استاندارد ONVIF به چه معناست ؟

دوربین های مداربسته آنالوگ که یکی از قدیمی ترین تکنولوژی های به کار رفته در دوربین های مداربسته می باشند از نظر سازگاری بین دوربین های مداربسته با برند های مختلف مشکلی نداشتند و تمامی دوربین ها، با هربرندی با یکدیگر سازگاری داشتند. بعد از به روی کار آمدن دوربین های مداربسته تحت شبکه که از تکنولوژی و ساختار پیشترفته تری به نسبت دوربین های مداربسته برخوردار هستند، سازگاریی بین دوربین های مداربسته وجود نداشت و برای استفاده از این نوع از دوربین ها، باید تمامی دوربین های مداربسته  از یک برند تهیه می شد. بنابراین تهیه تمامی دوربین های یک پروژه از یک برند یا اضافه کردن آن در آینده یک چالش بزرگ محسوب می شد. شرکت های بزرگ تولید کننده دوربین های مداربسته برای حل این مشکل استاندارد جهانی ONVIF ارائه شد.

در ادامه این مقاله به معرفی استاندارد ONVIF و کاربرد آن در دوربین های مداربسته می پردازیم. در ادامه این مقاله همراه باشید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید :دوربین مدار بسته تحت شبکه

استاندارد ONVIF چیست ؟

در زبان لاتین کلمه ONVIF مخفف شده Open Network Video Interface Forum است . که ONVIF یک استاندارد جهانی می باشد که به آن  ONVIF یا پروتکل ONVIF هم می گویند . این استاندارد می گوید هر دوربین مداربسته دیجیتال و هر دستگاه  NVR که تولید می شود باید با دیگر دستگاه های کارخانه های دیگر هم سازگاری داشته باشند بطور مثال دوربین یک کارخانه به NVR یک کارخانه دیگر باید متصل گردد و تصویر داشته باشد، و تمامی برند ها باید از پروتکل یکسانی استفاده نمایند .

بطور کلی این استاندارد ONVIF معتقد است مدل و کارخانه سازنده یا برند تجهیزات مهم نمی باشد . مهم این است که آن ها با یکدیگر سازگاری داشته باشند . درحال حاضر کارخانه های معتبر سازنده دوربین های مدار بسته IP تجهیزاتی که می سازند از استاندارد ONVIF پیروی می نماید پس بهتر است در زمان خرید دقت نمایید که دوربین مداربسته یا  دستگاه ضبط کننده ای که انتخاب می کنید از  استانداردONVIF پشتیبانی نماید .

کاربردپروتکلONVIF

  • استاندارد سازی ارتباط بین تجهیزات جانبی دوربین های مداربسته  تحت شبکه
  • امکان استفاده از  انواع دوربین های مداربسته و تجهیزات وابسته به آن در انواع مدل ها و برندهای مختلف در یک پروژه
  • امکان استفاده تمامی شرکت ها از استاندارد ONVIF

پروفایل ONVIF

استاندارد ONVIF در  نسخه های متفاوتی وجود دارد. با توجه به نسخه مورد استفاده استاندارد ONVIF، این استاندارد ها از قابلیت های متفاوتی برخوردار می باشد. هر نسخه دارای پروفایل های مختلفی است که نشان می دهد، ONVIF از چه قابلیت های برخوردار می باشد.

پروفایل Q

امکان جستجو جهت تنظیمات دستگاه و پارامتر ها، یکپارچه سازی داده ها و همچنین سرعت دادن به ارتباط بین دستگاه ها.

پروفایل S

این پروفایل دارای امکاناتی مانند کنترل PTZ، خروجی رله، ارسال و دریافت صدا و تصویر، تغییر پارامتر های تصویر و MULTICAST

پروفایل G

دارای امکاناتی مانند امکان جستجو در میان تصاویر ضبط شده و ذخیره شده و تنظیمات پارامتر های ضبط.

پروفایل S

این پروفایل برای دوربین های مداربسته پلاک خوان  مورد استفاده قرار می گیرد.

پروفایلT

این پروفایل برای تنظیماتی مانندفرمت های ذخیره سازی H.264 ویا H.265 و یا قابلیت های مانند تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION را می توان انجام داد.

جهت خواندن  مطالب بیشتر درباره قابلیت تشخیص حرکت یا  MOTION DETECTION اینجا کلیک کنید :تشخیص حرکت دوربین مداربسته-motion detection

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره فرمت فشرده سازی H.264 اینجا کلیک کنید :منظور از H . 264 در سیستم های دوربین مداربسته چیست ؟

 

کلام آخر :

پرو تکل ONVIF یک راه ارتباطی استاندارد برای دوربین های مداربسته و دستگاه های ضبط کننده با برند های مختلف می باشد و این امکان را فراهم می کند تا تمامی دستگاه ها با یکدیگر  سازگار باشند. به همین دلیل در زمان تهیه دوربین های مداربسته از داشتن استاندارد ONVIF مطمعن شوید.

خرید دوربین مداربسته با استاندارد ONVIF

جهت خرید انواع دوربین های مداربسته با استاندارد ONVIF، انواع دوربین های مداربسته AHD، دوربین های مداربسته اسپید دام، بهترین دوربین ها ی مداربسته ، دوربین های مداربسته منازل مسکونی و …با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *