سازمان و مراکز بزرگ اداری و تجاری بزرگ برای نظارت مکان های خود از تعداد دوربین های مداربسته زیادی استفاده می کنند . این مراکز جهت کنترل تصاویر دوربین های مداربسته خود به اتاق های مانیتورینگ یا اتاق های کنترل نیاز دارند . سازمان های مختلف با توجه به حجم و نوع فعالیتشان اتاق های مانیتورینگ متفاوتی با تجهیزات متفاوتی دارند . در ادامه این مقاله به معرفی اتاق مانیتورینگ و تجهیزات آن خواهیم پرداخت. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اتاق مانیتورینگ چیست ؟

اتاق مانیتورینگ که  با نام اتاق کنترل نیز شناخته می شود، اتاقی است که ازتعدادی نمایشگر تشکیل شده است . تصاویر تمام دوربین های مداربسته دراین اتاق مورد نظارت، بررسی و کنترل قرار می گیرد. می توان تمامی فیلم های دوربین های مداربسته را در این اتاق به راحتی و در کنار یکدیگر مشاهده کرد. از این اتاق جهت کنترل تمام مجموعه استفاده می شود.

افرادی که تصاویر را کنترل می کنند اپراتور نام دارند. هر اتاق مانیتورینگ می تواند یک یا چند اپراتورداشته باشد. اپراتورها باید در طول شبانه روز مدت زیادی را در این اتاق سپری کنند. بنابراین نیاز است که اتاق های مانیتورینگ به امکاناتی مانند دمای مناسب، تهویه مناسب، نور کافی، سرویس بهداشتی، صندلی راحت و … مجهز باشد.

نحوه کار اتاق مانیتورینگ

اتاق مانیتورینگ این امکان را به اپراتورها می دهد که به صورت یکجا به تمامی تصاویر و فیلم ها دسترسی داشته باشند و بتوانند آنها را مشاهده کنند. سیستم مانیتورینگ می تواند تعیین کند که هراپراتور تا چه میزانی به تصایر دسترسی داشته باشد. با استفاده از اتاق مانیتورینگ می توان یک محیط را از چندین زاویه مورد نظارت و بررسی قرار داد و تصاویر مختلف از یک محوطه به صورت همزمان می تواند در کنار هم قرار گیرد. می توان به تنظیمات دوربین ها و تصاویر ضبط شده دسترسی داشت و همچنین میتوان دوربین ها را از راه دور کنترل و تنظیم کرد

 

مانیتورهای مورد استفاده در اتاق مانیتورینگ

مانیتورهای که در اتاق های مانیتورینگ دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند نسبت به نوع خروجی ارائه شده دردستگاه ذخیره سار در انواع خروجی های VGA و  HDMI وجود دارند. یکی دیگر از مواردی که در انتخاب مانیتور از اهمیت بالایی برخودار می باشد رزولوشن پخش تصاویر مانیتور می باشد که متناسب با رزولوشن تساویر دوربین مداربسته انتخاب می شود. به طور مثال اگر کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4K باشد از مانیتوری استفاده می شود که از رزولوشن  4K پشتیبانی کند و تصاویر را با وضوح بیشتر نشان دهد.

تجهیزات مورد نیاز در اتاق مانیتورینگ

تجهیزاتی که در اتاق های مانیتورینگ مورد استفاده قرار می گیرند نسبت به ماهیت و نوع کسب و کار یا محل مورد نظر متفاوت می باشد و براساس اهداف و کاربرد های امنیتی سازمان تعیین می شود . در ادامه به  تعدادی از تجهیزات  مورد استفاده در اتاق مانیتورینگ می پردازیم :

نمایشگر :

در اتاق مانیتورینگ دیوارهای نمایشگر ( Display Wall) یا نمایشگرهای بزرگی که از وضوح و کیفیت بالای برخودارمی باشند جهت بررسی و کنترل دقیق تصاویر دوربین ها ی مداربسته استفاده می شود.

کامپیوتر یا سرور :

کامپیوتر های که در اتاق مانیتورینگ مورد استفاده قرار می گیرد از قدرت پردازش بالای داده ها و تصاویر برخودار می باشند. همچنین این کامپیوتر ها دارای سرورهای اختصاصی برای ذخیره تصاویر و داده های دوربین مداربسته می باشند.

تجهیزات شبکه :

ابزارها و تجهیزاتی نظارتی دوربین های مداربسته تحت شبکه مانند سوئیج ها ی شبکه ، روتر ها و… برای انتقال داده های شبکه استفاده می شود.

برق پشتیبان :

برای اینکه انرژی برق مورد نیاز دوربین های مداربسته در تمامی اوقات تامین بوده و حتی در زمان قطعی برق دوربین ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند نیاز به استفاده از دستگاه ups یا منبع تغذیه بدون وقفه می باشد، تا با استفاده ازاین دستگاه برق مورد نیاز دوربین ها و مانیتور ها حتی در زمان قطعی برق تامین شود.

سیستم های هشدار دهنده :

در اتاق های  مانیتورینگ استفاده از سیستم های هشدار دهنده برای اطلاع رسانی رویداد های بحرانی استفاده می شود.

سنسور و کنترل گر ها محیطی :

سیستم های کنترل محیطی مانند HVAC برای کنترل دما و رطوبت اتاق مانیتورینگ  مورد استفاده قرار می گیرد.

دیکودر

دیکودرها دستگاه‌های پیشرفته‌ای هستند که برای مشاهده تمامی تصاویر به شکل چندین تصویر در کنارهم به صورت یکجا استفاده می شود. در واقع دیکودر امکان کنترل و دسترسی آسان به تمامی تصاویر دوربین های مداربسته را به اپراتورها می دهد.

شرح وظایف اپراتور ها

وظایف اپراتور های اتاق های مانیتورینگ بنا برمکان، اهداف نظارتی، نوع نظارت و… متفاوت می باشد . برخی از وظایف های اپراتورها به شرح ذیل می باشد :

مانیتورینگ سیستم: 

نظارت دقیق بر نمایشگر ها، آلارم ها، نشانگرها و جریان های داده از وظایف اپراتور  می باشد .

 تجزیه و تحلیل داده ها:

تجزیه و تحلیل داده‌ها ی جمع آوری شده توسط سیستم‌ نظارتی برای شناسایی و بهبود مسائل و مشکلات بالقوه، روندها، ناهنجارها جهت اقدام به تصمیمات یا توصیه‌های آگاهانه.

تشخیص و پاسخ به حادثه :

شناسایی حوادث ناگهانی و نشان دادن واکنش مناسب که شامل تماس با خدمات اظطراری و هشدار به پرسنل می باشد .

نگهداری  تجهیزات:

نگهداری و مراقبت از تجهیزات نظارتی مانند دوربین‌های مداربسته، سنسور ها و سیستم های کنترل، حسگرهاو …گزارش نقص یا مشکل در تجهیزات به پرسنل مربوطه.

نگهداری مستندات

نگه‌داری سوابق و گزارشات فعالیت های نظارتی، اتفاقات و حوادث.

کلام آخر :

نظارت و کنترل در اتاق مانیتورینگ توسط اپراتور ها از حساس ترین کارهای می باشد که سازمان ها انجام می شود . مانیتورینگ دوربین های مداربسته از دقت و حساسیت بالایی برخوردار می باشد ونیاز به استفاده از افراد متخصص و با تجربه می باشد. زیرا در صورتی که اپراتور ها از تخصص و دقت کافی برخوردار نباشند سازمان یا مجموعه مورد نظر باید هزینه های سنگینی را متحمل شود.

خرید دوربین مداربسته

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه، دوربین های مداربسته AHD، دوربین مداربسته اسپید دام ، دوربین مداربسته منازل مسکونی و … با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.









بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *