علت سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین های مداربسته

دوربین ها ی مداربسته متداول ترین سیستم های امنیتی می باشند که استفاده ازآنها روبه افزایش می باشد . سیستم ها ی مداربسته با وجود قابلیت های زیادی که دارند ازمعایب و مشکلاتی نیز برخوردارمی باشند . ازجمله این مشکلات سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته می باشد . دراین مقاله قصد داریم به علت سیاه و سفید شدن تصاویردردوربین های مداربسته بپردازیم . درادامه این مقاله با ما همراه باشید .

علت سفید شدن تصاویر دوربین ها ی مداربسته

زمانی که تصاویر دوربین های مداربسته سفید می باشد، می تواند دلایل مختلفی درسیستم دوربین مداربسته داشته باشد . دراین بخش به علت های مختلفی که موجب سفید شدن تصاویرمی شود را می پردازیم :

  • نزدیکی دوربین مداربسته به سطوحی که نوررا منعکس می کنند.
  • تابیده شدن نورمستقیم به لنز
  • آلوده شدن لنزوشیشه دوربین
  • خرابی کابل های دوربین
  • جابه جا ی حلقه فوم لنز
  • خرابی دوربین
  • وجود نوردرمحیط با رنگ سرد
  • تنظیمات اشتباه دوربین

نزدیکی دوربین مداربسته به سطوحی که نور را منعکس می کنند

سفید شدن تصاویردوربین های مداربسته می تواند به دلیل بازتاب نورمادون قرمز دید در شب دوربین های مداربسته به داخل لنز به دلیل نزدیکی شی یا سطوح به دوربین باشد . زمانی که سطوح به دوربین نزدیک باشند نور LED مادون قرمز به سطوح تابیده شده و دراثربازتاب این نور تصاویر سفید می شود .

تابیده شدن نور مستقیم به لنز

اگرلنزدوربین دقیقا روبه روی یک منبع نوری مانند خورشید یا یک چراغ باشد، نوری که وارد لنزمی شود بیش ازحد استاندارد می باشد و بنابراین  تصاویر دوربین مداربسته سفید می شود . برای اینکه ازاین مشکل جلوگیری کنیم درهنگام نصب دوربین مداربسته به موقعیت قرارگیری دوربین مداربسته دقت کنید تا درمعرض یک منبع نوری قوی قرارنگیرد .

آلوده شدن لنز و شیشه دوربین

اگربرروی تصویر نقاط سفیدی مشاهده شود می تواند به دلیل کثیف بودن شیشه یا لنز دوربین باشد . آلودگی لنزدوربین ها ی مداربسته می تواند به علت آلودگی محیط، ذرات معلق درهوا، جذب شدن حشرات به دلیل نور مادون قرمز IR و .. باشد . برای جلوگیری کردن ازاین موضوع  می توان لنزوشیشه دوربین را به صورت دوره ای پاک و چک کرد .

خرابی یا کیفیت پائین کابل های دوربین

درصورت خرابی کابل های دوربین های مداربسته و استفاده ازکابل های بی کیفیت می تواند درانتقال تصاویر تاثیرداشته وازکیفیت تصاویرکاسته شده ودرنهایت موجب سفید شدن تصاویر دوربین های مداربسته شود .

جهت خواندن مطالب بیشتردرباره انواع کابل دوربین های مداربسته آنالوگ کلیک کنید .

جابه جای حلقه فوم لنز

فیکس نشدن واشرفوم یا RUBBER  دردوربین های مداربسته می تواند باعث به وجود آمدن نقاط سفیدی برروی تصاویر شود . واشرفوم درفضای بین لنز وشیشه دوربین مداربسته قراردارد . کاربرد این فوم جهت جلوگیری ازلرزش‌های لنزدرهنگام استفاده از دوربین مداربسته می باشد . اگرواشرفوم وجود نداشته باشد و یا جابه جا شده باشد، باعث تداخل نوردردوربین می شود .

خرابی دوربین

برخی ازاوقات ممکن است خرابی دوربین باعث سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته شود ولی این مشکل به ندرت پیش می آید. برای اینکه ازخرابی دوربین خود اطمینان حاصل کنید می توانید ازکارشناسان دوربین های مداربسته کمک بگیرید .

وجود نور با رنگ سرد در محیط

اگردرمحیط نوری با رنگ سرد مانند نورسفید یا نوری با طول موج کوتاه وجود داشته باشد، دوربین مداربسته نمی تواند تصاویر مناسبی دریافت کند . وجود نورسرد درمحیط باعث سفیدی تصاویروهمچنین کاهش کیفیت ونویزدرتصاویرمی شود .

تنظیمات اشتباه دوربین

تنظیمات نادرست دوربین های مداربسته می تواند باعث سفید شدن تصاویرشود . به طورمثال اگرتنظیمات دوربین برای مقدار نوری که درمحیط وجود دارد تنظیم نشده باشد وتنظیمات دوربین برای نور کمترتنظیم شده باشد تصاویردوربین به صورت سفید دیده می شود .

علت سیاه شدن تصاویر دوربین ها ی مداربسته

سیاه شدن تصاویردوربین ها ی مداربسته می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد . درادامه به برخی ازاین دلایل خواهیم پرداخت :

  • خرابی سنسور مادون قرمز
  • خرابی LED مادون قرمز
  • قطعی برق ( No Signal )
  • اشکال دردستگاه ضبط  DVR/NVR
  • سوختن دوربین مداربسته
  • اختلال درقابلیت دید درشب دوربین
  • وجود اجسام درمقابل دوربین
  • خرابی پورت های ورودی و خروجی

راه حل رفع مشکل سیاه شدن تصاویر دوربین های مداربسته

  • بررسی منبع تغذیه واطمینان ازخراب نبون یا عدم اتصال آن به دوربین مداربسته .
  • بررسی اتصالات برق و تقسیم کننده های برق دوربین که ممکن است با افت ولتاژ برق مواجه شده باشند وموجب سیاه شدن تصویر شوند
  • بررسی آسیب ندیدن کابل ها درصورت برق گرفتگی .

اهمیت ثبت تصاویر رنگی

ثبت تصاویربه صورت رنگی این امکان را به کاربران می دهد تا با جزئیات بیشتری تصاویررا مورد بررسی قراردهند واین موضوع ازاهمیت بسیار بالای برخوردارمی باشد . علاوه بربررسی دقیق ترتصاویررنگی ، نگاه کردن به تصاویررنگی دردراز مدت چشم انسان را کمتر خسته می کند و اپراتورها ی که به صورت 24 ساعته تعداد زیادی ازدوربین ها را رصد می کنند میتواند از خستگی چشم جلوگبری کرده وهمچنین دقت رصد آن را افزایش می دهد .

کلام آخر :

کیفیت تصاویردوربین های مداربسته برای نظارت وهمچنین بررسی درصورت بروز حادثه یکی ازفاکتورهای می باشد که در دوربین های مداربسته ازاهمیت بالای برخوردارمی باشد . به همین جهت به برطرف کردن مشکلاتی مانند سیاه و سفید شدن تصاویر را دراین مقاله پرداختیم .

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه، دوربین های مداربسته AHD، دوربین ها ی.مداربسته اسپیدام و ..با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *