تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال در دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته یکی از بهترین و متداول ترین سیستم های امنیتی می باشند که در مکان مختلف برای حفظ امنیت کاربرد دارند . زمانی که کاربران قصد تهیه دوربین مداربسته برای محیط مورد نظر خود  هستند با انبوهی از اصطلاحات و قابلیت های مختلف در دوربین های مداربسته مواجه می شوند. یکی از مهمترین قابلیت های دوربین های مداربسته نظارتی و امنیتی قابلیت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال در دوربین های مداربسته می باشد که برای بررسی جزئیات تصاویر از اهمیت بالای برخوردار می باشند، اما زوم دیجیتال و زوم اپتیکال با یکدیگر متفاوت می باشند و زمانی که قصد تهیه دوربین دارید باید آگاهی کافی از این قابلیت ها و طرز عملکرد آنها اطلاع داشته باشید تا مناسب ترین دوربین را تهیه کنید.

در ادامه این مقابله به تفاوت بین قابلیب زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در دوربین های مداربسته می پردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

زوم دوربین های مداربسته چیست ؟

قابلیت زوم ( zoom ) در دوریبن ها ی مداربسته با تغییر فاصله کانونی، بزرگنمایی تصاویر را انجام می دهد . اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که در صورت وقوع حادثه یا مشکلی بخواهیم علت حادثه یا شخص مورد نظری را شناسایی کنیم و با استفاده از قابلیت بزرگنمایی یا زوم روی تصاویر می توانیم تصاویر را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. به صورت کلی دوربین های مدرابسته از دو نوع لنز های ثابت و لنز های متغییر دسته بندی می شوند و هر کدام از این لنز ها با توجه به ساختار متفاوت با یکدیگر بزرگنمای تصاویر را انجام می دهند.

زوم دیجیتال چیست ؟

زوم دیجیتال  در دوربین های مداربسته در واقع با استفاده از بخش نرم افزاری بزرگنمای و  ویرایش تصاویر  را انجام می دهند. عملکرد این قابلیت به این صورت می باشد ک قسمتی از تصویر که قصد بزرگنمایی بر روی آن را داریم بریده شده و با اضافه کردن پیکسل عکس را بزرگ تر می کند. استفاده از زوم دیجیتال کیفیت تصاویر را به شدت کاهش می دهد و جزئیات تصاویر از وضوح کافی برخودار نمی باشند.  در مقایسه زوم دیجیتال و زوم اپتیکال دوربین مداربسته می توان گفت زوم دیجیتال، تصاویری با وضوح کمتر را ارائه می دهد..

زوم اپتیکال چیست ؟

زوم اپتیکال در دوربین های مداربسته با استفاده از تغییر فاصله کانونی دوربین صورت می گیرد و در نتیجه افت کیفیتی در تصاویر دیده نمی شود و کیفیت و رزولوشن تصاویر تقریبا بدون تغییر می مانند.  زوم اپتیکال در واقع  با استفاده از تغییر فاصله کانونی خود لنز دوربین صورت می گیرد و نیازی به نرم افزار برای بزرگنمای تصویر نمی باشد.  قابلیت زوم اپتیکال در دوربین های مداربسته به لنزهای متغیر و یا وریفوکال وجود دارد.

زوم اپتیکال معمولا در دوربین های مداربسته تحت شبکه و دوربین های مداربسته اسپید دام مورد استفاده قرار  می گیرد.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره زوم اپتیکال اینجا کلیک کنید : زوم اپتیکال دوربین مداربسته+

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته تحت شبکه

تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال چیست ؟

در واقع تفاوت زوم دیجیتال و زوم ایپتکال در دوربین های  مدار بسته در نحوه بزرگنمایی تصاویر می باشد . زوم اپتیکال همان طور که اشاره شد تصاویر را با استفاده از لنز تغییر داده و بزرگنمای تصویر به صورت واقعی صورت می گیرد ولی در  زوم دیجیتال از ابزار های خاص برای این منظور استفاده می شود که از وضوح بسیار کمتری برخوردار می باشد.

زوم هیبریدی ( ترکیب زوم دیجیتال و اپتیکال ) در دوربین  های مدارسته 

با پیشترفت تکنولوژی در دوربین های مداربسته، دوربین های  با امکان زوم دیجیتال و زوم اپیتکال به بازار عرضه شد. به طور مثال در این دوربین ها 3x زوم دیجیتال و 3x  زوم اپتیکال وجود دارد. در این دوربین ها از زوم اپتیکال استفاده می کنند و در صرت لزوم از زوم دیحیتالی استفاده می کند. استفاده از این نوع از دوربین ها می تواند هردو نیاز کاربران را پوشش دهد.

کلام آخر :

در این مقاله به معرفی قابلیت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در دوربین های مداربسته پرداختیم و اشاره کردیم که زوم  اپتیکال از طریق تغییر فاصله کانونی عمل زوم را بر روی تصاویر انجامی می دهد و زوم دیجیتال  از طریق نرم افزاری بزرگنمای تصویر را نشان می دهد. به صورت کلی کیفبت تصاویر دوربین های مداربسته با زوم اپتیکال بسیار بیشتر از دوربین های مداربسته دیجیتال می باشد. در هنگام خرید انواع دوربین مداربسته آگاهی کافی از  اصطلاحات و قابلیت  های دوربین مداربسته  مانند قابلیت زوم اپتیکال، زوم دیجیتال ،  قابلیت دید در شب، قابلیت تشخیص حرکت یا motion detection و …داشته باشید تابتوانید مناسب ترین دوربین را انتخاب کنید .

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره قابلیت تشخیص حرکت یا motion detection اینجا کلیک کنید : تشخیص حرکت دوربین مداربسته-motion detection

خرید دوربین مداربسته 

جهت خرید انواع دوریبن های مداربسته با زوم اپتیکال، زوم دیجیتال، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین های مداربسته منازل مسکونی ، دوربین های مداربسته AHD  با شماره 02158731 تماس حاصل  فرمائيد .

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته منازل مسکونی اینجا کلیک کنید : خرید دوربین مدار بسته برای منزل مسکونی

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *