پروژکتور مادون قرمز دوربین مدار بسته

پروژکتور مادون قرمز دوربین مداربسته 

مهمترین هدف نصب دوربین های مداربسته برقراری و حفظ امنیت از طریق نظارت صحیح بر روی محیط مورد نظر می باشد. گاهی شرایطی به وجود می آید که نمی توان تصاویر را با وضوح کامل دریافت کرد به طور مثال زمانی که دوربین قابلیت دید در شب را نداشته باشد و  یا اینکه برد دیددر شب این دوربین های مداربسته کافی نباشد.اگر با همچین مشکلی رو به رو شده اید این مقاله می تواندبه شما کمک کند تا مشکل خود را برطرف کنید.در این مقاله قصد داریم به معرفی پروژکتور های مادون قرمز و کاربردهای آنها و..بپردازیم.با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

پروژکتور مادون قرمز چیست؟

پروژکتور IR ( مادون قرمز) دوربین مدار بسته  نوعی از نورافکن می باشد که موجب روشنایی نامحسوس و خاص محیط میشود. این پروژکتورها محیط را با امواج الکترومغناطیس با طول موج ۸۵۰ نانومتر روشن می کنند. امواج مادون قرمز در گستره بینایی چشم انسان نیست، و فقط دوربین های مخصوص دید در شب این امواج را تشخیص میدهند. در نتیجه روشنایی تولید شده توسط پروژکتور های IR را انسان با چشم غیرمسلح تشخیص نمی دهد.

کاربرد پروژکتور های مادون قرمز 

کاربرد این نوع پروژکتور ها در تقویت دید در شب دوربین های مدار بسته می باشد. در مواقعی که دوربین مداربسته ای دارای قابلیت دید در شب نباشد و یا اینکه برد دید در شب آن برای محوطه ای که در آن استفاده می شود کافی نباشد، به طور مثال اگر برای یک محوطه ۵۰۰ متری از دوربین مداربسته ای با برد دید در شب ۱۰۰ متر استفاده کنیم، این دوربین محدوده مورد نظر را پوشش نمی دهد بنابراین نیاز به استفاده از یک نورافکن برای تامین نور مورد نیاز دوربین مداربسته می باشد. اینگونه پروژکتور ها جهت کاربردهای گوناگون از جمله شکار، پزشکی، پلیسی و نظامی ، نجوم ، آزمونهای غیرمخرب، آشکارساز شعله، باستان‌شناسی و … مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین از مهمترین کاربرد های آن تقویت دید در شب دوربین های مداربسته می باشد. بهبود کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته پلاک خوان ( ANPR ) با استفاده از پروژکتورهای مادون قرمز صورت می پذیرد.کاربرد این پروژکتورها در روشن کردن محیط برای دوربین های مداربسته بدون استفاده از نور مرئی می باشد. از این پروژکتورها زمانی استفاده می شود که دوربین فاقد چراغ های مادون قرمز کافی باشد. این پروژکتورها دارای سنسور تشخیص نور می باشند، بطوریکه در زمان تاریک شدن و کم شدن نور، فعال شوند.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره برد دوربین ها ی مداربسته اینجا کلیک کنید:برد دید در شب دوربین های مداربسته

همچنین مدل های  DC این پروژکتورها قابلیت روشن شدن توسط برق ماشین و استفاده به عنوان نور نامرئی جهت شکار را نیز دارا می باشند. ( پروژکتور شکاری ) پروژکتورمادون قرمز( IR ) در اندازه ها و توان های مختلف و همچنین دو نوع LED و SMD   تولید شده اند. که با توجه به کاربردهای مختلف اندازه و توان آن انتخاب می گردد.

 

پروژکتور نورافکن مادون قرمز (IR)مخصوص دید در شب دوربین های مداربسته  :

امواج فرو سرخ نوعی از امواج الکترومغناطیسی هستند که بعد از برخورد با جسم موجب گرم شدن آن می‌شود . این امواج دسته ‌ای از پرتوهای نامرئی خورشید هستند. به همین سبب وقتی در مقابل نور خورشید قرار می‌گیریم احساس گرما می‌کنیم. این امواج دارای طول موج بیش تر از امواج مرئی و بسامد (فرکانس) کمتر از آن‌ها هستند. به همین دلیل در نمودار طیف الکترومغناطیس بعد از امواج مرئی قرار دارد. این امواج در نمودار بعد از رنگ قرمز در امواج مرئی، که کم‌ترین شکست را نسبت به بقیهٔ رنگ‌ها دارد قرار می‌گیرد. به همین سبب به آن‌ ها امواج فروسرخ یا مادون قرمز می‌گویند. کسب اطلاعات بیشتر درباره امواج فروسرخ

از آنجای که طول موج این امواج در طیف بینایی چشم انسان  قرار ندارد. لذا از این نوع نور در ساخت پروژکتور های مادون قرمز استفاده می گردد. این نوع پرژکتورها جهت دید بهتر در تاریکی مورد استفاده می گیرد. زیرا با استفاده از  تصاویردوربین ها می توان تاثیر این امواج بر روشنایی محیط را دید .

نحوه نصب نصب پروژکتورهای مادون قرمزچگونه میباشد؟

نصب این پروژکتورها کاملا مانند پروژکتورهای ساده میباشد البته این پروژکتورها ممکن است دارای سنسور نور نیزباشند تا حین کم شدن نورفعال شوند. نصب این پروژکتورها در صورت ورود سنسور نور تنها محدود به رساندن برق خواهد بود. توجه داشته باشید که پروژکتورها معمولا باید زیر دوربین و در جهت دید دوربین مداربسته نصب شود. در صورت نصب پروژکتور روبروی دوربین مدار بسته احتمالا با مشکل تیرگی و نور روبرو خواهید شد.

در ادامه  معرفی پروژکتور ( نورافکن ) مادون قرمز یا IR خوب است بدانید که مدل های متنوع پروژکتور IR وجود دارند که هر کدام در اشکال و بردهای مختلف، برای منظور خاصی استفاده می شوند. همچنین در برخی مدل های این پروژکتور، نوعی سنسور قرار داده شده است. این سنسور با کمتر شدن نور محیط از حد عادی به LED های مادون قرمز دستور روشن شدن می دهد. البته تعدادLEDهایی که در ساختار نورافکن IR به کار رفته اند نیز بر عملکرد دستگاه تاثیر می گذارند. مثلا پروژکتوری با ۲۰۰ لامپ LED محیط را تا عمق ۱۵۰ متری روشن می کند در حالی که پروژکتور با ۵۰ لامپ LED  می توانند تا عمق۵۰ متر را پوشش دهد.

کلام آخر:

استفاده از پروژکتورهای مادون قرمز برای جبران نوری که دوربین های مداربسته برای دید در شب خود نیاز دارند یک امر ضروری می باشد ولی باید توجه داشته باشید اگر مخفی بودن نور پروژکتور ها برایتان ضروری نمی باشد می توانید از پروژکتور یا نورافکن های معمولی استفاده کنید و زیرا از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. قابلیت دید در شب در دوربین های مداربسته بسیار ضروری می باشد و قبل از تهیه دوربین مداربسته باید به این مورد بسیار دقت داشته باشید.

خرید پروژکتور مادون قرمز و دوربین مداربسته

جهت خرید پروژکتور های مادون قرمز و انواع دوربین های مداربسته منازل مسکونی، دوربین های مداربسته AHD، دوربین های مداربسته تحت شبکه، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین های مداربسته اسپید دام و ..با شماره ۰۲۱۵۸۷۳۱ تماس حاصل فرمائید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین های مداربسته AHD اینجا کلیک کنید:دوربین مداربسته ای اچ دی (AHD CCTV)

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره بهترین دوربین های مداربسته اینجا کلیک کنید :بهترین مکان های نصب دوربین مداربسته

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *