کاربرد دوربین مداربسته در امنیت شهری

در چند سال اخیر بحث استفاده از دوربین های مداربسته در فضای عمومی شهری مطرح شده است که صرف نظر از تاثیر آن برای شناسایی و دستگیری مجرمین، بسیاری اعتقاد دارند که این دوربین ها می توانند نقش بازدارندگی از وقوع جرم را داشته باشند و لذا باعث کاهش جرائم شهری شود .دراین مقاله قصد داریم به انواع کاربرد دوربین های مداربسته در امنیت شهری و قانون های استفاده از دوربین های مداربسته بپردازیم با ما در ادامه این مقاله همراه باشید

کاربرد اصلی دوربین های مداربسته

کاربرد اصلی دوربین های مداربسته در برقراری و حفظ امنیت است اما کاربردهای آن به سیستم های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر میرود که شامل کاربرد هایی از قبیل   فعالیت های پلیسی،نظامی، صنعتی، کنترل ترافیک و … میشود .یکی از دلایل استفاده از دوربین مداربسته پیشگیری از  وقوع جرم است، پیشگیری ازوقوع جرم یعنی پیش بینی، شناسایی و ارزیابی خطر وقوع جرم و اتخاذ اقدامات لازم برای ازبین بردن یا کاهش آن می باشد. یکی از  مهمترین مزایای استفاده از دوربین مداربسته بازدارندگی آن است چرا که این دوربین های هوشمند فرصت ارتکاب جرم را از مجرمین می گیرند . تا چندین سال پیش کاربرد دوربین های مداربسته در بانک ها، موزه ها و مراکز امنیتی می بود اما امروزه این دستگاها در فعالیت های حفاظتی، امنیتی، اداری و … هم رایج شده اند  .

فواید سیستم های نظارتی علاوه بر کاهش جرم میتواند فواید بسیار دیگری برای یک سیستم نظارتی برشمرد که برخی موارد از این جمله اند :

  • افزایش ترس مجرمین از وقوع جرم 
  • کمک به تحقیقات پلیسی
  • مدیریت محیط 
  • جمع آوری اطلاعات

استفاده از دوربین های مداربسته در برخی موارد نمی تواند موثر باشد که شامل موارد می شود که  چهره مجرم کاملا پوشیده باشد یا مجرم اطلاعات کامل و دقیقی درباره دوربین مداربسته داشته باشد.

 اهمیت دوربین مداربسته در کنترل ترافیک

امروزه در اکثر کشورهای جهان از دوربین های مداربسته برای کنترل ترافیک وسایل نقلیه در سطح گسترده ای استفاده می شود. از جمله کنترل میزان ترافیک در خیابان ها و ارسال اطلاعات توسط gps به رانندگانی که قصد عبور از مسیر آن خیابان ها را دارند. تحت نظارت قراردادن تصادفات و شناسایی جرایم رانندگی حداقل کاربرد های دوربین مداربسته در کنترل وسایل نقلیه هستند. شناسایی اتوماتیک پلاک خودروها به وسیله دوربین ها ی مداربسته پلاک خوان از جمله آخرین دستاورد های دوربین های مداربسته در این بخش می باشند.

خلاء قانونی استفاده از دوربین مداربسته

برای استفاده از دوربین مداربسته، قانون مدنی نداریم و این خلاء قانونی است. فیلم و عکس ضبط شده توسط دوربین در ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی جزو ادله اثبات جرم نیست و تنها میتواند در کنار سایر دلایل در اقناع قاضی موثر باشد.

کشور دوربین‌های مدار بسته

بریتانیا با نصب یک دوربین به ازای هر ۱۴ نفر از جمعیت خود، بیش از همه کشورهای جهان بر قلمرو خود نظارت دارد. این کشور تنها یک درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده اما ۲۰ درصد از دوربین های مداربسته جهان در این کشور است.

قانون استفاده از دوربین مداربسته

ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات:در صورتیکه کسی از این فیلمها برای تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا وابستگان او اقدام کند،  اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر  یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به موجب ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، به مجازات ۷۴ضربه شلاق و از دو ماه تا دو سال  زندان محکوم خواهد شد.

انواع دوربین های مداربسته و کاربرد آنها در امنیت شهری

دوربین های مداربسته به صورت کلی به دو دسته دوربین های مداربسته AHD و دوربین های مداربسته تحت شبکه تقسیم بندی می شوند.

دوربین های مداربسته AHD

دوربین های مداربسته AHD در واقع دوربین های ارتقا پیدا کرده دوربین های مداربسته آنالوگ می باشند، که از کیفیت تصاویر بسیار بالاتری برخودار باشد. این دوربین های مداربسته دارای قابلیت ها ی هوشمند نمی باشند ولی قابلیت دید در شب این دوربین ها می تواند در افزایش امنیت شهری در تاریکی شب کاربردی باشد. دوربین های مداربسته AHD به دلیل کیفیت و قیمت مناسبی دارند در مکان های که دارای حساسیت بالای امنیتی نیستند مورد استفاده قرار می گیرند. از این نوع از دوربین های مداربسته میتوان در محیط های مانند مراکز عمومی بدون حساسیت بالای امنیتی، ادارات کوچک، منازل مسکونی و … مورد استفاده قرار می گیرند. 

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین ها ی مداربسته آنالوگ اینجا کلیک کنید :دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین ها ی مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه نسل جدید دوربین های مداربسته می باشند که از کیفیت تصاویر و قابلیت های هوشمندی برخوردار می باشند. این دوربین ها دارای قابلیت های هوشمندی مانند تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION، تشخیص چهره، تشخیص پلاک و …می باشند. 

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین ها ی مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید :تشخیص حرکت دوربین مداربسته-motion detection

سخن آخر

در حال حاضر محال است که از خیابانی عبور کنید که در آن دوربین‌های مداربسته دولتی یا خصوصی ناظر اعمال شما نباشند. دوربین‌های ترافیکی، دوربین‌های پلیس راهنمایی و رانندگی دوربین‌های کنترل طرح ترافیک، دوربین‌های بانک‌ها و موسسات مالی، دوربین‌های مداربسته شرکت‌ها و مغازه‌ها؛ همه چشمانی همیشه بیدار هستند که اعمال و رفتار شهروندان را زیر نظر دارند. با توجه به آنچه کارشناسان در این گفت‌وگو مورد تاکید قرار دادند تا زمانی که این دوربین‌ها اعمال و رفتار شهروندان را در محیط‌های عمومی زیر نظر داشته باشند، خط قرمزی نادیده گرفته نشده است برعکس این اقدام تاثیر بازدارند در ارتکاب جرایم دارد چراکه مجرمانی که می‌دانند اعمال آنها 24 ساعت شبانه روز ثبت می‌شود، به راحتی اقدام به ارتکاب جرم نمی‌کنند.حریم خصوصی یکی از حقوق شهروندان محسوب می‌شود که به راحتی نمی‌توان آن را نقض کرد. بنابراین خط قرمز استفاده از دوربین‌های مداربسته، حریم خصوصی افراد است.

خرید دوربین های مداربسته 

جهت خرید انواع دوربین های مداربسته تحت شبکه، دوربین های مداربسته پلاک خوان، دوربین ها ی مداربسته منازل مسکونی، بهترین دوربین های مداربسته، دوربین های مداربسته AHD و … با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین ها ی مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید :دوربین مدار بسته تحت شبکه

  جهت خواندن مطالب بیشتر درباره دوربین ها ی مداربسته تحت شبکه اینجا کلیک کنید دوربین مدار بسته AHD

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *