنز دوربین مداربسته می نشیند. کدر شدن لنز می تواند باعث پائین آمدن کیفیت تصاویر دوربین مداربسته شود. برای جلوگیر از این مشکل می تواند دوربین مداربسته را در یک محفظه مناسب قرار داد.

تاثیر دما بر روی دوربین های مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته  تحت شبکه به دلیل اینکه از قطعات الکترونیکی بیشتری تشکیل شده اند، گرمای بیشتری از خود تولید می کنند، برای اینکه این دما دوربین را دچار مشکل نکند از فن های خنک کننده در این نوع از دوربین ها ی مداربسته استفاده می شود. علاوه بر فن خنک کننده در دوربین های مداربسته IP از مواد خنک کننده نیز استفاده می شود.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته تحت شبکه

استفاده از دوربین مدار بسته در دمای پائین

در مناطقی که دمای بسیار پائینی دارند شرایط آب و هوایی به صورتی است که دمای هوا به شدت پائین بود و نور محیط کمی برخوردار می باشد. در این شرایط آب و هوایی باید از دوربین های مداربسته با ویژگی های مخصوصی استفاده کرد. دوربین های مداربسته ای که در محیط های که دمای بسیار پائینی مورد استفاده قرار می گیرند به دلیل شرایط آب و هوای خاص، باید از دوربین های مداربسته ای با خصوصیت های خاصی مانند دوربین های مداربسته با جنس بدنه بسیار مقاوم و عایق بندی شده در مقابل نفوذ آب، قابلیت کارکرد در نور کم محیط، مقاوت بالای شیشه لنز و عدسی دوربین در دمای بسیار پائین و… باشد تا بتواند در محیط های با دمای بسیار پائین کار کرده و بهترین عملکرد را ارائه دهد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره انواع لنز دوربین مداربسته اینجا کلیک کنید : انواع لنز دوربین مداربسته

چگونه دوربین مداربسته را ضدآب کنیم

با ضد آب کردن دوربین های مداربسته می توان با شرایط آب و هوای نامناسب و رطوبت و بارندگی مقابله کرد. برای ضدآب کردن دوربین مداربسته می توان از کاور های ضد آب دوربین های مداربسته استفاده کرد. علاوه بر خاصیت ضد آب کردن این کاور ها برخی دیگر از انواع کاور های دوربین ها ی مداربسته دارای امکاناتی مانند هیتر، فن خنک کننده، برف پاکن و … دارند. استفاده از کاور های محافظ دوربین های مداربسته در جلوگیری کردن از آسیب دوربین و همچنین بالا بردن عمر مفید دوربین بسیار مفید می باشد.

کلام آخر:

زمانی که قصد تهیه دوربین مداربسته دارید باید به ویژگی های دوربین های مداربسته ای که می خواهید برای محیط مورد نظر تهیه کنید توجه کنید و با توجه به محیط و نیاز های امنیتی انتخاب کنید. یکی از مهمترین ویژگی های دوربین های مداربسته محدوده دمای مورد استفاده آنها می باشد که باید قبل از تهیه دوربین براساس دمای محیط نصب دوربین به آن توجه داشته باشید. اگر قصد تهیه دوربین مداربسته دارید باید نسبت به سایر ویژگی های دوربین های مداربسته مانند قابلیت دید در شب، قابلیت تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION، تکنولوژی WDR،قابلیت BLC و … توجه داشته باشید تا بتوانید مناسب ترین دوربین مداربسته را تهیه کنید .

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره قابلیت تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION اینجا کلیک کنید : تشخیص حرکت دوربین مداربسته-motion detection

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره تکنولوژی WDR اینجا کلیک کنید : تکنولوژی WDR چیست ؟

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید دوربین های مداربسته منازل مسکونی، دوربین مداربسته اسپید دام، دوربین مداربسته AHD و … با شماره 02158731  تماس حاصل فرمائید.

حهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین مداربسته اسپید دام اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome)چیست ؟

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *