پردازش تصاویر VCA در دوربین مداربسته چیست ؟

با به روی کارآمدن دوربین ها ی مداربسته تحت شبکه یا (IP ) و ارائه قابلیت های هوشمند، دوربین های مداربسته ازکاربری صرفا نظارتی تغییرپیدا کرده وازطریق پردازش تصاویر توانستند ویژگی ها ی خاصی را ارائه دهند. تجزیه و تحلیل و پردازش تصاویر دوربین های مداربسته را به اصطلاح VCA نامیده می شود. درادامه این مقاله به معرفی VCA و قابلیت های هوشمندی که از طریق آن ارائه شده است می پردازیم.  درادامه این مقاله با ما همراه باشید .

پردازش تصویر VCA در دوربین مداربسته چیست ؟

پردازش تصویردوربین مداربسته یا VCA مخفف شده عبارت Video Content Analysis  می باشد وبه معنای تجزیه وتحلیل محتوای ویديوی است. تجزیه ویدیو به این صورت انجام می گیرد که اطلاعات و رویداد های ویدئو ازنظرزمان ومکان ووجود افراد درویدئو بررسی شده وسپس این داده ها تحلیل می شوند. باید دقت داشته باشید که تمامی محتوای ویدئویی تحلیل می شود وتحلیل تصاویربراساس یک تصویر صورت نمی گیرد.

با استفاده ازاین فناوری محدودیت های استفاده ازدوربین های مداربسته با استفاده ازاپراتورازبین رفته ودوربین های مداربسته می توانند به صورت مستقل وبدون حضورفیزیکی اپراتورها عمل کنند. استفاده ازاین فناوری دربالا بردن راندمان کسب و کارها و همچنین بهبود عملکرد مدیریت یک مجموعه تاثیر زیادی دارد .

 کاربرد پردازش تصاویر VCA در قابلیت های دوربین های مداربسته

با استفاده ازقابلیت پردازش تصاویرVCA قابلیت های هوشمندی دردوربین های مداربسته تحت شبکه به بازارارائه شد که در ادامه به این قابلیت های می پردازیم :

  • قابلیت تشخیص حرکت یا ( MOTION DETECTION )
  • قابلیت تشخیص چهره ( FACE DETECTION )
  • قابلیت تشخیص ورود غیر مجاز ( INTRUTION DETECTION )
  • قابلیت شمارش افراد ( People counting )
  • قابلیت تشخیص عبورا زخط  (LINE CROSSING )

قابلیت تشخیص حرکت یا ( MOTION DETECTION ) :

قابلیت تشخیص حرکت یا  ( Motion Detection )  دردوربین مداربسته، یکی ازقابلیت‌های مبتنی برپردازش تصاویر VCA می باشد که دریک فریم را با فریم‌های قبلی وبعدی مقایسه می شود وازطریق شناسایی میزان تغییرات درتصاویرمتوالی، حرکت درروبه روی دوربین مداربسته تشخیص داده می شود . این تغییرات درفریم های تصاویرمی تواند شامل تغییر ناگهانی نورمحیط نیزباشد.

قابلیت تشخیص چهره ( FACE DETECTION ) :

با استفاده ازپردازش تصاویر VCA دردوربین های مداربسته می توان ازقابلیت های مانند قابلیت تشخیص چهره یا (FACE  DETECTION ) استفاده کرد . این قابلیت با استفاده ازالگوریتم های خاصی که تعریف می شود می تواند چهره افراد را اززوایای مختلف تشخیص دهد .

 بعد ازاینکه دوربین عملیات تشخیص چهره را انجام می دهد حال نوبت ثبت و پردازش تصویرمی باشد که بدین ترتیب که از چهره فرد یا افراد مورد نظرعکس گرفته و درحافظه دستگاه ضبط یا سرور ذخیره می شود وشما می توانید بدون آنکه نیازبه جستجو در فیلم ذخیره داشته باشید . با استفاده ازاین تکنولوژي می توان به تمامی مشخصات تصاویراعم ازتاریخ وساعت ورود افراد نیز دسترسی پیدا کرد .

قابلیت تشخیص ورود غیر مجاز ( INTRUTION DETECTION ) :

قابلیت تشخیص ورود غیر مجاز ( Intrution Detection ) یکی دیگراز قابلیت های دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP می باشد. با استفاده ازاین قابلیت مناطق خاصی با استفاده ازپارامتر های و خطوط فرضی درنرم افزار تعریف می شود و درصورتی که فردی وارد این مناطق غیرمجاز شود سیستم آلارم دوربین مداربسته به صورت خودکار فعال می شود وکاربران را ازورود غیر مجازبه مناطق خاص باخبر می کند.

قابلیت شمارش افراد ( People counting )

قابلیت شمارش افرادهمانطوری که ازنامش مشخص می باشد برای شمردن افرادی به کارمی رود که درمعرض دید دوربین مداربسته قراردارند . این قابلیت براساس پارامترهای تعریف شده مانند تشخیص حرکت، حرکت انسان و اجسام متحرک را شناسایی ودنبال می کند وبا تطبیق دادن با پارامتر های تعریف شده ورود وخروج وتعداد افراد را تعیین می کند .

این قابلیت معمولا درفروشگاه ها ی بزرگ جهت گرفتن آمار دقیق تعداد مشتری ها مورد استفاده قرارمی گیرد . با استفاده ازاین آمار های به دست آمده می توان به بهبود عملکرد وارتقا مدیریت درفروشگاه های بزرگ کمک زیادی کرد.

قابلیت تشخیص عبور ا ز خط  (LINE CROSSING  )

قابلیت تشخیص عبورازخط ( LINE CROSSING ) یکی دیگرازقابلیت های هوشمند دوربین های مداربسته تحت شبکه می باشد که با استفاده از پردازش تصاویر VCA به بازارارائه شد وجهت بالا بردن امنیت درمکان های مختلف مورد استفاده قرارمی گیرد . دراین قابلیت با ترسیم یک خط فرضی به صورت نرم افزاری و با استفاده از دستگاه NVR ، میتوان درصورت ورود افراد  یا اشیا و عبورازاین خط فرضی هشدارعبورازخط به کاربراعلام شده وآلارم هشدارفعال می شود.

کلام آخر :

پردازش تصاویردوربین های مداربسته ( VCA ) جهت تجزیه وتحلیل تصاویر دوربین های مداربسته مورد استفاده قرارمی گیرد . با استفاده ازاین فناوری قابلیت های هوشمندی مانند قابلیت تشخیص حرکت ( MOTION DETECTION )، قابلیت تشخیص چهره ( FACE DETECTION ) ، قابلیت تشخیص ورود غیر مجاز ( INTRUTION DETECTION )، قابلیت شمارش افراد( People counting ) ، قابلیت تشخیص عبورا زخط  ( LINE CROSSING ) و… را می توان دردوربین های مداربسته برای بالا بردن امنیت محیط  مورد استفاده قرارداد.

برای داشتن یک سیستم امنیتی بسیار قدرتمندد می توانید مطالبی درباره اوج امنیت با تلفیق دوربین مداربسته وخانه هوشمند به مقاله مرتبط مراجعه فرمائید.

جهت خواندن مطالب مربوط به راهنمای خرید دوربین مداربسته می توانید به مقالات سایت مراجعه فرمائید.

خرید دوربین مداربسته :

جهت خرید دوربین مداربسته با قابلیت تشخیص حرکت یا ( MOTION DETECTION )، بهترین دوربین مداربسته ، دوربین مداربسته اسپید دام، دوربین مداربسته منازل مسکونی و… با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *