انواع لنز دوربین مداربسته

یکی از اجزای مهم در دوربین های مداربسته لنز دوربین می باشد که در کیفیت تصاویر دوربین نقش اصلی و بسیار مهمی را ایفا می کند. اگر قصد دارید یک دوربین مداربسته با کیفیت تصاویر بسیار بالا را تهیه کنید نیاز است که ابتدا از انواع لنز های دوربین های مداربسته اطلاعات کافی را داشته باشید تا بتوانید مناسب ترین انتخاب را بر اساس نیاز های امنیتی محیط مورد نظر خود داشته باشید.

 انواع لنز

لنز های دوربین ها ی مداربسته به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی می شوند :

  • لنز ثابت یا لنز فیکس ( FIX )
  • لنز متغییر یا وریفوکال ( Vari_ Focal )
  • لنز موتوردار یا موتورایز ( Motoriz )

لنز ثابت یا لنز فیکس ( FIX )  دوربین مداربسته

لنز ثابت یا لنز های فیکس فاصله کانونی لنزهای ثابتی دارند و همانطور که از نامشان مشخص می باشد ثابت هستند و به همین دلیل  محدوده دید این نوع از دوربین­‌های مداربسته ثابت بوده  وقابل تغییر نمی باشد. فاصله کانونی این نوع از لنزها با برچسب میلی­متر اندازه گیری می شود. به طور مثال لنز 2.8mm زاویه دیدی برابر با  100 درجه و عمق میدان دید 8 متر می باشد.

از لنز های ثابت در دوربین ها ی مداربسته دام، دوربین های مداربسته بالت و … استفاده می شود.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته دام و بولت اینجا کلیک کنید : منظور از دوربین بالت (BULLET ) و دام (DOME ) چیست؟

 

لنز متغییر یا وریفوکال ( Vari_ Focal )

در لنزهای متغیر یا وریفوکال به دلیل فاصله کانونی متغیر لنز، زاویه تصویر وسیع تری را ارائه می دهند. دامنه تغییر فاصله کانونی  این لنزها دارای یک بازه فاصله کانونی مشخص  هستند، به طور مثال در لنز های 12-2.8.  از 2 اهرم برای تنظیم فاصله کانونی و وضوح تصویر استفاده می­‌شود. یکی از اهرم‌­هاجهت تنظیم عدسی می باشد که فاصله کانونی را تعیین می کند و  اهرم دیگر برای تغییر مکان عدسی اول نسبت به سنسور تصویر می باشد . که وضوح تصویر را تغییر می­‌دهد و در این دوربین ها فوکوس تصویر به بصورت دستی صورت می گیرد.

لنز موتوردار یا موتورایز ( Motoriz )

لنز های موتورایز از لحاظ فاصله کانونی متغییری که دارند شبیه به  لنزهای Varifocal  می باشند ولی برخلاف لنز های وریفوکال که به صورت دستی تنظیم می شوند می توان تنظیمات زوم فوکوس و دیافراگم را از راه دور و از طریق موتور تنظیم کرد.  در لنزهای motorize عدد 34x  معرف قدرت بزرگنمایی لنز بوده که حاصل تقسیم مسافت بر فاصله کانونی می باشد.

از لنز های موتورایز در دوربین های مداربسته اسپیددام که یکی از قوی ترین دوربین ها ی مداربسته می باشد به کاربرده می شود.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته اسپید دام اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome)چیست ؟

نکاتی درباره انتخاب لنز دوربین مداربسته 

برای انتخاب مناسب ترین لنز و دوربین مداربسته علاوه بر اطلاعاتی که باید از انواع لنز های دوربین ها ی مداربسته داشته باشید، باید در مورد 5 فاکتور مهم دیگری که در انتخاب لنز مهم می باشد هم از اطلاعات کافی برخوردار باشید. این فاکتور ها عبارتند از :

F-number در انواع لنز دوربین مداربسته

F-number  در دوربین های مداربسته نشان دهنده مقدار ن نوری می باشد که از لنز  دوربین عبور می­‌کند. این عدد با  مقدار  نوری که عبور می کند رابطه معکوس است، هرچه عدد کوچکتر باشد مقدار نور ورودی به دوربین  بیشتر  می باشد. دوربینی که دارای F-number  کوچکتری باشد از تصاویر با کیفیت تری برخوردارمی باشد. 

قالب دوربین در انواع لنز دوربین مداربسته

 قالب دوربین مداربسته در واقع به تناسب بین اندازه لنز اپتیک و اندازه سنسور تصویر اشاره دارد. بر این اساس باید اندازه لنز اپتیکال دوربین براساس اندازه سنسور تصویر ویا  کمی بزرگتر از سنسور تصویر باشد. برای مثال سنسور 2/1 اینچی لنزی با سایز اپتیک 2/1 اینچی داشته باشد. اگر اندازه اپتیک لنز کم­تر از سنسور تصویر باشد  احتمال دارد تیرگی در مرکز تصویر مشاهده شود.

 فاصله کانونی در انواع لنز دوربین مداربسته

فاصله کانونی در دوربین های مداربسته به فاصله مرکزی عدسی لنز تا نقطه همگرایی عدسی گفته می شود.فاصله کانونی در لنزهای fix ثابت می باشد، اما فاصله کانونی در لنزهای متغییر و موتورایز، قابل تنظیم و متغییر می باشد. هرچه فاصله کانونی کوچکتر باشد زاویه دید گسترده­‌تری را ارائه می دهد و به عکس. اگرفاصله کانونی دوربین کوچکتر باشد، منطقه وسیع‌تری را تحت پوشش قرار می دهد ولی جزئیات تصویر کمتر دیده می شود ولی هرچه فاصله کانونی بزرگتر باشد، جزئیات بیشتری را اما با زاویه دیدکمتری را ارائه می دهد.

 دوربین‌های امنیتی با لنزهای  که زاویه دید وسیعی ارائه می دهد بهترین کارائی را  را برای مکان‌­های بزرگی مانند سوله ها، پارکینگ ها، انبارها و… دارند. و دوربین‌های با فاصله کانونی بزرگ و زاویه دید کم مناسب مکان های  مانندراهروها، درب های ورودی و … می باشند.

روزنه عبور نور(Iris)

مقدار نوری که داخل دوربین می شود از طریق دیافراگم کنترل می شود. هرچه دهانه دیافراگم به وسیله عنبیه یا iris بزرگتر شود نور بیشتری وارد دوربین شده و در نهایت به سنسور های دوربین می رسد. iris در دوربین های مداربسته در واقع نقش عنبیه چشم انسان را ایفا می کند. چندین نوع iris  در دوریبن های مداربسته به کار رفته است که عبارتند از :

  • Iris ثابت
  • Iris دستی
  • Iris اتوماتیک

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره تکنولوژی IRIS اینجا کلیک کنید :تکنولوژی P-iris در دوربین مدار بسته تحت شبکه

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دیافراگم دوربین ها ی مداربسته اینجا کلیک کنید : دیافراگم دوربین مداربسته چیست؟

کلام آخر :

قبل از خرید دوربین های مداربسته درباره اصطلاحات و قابلیت های دوربین های مداربسته مانند قابلیت دید در شب، انواع لنزها، قابلیت تشخیص حرکت یا motion detection، تکنولوژی  WDR، قابلیت BLC و .. اطلاعات کافی  را کسب کنید تا بتوانید مناسب ترین انتخاب را انجام داده تا بهترین عملکرد را از دوربین های مداربسته دریافت کنید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION  اینجا کلیک کنید : تشخیص حرکت دوربین مداربسته-motion detection

جهت خواندن مطا لب بیشتر درباره تکنولوژي BLC “منظور از قابلیت BLC در دوربین مداربسته چیست ؟

 

خرید دوربین مداربسته 

جهت خرید انواع دوربین مداربسته با لنز ثابت، لنز متغییر، دوربین ها ی مداربسته منازل مسکونی، بهترین دوربین مداربسته و … با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *