زاویه دید دوربین مداربسته

زاویه دید در دوربین مداربسته

برخی مشتریان الکامپ سوالات مشابهی از ما میپرسند :  “اگه دوربین اینجا نصب کنیم چه محدوده ای رو برای من پوشش میده ..؟” یا مثلا “چه زاویه ای رو این دوربین میتونه به طور کامل پوشش بده ..”

برای پاسخ به این سوالات باید توجه داشت که زاویه دید دوربین مداربسته برای انواع دوربین دوربین مداربسته متفاوت است، و اینگونه نیست که بگوییم همه دوربین های مداربسته منطقه ای را که پوشش می دهند مانند یکدیگر است و مهم ترین عامل تاثیر گذار لنز دوربین مدار بسته است مثلا یک دوربین با لنز ۳٫۶mm زاویه دیدش با یک دوربین با لنز ۴mm تفاوت دارد. 

محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته

به طور کلی میتوان گفت زاویه دید دوربین مداربسته و لنز آن نسبت مستقیم دارند و هرچه عدد لنز به سمت عدد یک میل کند زاویه بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد:

  • زاویه دید دوربینی با لنز ۳٫۶ میلی متر برابر ۸۰ درجه
  • زاویه دید دوربینی با لنز ۶ میلی متر برابر ۵۰ درجه
  • زاویه دید دوربینی با لنز ۸ میلی متر برابر ۴۰ درجه
  • زاویه دید دوربینی با لنز ۱۲ میلی متر برابر ۲۵ درجه

البته دقت داشته باشید که زاویه دید کمتر به این معنی نیست که این دوربین ها از دوربین های با زاویه دید بیشتر کم اهمیت تر هستند بلکه افزایش لنزدوربین مداربسته به نوعی باعث زوم روی نقطه مورد نظر می شود و در ازای زاویه دید کمتر تمرکز ما روی یک مکان بیشتر میشود.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره زوم اپتیکال در دوربین ها ی مداربسته اینجا کلیک کنید : زوم اپتیکال دوربین مداربسته

نکات مهم در زاویه دید دوربین مداربسته

فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی در سیستم‌های نوری مثل لنز دوربین‌های مداربسته، به میزان همگرایی ( فوکوس ) یا واگرایی ( دیفیوز ) شدن پرتوهای نور گفته می‌شود . هر چه فاصله کانونی، کوتاه تر باشد، قدرت و تمرکز نور بیشتر و هر چه فاصله کانونی بلندتر باشد، قدرت و تمرکز نور کمتر می‌شود. در سیستم های مداربسته هرچه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود.

اندازه چیپ یا سنسورتصویر

 اندازه چیپ تصویر نیز می تواند در زاویه دید دوربین تاثیر گذار باشد. در دو دوربین با لنزهای مشابه دوربینی که چیپ تصویر بزرگتری دارد زاویه دید بیشتری خواهد داشت. از آنجایی که دوربین های مداربسته امروزی معمولا چیپ های با اندازه مشابه دارند این المان کمتر برای بررسی زاویه دید دوربین بررسی میشود.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره سنسورهای دوربین ها ی مداربسته اینجا کلیک کنید : سنسور دوربین مدار بسته

نوع برش تصویر با توجه به نوع زاویه دید

نوع برش تصویر نیز می تواند در زاویه دید دوربین موثر باشد. با توجه به استاندارد تصویر، ممکن است تصویر با نسبت های متفاوتی برش داده شود. برای مثال در سیستم های تلویزیونی قدیمی برش تصویر معمولا با نسبت ۴:۳ صورت می گرفت یعنی اگر عرض تصویر چهار باشد ارتفاع آن ۳ خواهد بود. در استانداردهای جدید این برش معمولا به صورت ۱۶:۱۰ یا ۱۶:۹ صورت می گیرد که در نتیجه آن تصویر عریض خواهد بود و زاویه دید افقی بیشتر خواهد شد.

جدول زير زاويه ديد لنز ها را بر روي سنسور هاي موجود دوربين مداربسته نشان مي دهد.
درجه زاويه ديد
سنسور تصوير
فاصله كانوني
لنز
افقي
عمودي
دياگونال
۱/۴ اينچ
۲٫۱
۹۱٫۷۸
۸۲٫۵۱
۱۰۷٫۰۸
۲٫۵
۸۱٫۸۳
۷۲٫۷۸
۹۷٫۳۵
۲٫۹
۷۳٫۵۳
۶۴٫۸۶
۸۸٫۸۷
۳٫۱
۶۹٫۹۱
۶۱٫۴۵
۸۵٫۰۶
۳٫۶
۶۲٫۰۹
۵۴٫۲۱
۷۶٫۶۲
۴٫۳
۵۳٫۵۰
۴۶٫۴۰
۶۶٫۹۷
۶
۳۹٫۷۲
۳۴٫۱۵
۵۰٫۷۳
۸
۳۰٫۳۲
۲۵٫۹۵
۳۹٫۱۵
۱۲
۲۰٫۴۸
۱۷٫۴۶
۲۶٫۶۸
۱۶
۱۵٫۴۳
۱۳٫۱۴
۲۰٫۱۷
۲۵
۹٫۹۱
۸٫۴۳
۱۲٫۹۹
۱/۳ اينچ
۲٫۱
۱۰۹٫۹۰
۹۹٫۳۸
۱۲۳٫۱۷
۲٫۵
۱۰۰٫۲۸
۸۹٫۴۴
۱۱۴٫۴۵
۲٫۹
۹۱٫۸۴
۸۰٫۹۸
۱۰۶٫۵۱
۳٫۱
۸۸٫۰۳
۷۷٫۲۴
۱۰۲٫۸۲
۳٫۶
۷۹٫۵۲
۶۹٫۰۵
۹۴٫۳۷
۴٫۳
۶۹٫۷۳
۵۹٫۸۸
۸۴٫۲۱
۶
۵۳٫۰۷
۴۴٫۸۷
۶۵٫۸۷
۸
۴۱٫۰۷
۳۴٫۴۱
۵۱٫۸۳
۱۲
۲۸٫۰۴
۲۳٫۳۳
۳۵٫۹۰
۱۶
۲۱٫۲۲
۱۷٫۶۰
۲۷٫۳۲
۲۵
۱۳٫۶۷
۱۱٫۳۲
۱۷٫۶۸

محاسبه محل نصب دوربین و محاسبه زاویه دید 

زاویه دید در دوربین های مدار بسته معمولی با لنز ۳٫۶ میلیمتری و حسگر ۱٫۳ اینچی استاندارد که اکثر دوربین های مداربسته از این سیستم پیروی میکنند البته هر دوربین حکم یک چشم انسان را ایفا میکند . حال با توجه به این، می توان گفت زاویه دید هر چشم انسان به صورت تقریبی نزدیک ۷۵ درجه میباشد، زاویه دید دوربین مدار بسته را نیز تقریباً ۷۵ درجه در نظر میگیریم . حال برای اینکه متوجه شوید دوربین مدار بسته در محیط مورد نظر شما چه زاویه دیدی خواهد داشت کافیست در نقطه مورد نظر خود ایستاده و با گرفتن یک چشم خود با دست، همانند تست بینایی با یک چشم به محیط نگاه کنید.

کلام آخر:

زاویه دید دوربین های مداربسته یکی از مهمترین مسائلی می باشد که باید در زمان نصب دوربین مداربسته نسبت به آن دقت داشته باشیم . زاویه دید دوربین های مداربسته بستگی به پارامتر های مختلفی مانند فاصله کانونی لنز، اندازه چیپ تصویر، نوع برش تصویر و …سایر پارامترهای آن دارد . به همین دلیل در نصب دوربین ها مداربسته باید از مشاوره کارشناسان نصب جهت انتخاب مناسب ترین نوع لنز با توجه محیط مورد نظر و همچنین تنظیم زاویه دید که بهترین زوایه برای مشاهده تصاویر را به کاربر ارائه دهد.

 جهت خواندن مطالب بیشتر درباره سوالات نصب دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید: سوالات متداول در هنگام نصب دوربین های مداربسته

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید انواع دوربین های مداربسته منازل مسکونی، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین های مداربسته اسپید دام، دوربین مداربسته تحت شبکه، دوربین مداربسته AHD و… با  شماره ۰۲۱۵۸۷۳۱ تماس حاصل فرمائید. 

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره بهترین دوربین ها ی مداربسته اینجا کلیک کنید : بهترین دوربین مدار بسته

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید : دوربین مداربسته تحت شبکه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *