ویدئو بالون (video balun) در دوربین مدار بسته

دوربین های مداربسته AHD تصاویر خود را بI صورت سیگنال های آنالوگ ارسال می کنند . این سیگنال ها برا تقویت خود نیاز به دستگاهی به نام ویدئو بالون دارند. در ادامه این مطلب به معرفی ویدئو بالون و انواع آن می پردازیم.با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ویدئو بالون چیست ؟

ویدئو بالون (utp balun,video balun) یک دستگاه الکترونیکی است که به عنوان یک دستگاه تقویت کننده در انواع کابل دوربین مداربسته آنالوگ در هنگام نصب دوربین مدار بسته آنالوگ کاربرد دارد. در سیستم های حفاظتی دوربین های مدار بسته آنالوگ پس از نصب، اطلاعات تصویر به صورت سیگنال هایی توسط کابل کواکسیال RG 59 به دستگاه DVR یا سرورها ارسال می گردد که به این سیستم ارسال سیگنال دوربین های مدار بسته سیستم نامتقارن می گویند. در این سیستم سیگنال از طریق دو سیم داخل کابل کواکسیال که یکی دارای سیگنال و دیگری که شیلد در اطراف سیم سیگنال (مغزی کابل) که سیم زمین شده انتقال می یابد.

در مقابل سیستم انتقال نامتقارن یک سیستم انتقال سیگنال، سیگنال متقارن نیز وجود دارد که در این سیستم هر دو سیم دارای سیگنال می باشند. این سیگنال ها با هم دارای تقارن هستند و در صورت وارد شدن امواج نامتقارن به سیگنال ( به صورت نویز ) آنها در انتهای مسیر حذف می گردند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره برطرف کرن نویز دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید : برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته

 آیا ویدئو بالن ها سیگنال ارسالی را تقویت می نمایند؟

ویدئو بالن ها انواع مختلفی دارند که در نوع ساده آنها می توان از ویدئو بالن پسیو PASSIVE نام برد که هیچ گونه تقویتی بر روی سیگنال ارسالی ندارد و تنها قادرند سیگنال نامتقارن را به متقارن تغییر دهند و نیازی به منبع تغذیه در محل تبدیل و نصب ندارند این ویدئو بالن ها قابلیت انتقال سیگنال تا فاصله ۶۰۰ الی ۱۰۰۰متری را دارا هستند نام دیگر ویدئو بالن پسیو در اصطلاح علمی Video Balun Autotransfomer است.

نوع دیگر ویدئو بالن ها، ویدئو بالون اکتیو active است که در کنار تبدیل سیگنال های ارسالی به تقویت سیگنال نیز می پردازد. مزیت اصلی این ویدئو بالن ها امکان ارسال سیگنال های ارسالی تا مسافت های طولانی می باشد. در استفاده از این نوع ویدئو بالن ها، بسته به نوع کابل و نوع ویدئو بالن، امکان ارسال اطلاعات تصاویر حتی تا فاصله ۱۲۰۰متری فراهم خواهد بود. ویدئو بالن های اکتیو نیاز به تغذیه داشته لذا دارای هزینه بالاتری نسبت به نوع اول می باشند.

ویدئو بالون مبدل انواع کابل ها

ویدئو بالون دستگاهی  است که این امکان را به کاربران می دهد تا با هر نوع کابل دو رشته ای بتوانند سیگنال های دوربین مداربسته را منتقل کنند. در واقع این دستگاه مبدل سایر کابل ها  می باشند.می توان با استفاده از ویدیو بالون کابل های شبکه را جایگزین کابل های RG11 و RG59 کرد. برای اتصال ویدئو بالون به کابل شبکه یک سر آن فیش BNC استفاده می شود، و برای یک سر دیگر آن از یک جفت سیم استفاده می شود.

فیش BNC برای اتصال دستگاه DVR به کابل کواکسیال مورد استفاده قرار می گیرد.جهت خواند مطالب بیشتر درباره فیش BNC، اینجا کلیک کنید:فیش BNC چیست ؟

انواع ویدیو بالن(Video Balun)

1. ویدیوبالون‌های فعال(Active)

2.ویدیوبالون‌های غیرفعال(Passive)

3. Power Video Data Video Balun

4. Power Video Balun

1. ویدیوبالون‌های فعال(Active)

ویدئو بالون های اکتیو  در واقع با تقویت کردن سیگنال ها و کاهش نویز امکان ارسال سیگنال ها را در مسافت های طولانی تر را فراهم می کنند. این نوع از ویدئو بالون ها نیاز به تغذیه دارند. با استفاده از این نوع از ویدئو بالون ها امکان نصب دوربین های مداربسته در فاصله 1200 متری دوربین مداربسته AHD فراهم می شود.

 

2.ویدیوبالون‌های غیرفعال(Passive)

ویدئو بالون های غیرفعال ( passive )  تبدیل کننده سیگنال های نا متقارن به سیگنال های متقارن و در نتیجه استفاده  از کابل های شبکه می باشد.این نوع از ویدئو بالون ها تقویت کننده سیگنال ها ی دوربین نمی باشند و نیازی به تغذیه ندارند. استفاده از ویدیو بالون ها  Video Balun به صورت جفت می باشد، یکی از ویدئو بالون ها به دوربین آنالوگ متصل می شود و ویدئو بالون دیگر به دستگاه DVR  متصل می شود تا سیگنال متقارن  را مجددا به سیگنال نامتقارن تبدیل کند.با استفاده ازویدیو بالون‌های passive ،تا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر می توان کابل کشی کرد.

3. Power Video Data Video Balun

در استفاده از دوربین های مداربسته اسپید دام یا PTZ برای ارسال سیگنال های فرمان حرکت، تصویر و  تغذیه برق مصرفی دوربین مداربسته اسپید دام  از کابل های شبکه  استفاده می گردد . برای استفاده از این نوع از دوربین های مداربسته تحت شبکه از بالون های (Power Video Data Video Balun ) استفاده می شود.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره کابل شبکه CAT6 اینجا کلیک کنید : کابل شبکه (Cat 6 ( SFTP چیست ؟

4. Power Video Balun

با استفاده از poewr video balun علاوه بر انتقال سیگنال های تصویر، تغذیه مورد نیاز دستگاه را نیز تامین می کند. در استفاده از این نوع از ویدئو بالون از کانکتور RG45  استفاده می شود و این کانکتور دو سر کابل شبکه متصل می شوند.

 

کلام آخر :

در این مقاله به معرفی ویدئو بالون و انواع آن پرداختیم. ویدئو بالون ها یکی از کاربردی ترین تجهیزات دوربین های مداربسته می باشند که در کم کردن هزینه های کابل کشی دوربین های مداربسته  بسیار موثر می باشند.جهت خرید انواع ویدئو بالون ها  با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *